اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازدید مدیرکل اوقاف چهارمحال و بختیاری از خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری بعد از ظهر امروز از دفتر نمایندگی خبرگزاری فارس در این استان بازدید کرد.

بازدید مدیرکل اوقاف چهارمحال و بختیاری از خبرگزاری فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حجت‌الاسلام طباطبایی بعد از ظهر امروز در این دیدار حفظ و نگهداری موقوفات، اداره امام‎زادگان و بقاع متبرکه و انجام فعالیت‌های فرهنگی را سه ماموریت اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه عنوان کرد و اظهار داشت: در کشور حدود 8 هزار امام‎زاده و بقعه متبرکه وجود دارد که 108 بقعه و امام‎زاده از این تعداد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

وی افزود: بیشترین تعداد امام‎زادگان در این استان مربوط به شهرستان لردگان با 47 امام‎زاده است.

طباطبایی ادامه داد: اگرچه انجام فعالیت‌های فرهنگی از وظایف ذاتی این اداره ‌کل نیست اما از آنجا که امام‎زادگان محل رفت و آمد و پناهگاه مردم به شمار می‌روند، ارائه فعالیت‌های فرهنگی یک ضرورت به حساب می‎آید.

وی به برخی طرح‌های فرهنگی این اداره‌کل در مقاطع و مناسبت‌های مختلف سال اشاره کرد و افزود: طرح آرامش بهاری ویژه تحویل سال نو در امام‎زادگان، طرح یاس نبوی ویژه ایام فاطمیه، طرح بصیرت عاشورایی در ماه محرم، طرح اکمال دین نبوی ویژه دهه ولایت و طرح نشاط معنوی که به منظور پرکردن اوقات فراغت جوانان در فصل تابستان اجرا می‎شود از جمله این طرح‌هاست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این اداره‌ کل از این حیث از برخی دستگاه‎های متولی فرهنگ نیز جلوتر است.

وی ادامه داد: این فعالیت‌ها در راستای تحقق فرمایش حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل شدن امامزادگان به یک قطب فرهنگی در این استان اجرا می‌شود.

طباطبایی به اقدامات این اداره‌کل در راستای حفاظت و مرمت امام‎زادگان و بقاع متبرکه اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر در 47 امامزاده و بقعه متبرکه در این استان با تخصیص اعتبار لازم فعالیت‌های عمرانی صورت می‎گیرد.

وی از اداره موقوفات به عنوان مهم‎ترین ماموریت این اداره‌کل نام برد و گفت: همزمان با هفته وقف در این استان 10 موقوفه جدید ثبت و به موقوفات این استان اضافه شد که از جمله آن وقف زمینی به مساحت 500 متر در بروجن و وقف یک باب ساختمان دو طبقه در شهرکرد برای استفاده بیماران خاص است.

طباطبایی به برخی مشکلات و ضعف‌ها در بحث موقوفات در این استان اشاره کرد و افزود: مشکل عمده در این استان این است که مردم نسبت به نهاد وقف از اطلاعات و آگاهی کافی برخوردار نیستند و از سوی دیگر به دلیل پاره‌ای مشکلات در گذشته به ویژه پیش از انقلاب، مردم ذهنیت خوب و مثبتی نسبت به اوقاف ندارند که این ذهنیت باید اصلاح شود.

وی موقوفه‎خواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی را از دیگر مشکلات فراروی احیا و توسعه نهاد وقف در این استان دانست و گفت: این اداره‌ کل در راستای بازگرداندن و احیای موقوفات تمام همت و تلاش خود را به کار خواهد بست که در همین راستا در سال جاری با پیگیری‎های صورت گرفته چهار موقوفه با رای محاکم قضایی احیا و بازپس‌گیری شد.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری ارزش ریالی این چهار موقوفه بالغ بر 160 میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی افزود: مردم در گذشته به دلیل عدم وجود نهاد قانونی برای اداره و تولیت موقوفات، خود موقوفات را اداره و یا به افراد امین می‌سپردند که در بسیاری موارد با گذشت زمان اسناد چنین موقوفاتی از بین رفته است و در حال حاضر سندی دال بر وقف بودن آن در دست نیست در حالی که گروهی بر وقف بودن آن آگاهی دارند.

طباطبایی ادامه داد: برخی تصور می‎کنند که اگر وقفی بودن ملک خود را به اداره‌کل اوقاف اعلام کنند، ملک از آنها گرفته خواهد شد در حالی که اینگونه نیست و صرفا اجاره ناچیزی از آنها اخذ و در راستای نیت واقف هزینه خواهد شد.

وی از مردم این استان خواست تا درصورت در دست داشتن وقف‌نامه‎های قدیمی، آن را به اداره‌ کل اوقاف استان ارائه داده تا این اداره‌کل با کمک مراجع قضایی اقدامات لازم را به منظور احیای موقوفه انجام دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در ادامه این دیدار به نیازهای این استان برای وقف اشاره کرد و افزود: بیماران به ویژه بیماران خاص، ایتام، جهیزیه، تحصیل و خیرات و مبرات از جمله اولویت‎های این استان برای وقف به شمار می‎رود.

وی همچنین از برنامه این اداره‎کل برای ساخت 50 مسجد در روستاهای فاقد مسجد این استان خبر داد و گفت: ساخت هفت مسجد از این تعداد در این استان آغاز شده و 43 مسجد دیگر نیز در سال آینده با تامین اعتبار لازم کلنگ‎زنی خواهد شد.

طباطبایی اضافه کرد: در سال جاری همچنین به 250 مسجد در این استان 6 میلیارد و 200 میلیون ریال کمک نقدی صورت گرفت.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول