اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان ‌و بلوچستان:

نذورات با مفاهیم قرآنی ارتباط داشته باشد

خبرگزاری فارس: مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: نذورات باید با موضوع و مفاهیم قرآنی ارتباط داشته باشد و در زمینه معرفی قرآن کریم سمت و سو پیدا کند.

نذورات با مفاهیم قرآنی ارتباط داشته باشد

حجت‌الاسلام صفر قربانپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: نذورات باید با موضوع و مفاهیم قرآنی ارتباط داشته و در زمینه معرفی قرآن کریم و برگزاری محافل قرآنی سمت و سو پیدا کند و لازمه آن شناخت روی فعالیت‌های قرآنی است.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی، نذورات به ‌عنوان یک موضوع ارزشی، پسندیده و مشروع دینی و تعهد انسان در برابر پروردگار عالم است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دسته‌ای از نذورات شامل خیرات عمومی می‌شود، بنابراین افرادی که نذر و یا وقف می‌کنند در زمینه اجرایی شدن فرامین الهی باید اطلاعات و دانسته‌های بیشتری در ارتباط با موضوع قرآن کسب کنند.

قربانپور بیان کرد: با فرهنگ‌سازی عمومی در این زمینه و احساس ضرورت نسبت به برگزاری اینگونه فعالیت‌ها، خود به ‌خود هزینه‌های خیرات و نذورات به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق خواهد یافت.

وی یادآور شد: مردم علاقمند و ارادتمند به اباعبدالله الحسین(ع)، موقوفات و نذورات خود را به برگزاری مجالس عزاداری، ساخت و ساز حسینیه‌ها اختصاص می‌دهند که این حاکی از یک ارتباط معنوی قلبی میان ارادتمندان اهل بیت با خاندان عصمت و طهارت (ع) است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: هدف امام حسین (ع) از برپایی قیام عاشورا، احیای دستورات قرآنی بوده و یقیناً اباعبدالله الحسین (ع) از قرآن و قرآن از اهل بیت (ع) جدا نیست، پس در عین بهره‌وری از نذورات برای برگزاری مجالس اباعبدالله (ع) می‌توان در همان مجالس، حسینیه‌ها و تکایا، فعالیت‌های قرآنی را گسترش داد.

قربانپور تصریح کرد: امروزه عموماً در جامعه اسلامی و به ویژه در فرهنگ تشیع، نذورات، موقوفات و هدایا در ارتباط با خاندان عصمت و طهارت (ع) و انجام فعالیت‌های خیر عام‌المنفعه از جایگاه والایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: عده کثیری از عاشقان اهل بیت (ع) تمام زندگیشان را بعد از خود برای این امور اختصاص می‌دهند و جمعی دیگر در طول زندگی به صورت مستمر در ارتباط با نذر، وقف و خیرات هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند، بنابراین این فرهنگ از جایگاه گسترده عمومی برخوردار است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: امید است در استان سیستان و بلوچستان هم فرهنگ وقف و نذر که تأمین‌کننده بخش اعظمی از فعالیت‌های دینی و مذهبی است، گسترش مناسب پیدا کند.

قربانپور بیان داشت: آشنایی هر چه بیشتر با قرآن کریم و بهره‌مندی از مفاهیم قرآنی، اثرگذاری در تمام فعالیت‌های اجتماعی را عمیق‌تر، دقیق‌تر و مدبرانه‌تر خواهد کرد که از جمله این امور، گسترش اصل قرائت، تفسیر، تحلیل قرآنی و برگزاری محافل انس با قرآن کریم را می‌توان نام برد.

وی بیان کرد: کسانی ‌که با قرآن کریم آشنایی بیشتر داشته و در این اقیانوس عظیم غواصی می‌کنند، قطعاً گوهرهای گران‌بهایی را به‌دست می‌آورند و برای اینکه دیگران نیز به این گوهرها دست یابند، یقیناً توصیه و سفارش‌های فراوانی برای آنان دارند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان یادآور شد: از جمله توصیه‌ها و سفارشات اهل قرآن، هزینه کردن برای انجام فعالیت‌های قرآنی است که بخشی از این هزینه‌ها از طریق نذورات قابل تأمین است.

قربانپور ادامه داد: با نگاهی دقیق و نظاره ماهرانه به قرآن کریم، می‌توان مشوق دیگران برای صرف هزینه‌های لازمه در زمینه فعالیت‌های قرآنی باشیم.

وی عنوان کرد: پدران و مادران به‌ عنوان هادیان فرزندان، نقش الگویی و محوری دارند، بنابراین اثرگذاری بسیار نزدیک و فوق‌العاده‌ای روی فرزندانشان خواهند داشت.

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: با وجود فضای معنوی و مذهبی در اجتماع، تأثیرپذیری فرزندان با حضور در اینگونه محیط‌ها نیز فراوان خواهد بود.

قربانپور بیان کرد: والدین هم در زمینه اصل فعالیت‌های قرآنی و دینی و هم در مورد نذر کردن‌ها و استفاده بهینه از این نوع امورات خیریه مؤثر بوده و راهنمای خوبی برای قدم برداشتن فرزندان در مسیر صحیح خواهند بود.

وی تأکید کرد: خواستن حاجات از خداوند متعال از سنت انبیا، ائمه معصومین(ع) و اولیای گرامی بوده و دیگران را نیز توصیه به این امور کرده‌اند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: سفارش معصومین (ع) به برگزاری محافل قرآنی، دینی و عزاداری بوده که نمونه آن وقف باغ‌ها، مزارع و بخش اعظمی از درآمد شخصی پیامبر اکرم (ع) و امیر مؤمنان (ع) بوده است.

قربانپور اظهار داشت: سنت ارزشمند وقف و نذر در دوران گذشته نیز به خوبی مشهود است و آنها به عنوان یک الگو برای بشر دارای اعتبار ویژه هستند.

وی گفت: با شناخت دقیق‌تر و ضرورت فعالیت‌های دینی و مذهبی در جامعه باید نذورات و موقوفات و هزینه‌های پیش‌بینی شده در همان راستا به خوبی مصرف شود.

انتهای پیام/صا10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول