اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای همدان:

مانع‌تراشی شهرداری در صدور مجوز مراکز بازی‌های رایانه‌ای/40 مرکز فاقد مجوز هستند

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای همدان گفت: 40 مرکز فروشندگی بازی‌های رایانه‌ای فاقد مجوز هستند که شهرداری در صدور مجوز مانع‌تراشی می‌کند.

مانع‌تراشی شهرداری در صدور مجوز مراکز بازی‌های رایانه‌ای/40 مرکز فاقد مجوز هستند

داوود رحمانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای از سال 1380 تأسیس شده و دارای پنج نفر اعضای هیئت مدیره است، اظهار کرد: تعداد رسته‌های شغلی اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای دارای فروشندگی، گیم نت و پلی استیشن است که دارای 113 نفر اعضای رسته و تقریبا 18 مورد فروشندگی است.

وی یادآور شد: بازی‌هایی که ما خریداری می‌کنیم لوح دارند و بیشتر از تهران خریداری می‌شوند که دو سال پیش نیز دسته‌بندی کردیم.

رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای همدان با بیان اینکه در حال حاضر همه بازی‌ها دارای هولوگرام هستند، افزود: ما تنها بازی‌هایی که هولوگرام داشته باشند، می‌توانیم خریداری کنیم چرا که آنها دارای مجوز و  دارای رده بندی سنی نیز هستند.

*5 درصد بازی‌‌ها از مرزهای غربی وارد کشور می‌شود

وی در خصوص اینکه پنج درصد بازی‌ها از مرزهای غربی وارد کشور می‌شوند، افزود: 95 درصد بازی‌ها از تهران خرید می‌کنند و با بازرسی که اماکن، اتحادیه و ارشاد به صورت اکیپی انجام می‌دهند، تا از بازی‌های وارد شده از مرزها کمتر استفاده کنند.

رحمانی با تأیید اینکه برخی فروشنده‌ها با دانلود بازی‌ها اقدام به فروش می‌کنند، گفت: بازی‌های دانلودی وجود دارد اما تعداد آن کم است چرا که سی دی‌های رایتی ممنوع است و فروشگاه‌ها در بازرسی اکیپی بررسی می‌شود.

*کار جدی در خصوص جمع‌آوری دست‌فروشان سی دی انجام نشده است

وی با بیان اینکه با فعالیت دست‌فروش‌ها کاری نمی‌توان کرد، افزود: تاکنون کار جدی در خصوص جمع‌‌آوری دست‌فروش‌ها صورت نگرفته است و دور میدان و خیابان بوعلی اقدام به فروش می‌کنند و در بازارها حضور دارند و برخورد جدی از هیچ ارگانی صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای همدان با اشاره به میزان کاربران بازی‌های رایانه‌ای ابراز داشت: در سال‌های قبل اداره ارشاد طی برگزاری یک نظرسنجی مشخص کرد بیشتر کاربران جوانان هستند و در گیم نت حضور می‌یابند.

*همدان تولید بازی ندارد

وی با بیان اینکه در همدان تولید بازی نداریم، افزود: تولید بازی به علت گران تمام شدن بازی در همدان صورت نمی‌گیرد به طوری که بازی "رانندگی در تهران" که تولید شد فروش آن 4 هزار و 500 تومان بود که این برای فروشنده به صرفه نبود.

رحمانی اذعان داشت: بازی‌هایی که به دست فروشنده‌ها می‌رسد با 300 تا 400 تومان، کیفیت عالی و گرافیک بالا است اما با هزینه بالایی که بازی تولید داخل داشت، مورد استقبال واقع نشد.

*بازی‌های تولید ایران بسیار گران است

وی ادامه داد: بازی‌های تولید ایران بسیار گران است و خرید بازی ایرانی به سختی میسر می‌شود اما بازی‌های خارجی ارزانتر بوده و به سهولت قابل دسترسی است.

رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای همدان با اشاره به اینکه اکثر بازی‌ها خارجی هستند چون بازی‌های ایرانی پر پیچ و خم و نیازمند کد از شرکت تولیدکننده هستند اما بازی‌های خارجی خیلی آسان استفاده می‌شود و بازی‌های ایرانی طرفدار ندارد.

*تنها 18 بازی ایرانی تولید شده است

وی یادآور شد: 17 تا 18 بازی ایرانی داریم ولی مصرف ندارد که شاید ناشی از شناخت کم باشد و مسئله بازی‌های قاچاق نیز حل شده است، چرا که بازی‌های فاقد هولوگرام مجاز شناخته نمی‌شوند.

رحمانی از عدم اطلاع از چگونگی ورود بازی‌های خارجی گفت: در گیم نت‌ها و مراکز بازی‌ها از بازی‌های ایرانی به ندرت استفاده می‌شود اما در منازل شاید مورد استفاده قرار گیرد.

وی از چگونگی بازرسی در گیم نت‌ها خبر داد و گفت: گیم نت‌ها اکثراً مستأجر و به علت قیمت بالای اجاره در زیرزمین فعالیت می‌کنند و کار بازرسی بر آنها نیز انجام می‌شود.

*بازرسی از بازی‌های رایانه‌ای بر عهده ارشاد و اداره اماکن

رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای همدان بازرسی را به عهده فرهنگ و ارشاد دانست و گفت: اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای هم بازرس دارد اما در قوانین ما بازرسی از مراکز به عهده فرهنگ و ارشاد است و اداره اماکن و سازمان‌های دیگر هفتگی و ماهانه بازرسی از این مکان‌ها را دارند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در بازی‌ها متاسفانه دو سال است که صورت نگرفته و کمیته قیمت‌گذاری هنوز افزایش قیمت را در نظر نگرفته است.

*اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای حمایت شود

رحمانی با اشاره به امکانات اتحادیه یادآور شد: اتحادیه بر خلاف کشورهای دیگر از جایی حمایت نمی‌شوند این در حالی است که آنها شغل حساسی دارند و باید حمایت شوند به طوری که زمانی که مرکز بازی راه می‌اندازند، باید وامی تعلق گیرد اما اینطور نیست.

وی تصریح کرد: اگر مسئولان می‌خواهند نتیجه کاری را ببینند باید در این امر فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند که متاسفانه اینگونه  نیست.

رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای همدان خاطرنشان کرد: چند سال پیش برخی از رسته‌های این اتحادیه تقاضای وام دادند اما کسی گوش نکرد، اگر جوانی که تازه به این کار روی آورده حمایت نشود ممکن است که مشکلات بسیاری را ایجاد کند.

وی اذعان داشت: ارشاد و متولیان امر باید مراکز ما را حمایت و ساماندهی کنند چراکه نیازمند حمایت مسئولان است که تاکنون تحقق نیافته است.

*عدم همکاری شهرداری بزرگترین مشکل اتحادیه

رحمانی عدم حمایت شهرداری را بزرگترین مشکل اتحادیه دانست و گفت: اینکه اعضای ما دارای مجوز نمی‌شوند، شهرداری مانع‌تراشی می‌کند که در این میان با مذاکراتی که شده است، مقصر صددرصد شهرداری است.

وی با بیان اینکه 40 مرکز موفق به اخذ مجوز از شهرداری نشده‌اند، بیان داشت: در حال حاضر 40 مرکز ما نمی‌توانند مجوز بگیرند که شهرداری می‌گوید، یا باید مکان تجاری باشد یا اینکه بدهکاری ناشی از مالکان را مستأجران پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه بازی‌های رایانه‌ای همدان با اشاره به دلایل شهرداری در عدم مجوز تصریح کرد:‌ بدهی مالک را هم از مستأجر می‌گیرند و بیشتر مشکل ما شهرداری است که شهرداری نیز می‌گوید پروانه کسب داده نمی‌شود و برخی که پروانه کسب یک ساله دارند، شهرداری اجازه نمی‌دهد که تبدیل به پروانه دائم شوند.

وی در پایان گفت: این 40 پرونده چاره‌ای جز کسب درآمد ندارند هر چند از لحاظ مکانی به مشکل برمی‌خورند و پروانه کسب ندارند، اصناف کارهایی کرده اما کسی گوش نمی‌کند.

-----------------------------------------------

گفت‌وگو از: سیده فریده حسینی فرزام

----------------------------------------------

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول