اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

عضو گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

بیمارستان‌ها از آنتی‌بیوتیک استفاده صحیح کنند

خبرگزاری فارس: عضو گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌ ویژه در محیط‌های بیمارستانی باید استفاده صحیح شود.

بیمارستان‌ها از آنتی‌بیوتیک استفاده صحیح کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمد یوسف علیخانی صبح امروز در همایش سراسری مقاومت به داروهای ضد میکروبی و تجویز منطقی آنها، پسودوموناس آئروژینوزا را یکی از عوامل مهم عفونت‌های بیمارستانی در جهان عنوان کرد و اظهار داشت: مقاومت سویه‌های پسودوموناس آئروژینوزا به سفالوسپورین‌های وسیع‌الطیف ممکن است به واسطه آنزیم‌های یتالاکتاماز وسیع‌الطیف به وجود آید.
وی به نتایج به دست آمده از مطالعه 106 ایزوله بالینی پسودوموناس آئروژینوا در دو بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان اشاره کرد و افزود: این نتایج لزوم تدوین برنامه‌های کنترل عفونت و تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها را یادآوری می‌کند.
علیخانی مقاومت دارویی رده‌های آنتی‌بیوتیکی را نشان دهنده لزوم تجدید نظر در برنامه‌های کنترل مقاومت دارویی دانست و تصریح کرد: از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌ویژه در محیط‌های بیمارستانی باید استفاده صحیح شود.
عضو گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به تعیین الگوی مقاومت آنتی‌بیوتیکی سویه‌های اشریشیاکلی انتروپاتوژن ایزوله شده از کودکان مبتلا به اسهال خاطرنشان کرد: بیماری‌های اسهالی یک مسئله مهم و قابل توجه در سلامت عمومی جامعه به‌ ویژه در کودکان است.
وی سویه‌های انتروپاتوژنیک اشریشیاکلی را به عنوان عامل عمده اسهال در کودکان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه معرفی کرد و بیان داشت: در برخی موارد به دلیل اثرات نامطلوب اسهال و تداخل در رشد کودکان آنتی‌بیوتیک توصیه می‌شود.
علیخانی مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های رایج و موثر در درمان بیماری‌های عفونی را یکی از چالش‌های مهم جامعه پزشکی نامید و اذعان کرد: مقاومت و حساسیت آنتی‌بیوتیکی سویه‌های مذکور باید در هر منطقه جغرافیایی مشخص شود.
عضو گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان به مطالعه الگوی آنتی‌بیوتیکی این باکتری اشاره کرد و افزود: مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 192 سویه اشریشیاکلی انتروپاتوژن جدا شده از کودکان مبتلا به اسهال در سال 90-89 در دانشکده پزشکی همدان انجام شد.
وی با بیان اینکه تست‌های بیوشیمیایی استاندارد و سرولوژی برای تعیین هویت این سویه‌ها مورد استفاده قرار گرفت، تصریح کرد: حساسیت آنتی‌بیوتیکی این ایزوله‌ها با استفاده از 14 آنتی‌بیوتیک مختلف با روش استاندارد دیسک دیفیوژن آگار طبق معیار CLSI انجام شد.
به گفته علیخانی در این مطالعه سویه‌های اشریشیاکلی انتروپاتوژن به ترتیب بیشترین مقاومت را به سفپودوکسیم، تریمتوپریم، تتراسایکلین و آمپی‌سیلین نشان داد.
عضو گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان، سویه‌های EPEC با مقاومت نسبت به آمپی‌سیلین و تتراسایکلین و حساسیت مناسب نسبت به فلوروکینولون‌ها را از عوامل عمده اسهال در کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد مقاومت ضد میکروبی در سویه‌های اشریشیاکلی بالا بوده و تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت منطقی انجام نمی‌گیرد ضمن اینکه درمان بیماری‌های عفونی را با مشکل مواجه می‌کند.
وی خواستار نظارت بر مصرف مواد ضد میکروبی در درمان عفونت‌هایی که واجد مقاومت چند دارویی هستند، شد و اذعان کرد: در صورت امکان تعیین فنوتیپ و ژنوتیپ سویه‌های مقاوم می‌توان تا حدودی از توسعه مقاومت در باکتری‌ها جلوگیری کرد.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول