اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع نمایندگان فارس:

فارس بیشترین میزان بیکاری را در کشور دارد

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: استان‌های فارس، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان و لرستان با عبور از مرز 20 درصد بیشترین میزان بیکاری را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

فارس  بیشترین میزان بیکاری را در کشور دارد

سید حسین ذوالانوار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: جمعیت ایران در ۲۸ سال گذشته حدود دو برابر شده که ۷۰ درصد ۳۵ سال سن دارند و هر سال افراد بیشتر و بیشتری به صف طولانی متقاضیان کار می‌پیوندند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با اشاره به تعداد آمار بیکاران در کشور افزود: بر اساس آمار رسمی، تعداد بیکاران ایران بین سه تا سه و نیم میلیون نفر است و برخی منابع غیر رسمی آمار بیکاران را بیشتر از چهار میلیون نفر برآورد می‌کنند.

وی گفت: به هر حال هر ساله حدود 800 هزار نفر وارد بازار کار ایران می‌شوند و فضای کسب و کار اقتصادی کشور توان کافی برای جذب و پاسخگویی به این حجم از متقاضیان کار را ندارد.

ذوالانوار نرخ بیکاری جوانان در سال 89 را حدود ۲۱٫۸ درصد اعلام کرد و ابراز داشت: در مقایسه با نرخ متوسط بیکاری 14 درصدی سال 89، حدود دو برابر نرخ متوسط است و این به آن معنی است که جوانان دو برابر سایر رده‌های سنی از بیکاری رنج می‌برند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجموع بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان بیکاری میان جوانان باسواد بسیار بیشتر از بیکاری بی‌سوادان است.

وی بیان کرد: بی‌سوادان دامنه انتظارات محدودتری دارند و برای کسب هر نوع شغل آمادگی لازم را از خود نشان می‌دهند و در نتیجه نوع کار برای آنان در درجه دوم اهمیت قرار دارد که این امر نیز به احتمال بسیار به دلیل فقر و نیاز مادی بیشتر آنان است.

ذوالانوار در ادامه خاطرنشان کرد: در مقابل باسوادان هر اندازه که به مدرک تحصیلی بالاتری دست یابند دامنه توقعات و انتظاراتشان بالاتر رفته و هر نوع شغلی را نمی‌پذیرند و در نتیجه بیکار می‌مانند.

وی با بیان اینکه استان فارس جزو استان‌هایی است که نرخ بیکاری بالایی دارد بیان کرد:  از حیث توزیع جغرافیایی بیکاری در کشور، نرخ بیکاری در استان‌های مختلف دارای توزیع متفاوتی است اما بر اساس آخرین آمار رسمی، استان‌های خراسان شمالی، یزد، زنجان و آذربایجان شرقی با نرخ‌های تک‌رقمی کمترین آمار بیکاری و استان‌های فارس، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان و لرستان با عبور از مرز 20 درصد بیشترین میزان بیکاری را در کشور به خود اختصاص داده‌اند و از این رو افراد جویای کار و به ویژه جوانان در این استان‌ها دچار وضعیت اقتصادی و اجتماعی وخیمی شده‌اند.

وی اصلی‌ترین دلیل عدم توفیق جدی در کنترل و کاهش بیکاری در جامعه را عدم کفایت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای تامین فرصت‌های شغلی نیروهای فعال جامعه دانست و ادامه داد: پایین بودن نرخ رشد تولید و درآمد سرانه کشور بر اثر عدم برنامه‌ریزی کلان و آینده‌نگر، قوانین دست و پاگیر برای بخش تولید، ماهیت غیراقتصادی قانون کار، سیاست‌زدگی و برخوردهای سلیقه‌ای دولتمردان و برخی از نمایندگان مجلس با امر اشتغالزایی از جمله عواملی هستند که در رشد بیکاری تاثیر دارند.

وی افزود: کارآیی پایین نیروی کار و عدم تطابق تحصیلات دانشگاهی با نیازهای بازار کار موجب شده تا فقط  در برخی مشاغل تخصصی و فنی تقاضا برای نیروی کار وجود داشته باشد که از دیگر عواملی رشد آمار بیکاری است.

رئیس مجمع نمایندگان فارس به نقش مهاجرت نیز در افزایش نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: مهاجرت خیل عظیمی از روستائیان به شهرها به دلیل عدم وجود فرصت‌های شغلی مناسب در روستا و تفاوت درآمدی میان شهر و روستا و همچنین متاثر بودن فعالیت‌های کشاورزی به بارندگی یا خشکسالی، آینده مبهمی را برای جوان روستایی ترسیم کرده و در نتیجه آن مهاجرت به شهر و حاشیه شهرها افزایش یافته و موجب فشار بر بازار کار شده است.

وی ادامه داد: به لطف خدا و همت و عزم دولت و مجلس با خدمت‌رسانی نسبی به روستاها این روند در بسیاری از استان‌ها متوقف شده و در برخی موارد مهاجرت معکوس اتفاق افتاده اما کماکان نیازمند توجه بیشتری است.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول