اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو جامعةالمصطفی(ص) العالمیه:

علم می‌تواند ایده‌پردازی‌ها را از قرآن بگیرد

خبرگزاری فارس: عضو جامعةالمصطفی(ص) العالمیه گفت: علم می‌تواند ایده‌پردازی‌های خود را از قرآن بگیرد و با اکتساب از آیات قرآنی در پیشرفت‌های علمی بیشتر خود را نشان دهد.

علم می‌تواند ایده‌پردازی‌ها را از قرآن بگیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی ظهر امروز در دومین روز از همایش خبرگان قرآنی در هتل کوثر اصفهان اظهار داشت: قرآن می‌تواند در حوزه‌های مختلف الهام بخش باشد و برای نظریه‌پردازی‌ها و پیشرفت‌های علمی از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در قرآن آیه‌ها در زمینه‌های مختلفی وجود دارد، بیان داشت: آیه‌های قرآن را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد و به عنوان دسته نخست آیه‌های که به علم اشاره دارد. را می توان نام برد که توجه انسان را به طبیعت جلب می‌کند و منجر به برانگیختن حس کنجکاوی در انسان‌ها می‌شود، اما گزاره علمی در بر ندارد.

عضو جامعةالمصطفی (ص) العالمیه به دسته دوم آیه‌ها اشاره و تصریح کرد: این دسته از آیه‌ها در قرآن شگفتی‌های علمی را بیان می‌کند، اما در حد اعجاز نمی‌رسد، مانند حرکت زمین و کوه‌ها که قبل از اینکه در قرآن بیاید در یونان باستان به آن اشاره شده است.

وی به آیه‌های اعجاز گونه در دسته سوم اشاره و تاکید کرد: این گونه آیه‌ها یک خبر علمی را بیان می‌کند که در جایی گفته نشده و بعد در قرآن کشف می‌شود، همانند زوجیت در قرآن که پس از قرن 20 در علم فیزیک و سایر علوم شناسایی شد.

رضایی اصفهانی با بیان این مطلب اضافه کرد: نظریه‌پردازی یکی دیگر از این حوزه‌ها است که خبرهای غیبی علوم را که گاهی موجب توسعه و تضییق ابعاد علمی می‌شود، در بر دارد.

وی اظهار داشت: در نظریه‌پردازی‌های علمی باید به انسان‌شناسی قرآنی که با مکاتب دیگر تفاوت دارد و با جهان‌شناسی و معرفت شناسی آشنا شد.

عضو جامعةالمصطفی(ص) العالمیه افزود: روش‌ها و راهکار‌های را می‌توان در علوم مختلف ارائه کرد که برگرفته از قرآن باشد، به عنوان مثال در علوم تربیتی می‌توان مواردی که مشترک در قرآن و این رشته وجود دارد، را بیان و نکته‌های منفی این رشته را از آن حذف کرد.

وی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب که مبانی خود را باید از قرآن فرا گیریم و مبانی انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی را با آن تلفیق کنیم، بیان داشت: با نظریه‌پردازی‌های الهام گرفته از قرآن می‌توان به موضوع‌های مختلف از جمله اقتصاد، فیزیک، پزشکی و موارد دیگر پرداخت.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول