اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر برد تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

سواد غذایی مردم ایران کم است

خبرگزاری فارس: دبیر برد تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سواد غذایی مردم ایران کم است که باید آموزش لازم از سوی رسانه‌های شنیداری، دیداری و دیجیتالی به آنها داده شود.

سواد غذایی مردم ایران کم است

سید علی کشاورز در حاشیه همایش غذای سالم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: ایران یک کشور در حال گذار تغذیه است به گونه‌ای که رفتارهای غذایی سنتی والدین به تدریج فراموش شده و بخشی از رفتارهای تغذیه را جایگزین آن کردیم که عواقبش برای سلامتی مردم ناشناخته است.

وی با اشاره به اینکه نان، سبزی و پنیر جای خود را به ساندویچ و غذاهای آماده مثل فست‌فودها داده است که ضمن به هم خوردن تعادل غذایی در افراد، پاسخگویی نیازهای بدن از نظر جذب پروتئین و ویتامین نیست، ادامه داد: تبلیغات غلط و اغوا کننده‌ای در حوزه غذا به شدت در کشور احساس می‌شود.

مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در حال حاضر شرایط و امکانات لازم و آسان برای یک نوجوان و جوان ایرانی که بتواند با یک مبلغ مناسب غذای سالم در اختیار داشته باشد، نیست.

وی به چاقی‌های مخرب کننده‌ای که در جامعه امروزی ایران گرفتار نسل جوان شده اشاره کرد و اضافه کرد: این نوع چاقی‌ها ضمن اینکه پیش زمینه بیماری‌های دیابتی و قلبی و عروقی می‌شود، سبب ایجاد سنگ صفرا، کبد چرب و نقرس در افراد نیز می‌شود.

کشاورز، غذایی را سالم دانست که سبب سیری شکمی و سلولی در افراد شود و تاکید کرد: اگر یک زمانی نگران سوءتغذیه در افراد بودیم که هنوز هم بسیار کم‌رنگ در جمعیت کنونی کشور دیده می‌شود اما اکنون شاهد کمبود پروتئین بین 2درصد از مردم و ریزمغذی‌ها در بین 40 تا 50 درصد از افراد هستیم.

وی گفت: چاقی که روزی بیماری طبقه مرفه بود امروز گرفتار طبقه متوسط به پایین جامعه است که به دلیل نداشتن آگاهی کافی تنها به سمت مصرف غذاهایی کشیده می‌شوند که شکم پر کن هستند.

مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: در حوزه ایمنی و امنیت غذایی فعالیت‌های صورت گرفته اما کافی نیست.

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول