اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

متخصص بیماری‌های عفونی:

مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک هزینه درمان را افزایش می‌دهد

خبرگزاری فارس: متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک موجب ایجاد مقاومت میکروبی شده و هزینه سرانه درمان را افزایش می‌دهد.

مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک هزینه درمان را افزایش می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدرضا تقوی صبح امروز در همایش سراسری مقاومت به داروهای ضد میکروبی و تجویز منطقی آنها به بررسی نگرش و عملکرد دارو سازان در تحویل منطقی آنتی‌بیوتیک به مراجعه کنندگان داروخانه‌های شهر مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از موارد مهم سیاست‌گذاری‌های دارویی است.
وی مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک را موجب ایجاد مقاومت میکروبی و افزایش هزینه سرانه درمان عنوان کرد و افزود: با هدف تعیین نگرش و عملکرد دارو سازان در تحویل منطقی آنتی‌بیوتیک به مراجعه کنندگان داروخانه‌های شهر مشهد، مطالعه‌ای طراحی و اجرا شد.
تقوی با اشاره به مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی در 98 داروخانه فعال مشهد، تصریح کرد: با توجه به نتایج مطالعه با وجود نگرش قابل قبول دارو سازان در عدم تحویل آنتی‌بیوتیک بدون نسخه پزشک، در بررسی عملکرد تمام آنها به بیمار فرضی آنتی‌بیوتیک فروختند و این مسئله نظارت جدی بر عملکرد دارو سازان و حسن اجرای قانون ممنوعیت آنتی‌بیوتیک بدون نسخه را طلب می‌کند.
متخصص بیماری‌های عفونی، تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی را موثر خواند و ابراز داشت: تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها موجب از بین رفتن عوامل ایجاد کننده بیماری شده و در غیر این صورت می‌تواند مشکلاتی مانند مقاومت میکروبی را به وجود آورد.
وی به مطالعه بررسی نگرش و عملکرد پزشکان در تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک در شهر مشهد اشاره کرد و گفت: این مطالعه توصیفی تحلیلی از 95 نفر از پزشکان شهر مشهد به عمل آمد.
تقوی با بیان اینکه 98 درصد پزشکان مخالف تجویز آنتی‌بیوتیک برای بیمار فرضی بودند، خاطرنشان کرد: در بررسی عملکرد 75 درصد پزشکان برای بیمار فرضی آنتی‌بیوتیک تجویز کردند ضمن اینکه 52 درصد بدون درخواست بیمار و 15 درصد با تقاضای بیمار و همچنین هفت درصد با اصرار بیمار بود.
متخصص بیماری‌های عفونی بر نگرش خوب پزشکان در تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها تاکید کرد و اذعان داشت: بررسی عملکرد پزشکان نتیجه‌ای بر خلاف نگرش آنها را نشان داده و این مسئله لزوم تغییر در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آموزشی برای ارتقای عملکرد پزشکان را یادآوری می‌کند.
 
*عفونت‌های تنفسی شایع‌ترین عفونت‌های بیمارستانی است
سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان هاشمی‌نژاد مشهد نیز در این همایش عفونت‌های تنفسی را از شایع‌ترین عفونت‌های بیمارستانی به‌ویژه در بخش‌های ویژه ذکر کرد و بیان داشت: مطالعه توصیفی بر روی نمونه‌های بیماران در پایش دو سال متوالی در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد صورت گرفت.
مهناز غضنفری 99 درصد بیشترین مقاومت دارویی را مربوط به سفالوسپرین‌ها و آمپی‌سیلین‌ها دانست و افزود: کمترین آمار مقاومت دارویی پنج درصد بوده که نسبت به اوفلوکساسین و سیپروفلوکساسین است.
وی آگاهی نسبت به شیوع کلبسیلا پنومونیه و شناسایی عوامل خطر ناشی از سوش‌های مقاوم برای تجویز آنتی‌بیوتیک را از راهکارهای مناسب به منظور کاهش آلودگی عفونت‌های تنفسی بیان کرد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول