اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):

تحریم نفتی برای ایران بازی دو سر برد است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اروپایی‌ها با تهدید ایران به تحریم نفتی یک بازی دو سر باخت برای خود و دو سر برد برای ایران به راه انداختند.

تحریم نفتی برای ایران بازی دو سر برد است

محمود دهقانی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: تصمیمی که دولت مبنی بر قطع صادرات نفتی به کشورهای اروپایی اتخاذ کرد تصمیم بسیار درستی بود که برای کشور عزت‌آفرینی داشت.

وی ادامه داد: تهدید کشورهای اروپایی مبنی بر قطع کردن واردات نفت از ایران، تصمیم بسیار ناشیانه‌ای بود که از سوی غربی‌ها اتخاذ شد.

عضو مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری ابراز داشت: گر چه از جهتی زیاد هم نباید تعجب کرد چرا که مقابله با نظام جمهوری اسلامی همواره با این ناشی‌گری‌ها همراه بوده است.

وی افزود: اشتباه بزرگ کشورهای اروپایی در این بود که اعلام کردند بعد از شش ماه نفت ایران را خریداری نخواهند کرد در حالی که درصد ناچیزی از نفت ما به اتحادیه اروپا می‌رود.

دهقانی ادامه داد: اروپایی‌ها اینطور وانمود کردند که این فرصت شش ماهه را برای تجدید نظر ایران در سیاست هسته‌ای خود قرار داده‌اند، اما در واقع این فرصت برای خود آنها بود.

وی گفت: بسیاری از پالایشگاه‌های کشورهای اروپایی متناسب با خصوصیات نفت ایران ساخته شده و اروپایی‌ها با گذاشتن این مهلت شش ماهه در واقع می‌خواستند با ایجاد تغییرات فنی شرایط پالایشگاه‌های خود را برای نفت کشورهای دیگر آماده کنند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: این کار اروپایی‌ها در واقع نقطه ضعف آنان را به دولتمردان ایران نشان داد و فرصتی ایجاد کرد تا با پیش‌دستی در عدم صادر کردن نفت به کشوهای اروپایی آنها را گوشمالی دهد.

وی افزود: ملت ما مظلومانه از حقوق خود دفاع می‌کند اما غربی‌ها خودخواهانه به دنبال سیطره بر کشورهای دیگر هستند.

دهقانی اضافه کرد: اروپایی‌ها یک بازی دو سر باخت را آغاز کرده‌اند و ما در این بازی در هر صورت پیروز می‌شویم چرا که اگر ما صادرات نفت را به اروپا قطع کنیم آنها را دچار مشکلات فراوان خواهیم کرد و اگر هم اروپا از تصمیم خود منصرف شود، در واقع شکست خود را اعلام کرده است.

وی عنوان داشت: وزارت نفت با قطع کردن سریع نفت به روی کشورهای اروپایی فرصت ایجاد زمینه برای این تحریم را از آنان گرفته و این کشورها را در فصل سرما دچار دردسر کرده است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: دوران برخورد مظلومانه با مستکبرین به سر آمده و مردم ما متوجه شده‌اند که غربی‌ها با هر موضوعی که موجب عزت و سربلندی آنها شود، مخالفت می‌کنند در نتیجه به آنها فرصت گستاخی بیشتر را نخواهند داد.

وی افزود: تحریم نفتی ایران کشورهای اروپایی را در مخمصه اقتصادی می‌اندازد، چرا که در آغاز این روند قیمت نفت بالاتر از 120 دلار رسیده و اگر این موضوع ادامه پیدا کند، مطمئنا قیمت نفت بالاتر از این نیز خواهد شد.

دهقانی خاطرنشان کرد: این موضع عزتمندانه تجربه‌ خوبی شد تا کشورهای مستکبر در برخورد با ملت بزرگ ایران عاقلانه‌تر رفتار کنند.

وی ادامه داد: در واقع کشورهای اروپایی در نظر داشتند با ایجاد رعب در مسئولان ایرانی سخن خود را پیش ببرند اما موفق نشده و به هیچ‌یک از اهداف خود نرسیدند.

عضو مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری در پایان اظهار داشت: اروپایی‌ها با شروع این بازی ناشیانه در تحریم نفتی ایران خود را در تنگنا انداختند و به هر طرف بروند، زیان خواهند کرد.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول