اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با غرفه‌دار بازی‌های رایانه‌ای در نمایشگاه جنگ نرم در مشهد؛

بازی‌های رایانه‌ای غربی با نگرش اسلام‌هراسی است

خبرگزاری فارس: امروزه بازی‌های رایانه‌ای غربی با نگرش اسلام‌هراسی شکل غلطی از تمدن اسلامی را در جهت تخریب روحیه جوانان نشان می‌دهد.

بازی‌های رایانه‌ای غربی با نگرش اسلام‌هراسی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نمایشگاه کتاب امسال پر بود از عناوین و غرفه‌های متنوع با تعریفی جدید اما در مقایسه با سال گذشته پیشرفت چندانی نداشت یکی از غرفه‌هایی که در نمایشگاه امسال کم بود آن چند سال است که حس می‌شد و میزبان سیل عظیمی از علاقه‌مندان به‌ویژه کودکان وجوانان بود غرفه بازی‌های رایانه‌ای در سال جنگ نرم بود که با حمایت‌های سپاه امام رضا (ع) چینش شده بود و به گونه‌ای جذب این غرفه شدم که گفت‌وگویی با مسئول این غرفه انجام دادیم.
 
فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید؟ 
محمدجواد چشمه‌نور هستم و چند سالی هست گیمر بازی‌های رایانه‌ای هستم.

فارس: در این غرفه به شرح چه فعالیتی می‌پردازید؟ 
ببینید بازی‌های رایانه‌ای غربی به عنوان رسانه‌ای تاثیرگزار، در همه ابعاد جنگ نرم اعم از سیاسی، فرهنگی، دینی و ... به صورت گسترده وارد شده است که در این غرفه یک نوع آسیب شناسی را بر روی جوانان بررسی و آموزش‌های لازم را همراه با بازی‌های رایانه‌ای ایرانی می‌دهیم.

فارس: در حال حاضر در چه موضوعاتی غرب به جوانان ما از طریق بازی‌های رایانه ای ضربه می‌زند؟
در بعد سیاسی، بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای که مدیریت جنگ روانی در این زمینه را بر عهده داشته‌اند تنها بر یک نکته تکیه می‌کنند و آن توجیه جنگ‌هایی است که در حال حاضر و یا در آینده نزدیک آمریکا بر کشورهای دیگر تحمیل خواهد کرد و تنها یک نکته را این غربی‌ها خوب به یاد دارند بکُش برو جلو چون یک قهرمان به ظاهر تروریست هستی.
رده‌بندی سنی راه مقابله با بازی‌ها در مقاطع سنی است

فارس: چه راه‌هایی جهت آموزش به کودکان و جوانان در اینجا به ارایه می‌پردازید؟ 
یکی از راه‌های آموزشی استفاده از رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای است که سازمان رده‌بندی نرم افزارهای سرگرم کننده (اسیران)، سیستم رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای طراحی کرده است که محتوای رده‌بندی و سن مناسب را تعیین می‌کند.
این سازمان در سال 1386توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که یک نهاد نیمه دولتی است، تأسیس شد.

فارس: نمونه از سطح‌بندی سنی را برایمان بازگو کنید؟ 
قالب‌های متنوعی برای رده‌بندی تعریف شده است که می‌توان به شرح زیر توضیح داد: 
خشونت: نمایش خشونت، یعنی نمایش رفتاری که برای آسیب‌رساندن به دیگری از کسی سر ‌می‌زند و دامنه آن از تخریب اموال و دارایی و آسیب رساندن، نابود کردن، از کار انداختن غیر جاندار و....گسترده است، استفاده از تنباکو و مواد مخدر: مشاهده مصرف تنباکو و یا مواد مخدر در بازی‌ها می‌تواند تابوی درونی ـ اجتماعی مصرف نکردن آنها را برای مخاطب شکننده کند.
محرک‌های جنسی: تنوع‌طلبی جنسی، روابط جنسی خارج از هنجارهای اجتماعی و غیره در بازی‌ها می‌تواند منجر به آسیب های روحی و جسمی مرتبط با نیاز جنسی مخاطب و موقعیت اجتماعی او شود.
ترس: ترس، نوعی احساس درونی مبنی بر عدم امنیت و نیز بی‌اعتمادی به فضای موجود است.
این احساس درونی می‌تواند در سنین مختلف منجر به آسیب‌هایی نظیر استرس های مزمن، لکنت زبان در کودکی و بیماری‌های قلبی ـ تنفسی و همچنین حس بدبینی و رفتارهای محافظه کارانه در محیط اجتماعی گردد.
نقض ارزش‌های دینی: نقض ارزش‌های دینی منطبق با اصول اسلامی در نظر گرفته می‌شود. چهار مؤلفه مهم آن عبارت است از نقض اصول اساسی یا باورهای دینی (چگونگی نمایش بهشت و جهنم توهین به اماکن مقدس( توهین به مسجد، کلیسا) نمونه‌ای از موضوعاتی است که بر اساس آن رده بندی سنی برای آن تعریف می‌شود.
بازی ایرانی کاروان آزادی جنایات اسرائیلی‌ها را برملا کرد.

فارس‌: در این جا چه بازی‌های ارایه می‌دهید؟ 
بازی‌های متنوعی از جمله کوهنورد‌، لانه شیطان‌، کاروان آزادی و گرشاسپ برای علاقه‌مندان به مدت 10 دقیقه اجرا می‌شود و همچنین بازی کاروان آزادی از این مکان به فروش می‌رسد که داستان آن در مورد دو تن از اهالی غزه است که برای تهیه غذا شبانه به دریا می‌روند که متوجه حمله سربازان رژیم صهیونیستی به کشتی کاروان آزادی می‌شوند و سپس متوجه خبرنگاری که مشغول
فیلم‌برداری است اما توسط سربازان اسرائیلی کشته می‌شود و آن دو به دنبال فیلم دوربین هستند همچنین این بازی جنایات اسرائیلی‌ها را در انظار برملا کرده و گفتنی است با همکاری سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان ساخته شده است.
جای چنین غرفه‌ای در نمایشگاه‌های مشهد بسیار خالی است چیزی که برای من جالب است این است که چرا مسئولان نمایشگاهی مثل رسانه‌های دیجیتال در تهران برگزار می‌کنند که از ساعات چهار تا شش صبح جوانان مانند صف نانوایی جلوی درب مصلی امام صف می‌کشند تا نمایشگاه باز شود ولی در مشهد مقدس سال‌ها است خبری از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای یا همان رسانه‌های دیجیتال نیست، شاید به قول مسئولان استان در آینده همه چیز محقق شود!
گفت‌وگو از مصطفی رحیمی
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول