اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

آنتی‌بیوتیک زمینه‌ساز ایجاد نسل‌های مقاوم میکروبی است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: آنتی‌بیوتیک زمینه‌ساز ایجاد نسل‌های جدید و مقاوم میکروبی شده است.

آنتی‌بیوتیک زمینه‌ساز ایجاد نسل‌های مقاوم میکروبی است
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، حسن بهبودی بعد از ظهر امروز در پیامی به همایش مقاومت به داروهای ضد میکروبی و تجویز منطقی آنها در دهکده ساحلی این شهر اظهار داشت: معرفی بهره‌گیری از آنتی‌بیوتیک‌ها در سال 1940 در دانشگاه آکسفورد دریچه نویدبخشی در درمان و جراحی بیماری‌ها فراهم آورد.
وی آنتی‌بیوتیک را آغازگر تحولی عظیم در دارودرمانی در سطح جهان عنوان کرد و افزود: صحنه‌های تراژدی مرگ و نیستی که با اپیدمی بیماری‌های عفونی اتفاق می‌افتاده، روبه فراموشی گذاشتند.
بهبودی اثر معجزه‌آسای آنتی‌بیوتیک‌ها را سبب مصرف وسیع آنها در انواع عفونت‌ها دانست و تصریح کرد: افرادی می‌پنداشتند که با ورود این داروها به درمان بیماری‌ها عملاً طب بالینی در زمینه بیماری‌های عفونی جایگاه خود را از دست می‌دهد.
قائم مقام وزیر بهداشت در گیلان با اشاره به اینکه به مرور زمان دیدگاه خوشبینانه در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها موجب نگرانی شده است، ابراز داشت: با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها چهره‌ای دیگر از دارو به صورت عوارض و اثرات سوء، آلرژی‌ها، مقاومت دارویی و عفونت ثانویه ظهور کرد.
وی ادامه داد: دارویی که کشف شده بود تا میکروب‌ها را ریشه کن کند خود زمینه‌ساز ایجاد نسل‌های جدید و مقاوم میکروبی شده است.
به گفته بهبودی، میکروب جدید چالش جدیدی را برای دانشمندان فراهم آورده است تا به ساخت و معرفی داروهای جدید بپردازند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: میکروب‌هایی که در زمان کشف پنی‌سیلین به طور کامل با این دارو کشته می‌شدند امروزه در بعضی از نقاط جهان به صورت صد درصد مقاوم در آمده‌اند.
وی با بیان اینکه سرعت تولید داروهای جدید توان رقابت در مقابل روند سریع مقاومت میکروب‌ها را ندارد، بیان داشت: این امر به صورت یک تهدید جهانی از طرف سازمان جهانی بهداشت مطرح شده است.
بهبودی مصرف وسیع و گسترده آنتی‌بیوتیک‌ها در مراکز درمانی را تهدید جدی در مقابل مدیریت‌های نظام سلامت خواند و اذعان داشت: حدود 30 درصد بیماران بستری حداقل یک آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گیلان عدم دریافت خط‌مشی علمی در تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، مدیریت ناصحیح توزیع آنها، فرهنگ و نگرش ناصحیح مردم در مصرف داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، تداخل دارویی خطرناک در نسخه‌ها، خوددرمانی و تبلیغات سودجویانه در مورد داروهای جدید را تهدید و چالش جدی در مقابل مدیریت‌های نظام سلامت برشمرد و تصریح کرد: دامنه این تهدید ابعاد جهانی به خود گرفته است.
وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت با نگرشی پیشگیرانه در مقابل این تهدید شعار سال 2011 را «مقاومت میکروبی یک تهدید جهانی» قرار داده و کشورهای عضو را به تلاش بیشتر در مبارزه با این تهدید و انجام برنامه‌های آگاهی‌بخش تشویق کرده است.
بهبودی به همایش مقاومت به داروهای ضد میکروبی و تجویز منطقی آنها اشاره کرد و گفت: پژوهشگران، فرهیختگان و پزشکان کشور در فضای عالمانه به بحث درباره مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌پردازند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان خواستار شفاف‌زایی نقاط ضعف سیستم درمانی در کاربرد آنتی‌بیوتیک‌ها، ساز و کار و خط‌مشی مناسب و منطقی در تجویز این داروها شد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول