اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل منابع طبیعی فارس خبر داد

افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی فارس

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: خشکسالی‌های اخیر و برداشت بیش از حد آب سبب افت سفره‌های زیرزمینی این استان شده است.

افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی  روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، به مناسبت دهه مبارک فجر بند خاکی غرب میمند با اعتبار 11 میلیارد ریال در شهرستان فیروزآباد به بهره‌برداری رسید.

محمد خوشنامی در مراسم افتتاح این پروژه که با حضور فرماندار، امام جمعه شهر میمند و جمعی از مقامات استانی و شهرستانی ترتیب یافت اظهار داشت: این بند خاکی در روستاهای له آب، چهار بید و میمند علیا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و مساحت 5 هزار و 14 هکتار از حوزه بالادست را زیر پوشش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به عملیات خاکی در این پروژه تصریح کرد: بند خاکی حوزه میمند علیا از نوع سد خاکی همگن و سنگ چین خشک با حجم عملیات خاکی به میزان 150 هزار متر مکعب، حجم آبگیری 25،1 میلیون متر مکعب و نیز عرض و طول تاج پنج و 590 متر احداث شده است. خوشنامی ادامه داد: هزینه عملیات اجرایی این طرح که از سه سال گذشته آغاز شده است از محل اعتبارات ملی سفر مقام معظم رهبری به این استان تامین شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس افزود: با بهره‌برداری بهینه از این طرح زمینه اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم 44 نفر فراهم و یک‌هزار و 667 خانوار نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی هدف از اجرای این پروژه را کنترل رسوب و بهره‌برداری از سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از بروز خسارت‌های ناشی از این سیلاب‌ها در منطقه، حفظ منابع پایه آب و خاک، و تغذیه سفره‌های زیرزمینی حوزه آبخیز بیان  کرد و گفت: عملیات آبخیزداری همواره به‌ عنوان کلید توسعه بخش کشاورزی مطرح بوده و نقش اساسی در کنترل فرسایش و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب در کنار تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی داشته است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های بیولوژیک در حوزه آبخیز افزود: خشکسالی چند ساله  و نیز برداشت بیش از حد از منابع آب سبب افت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش شدید آب قنات‌ها و همچنین کاهش آبدهی چاه‌های کشاورزی این شهرستان شده است که برای جبران آن انجام عملیات آبخیزداری و آبخوانداری برای ذخیره آب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی ضروری است.

جهانبخش بهمنی فرماندار فیروزآباد نیز در این مراسم کمبود آب در منطقه را عامل اصلی جلوگیری از رشد و توسعه باغات و تولیدات کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: کنترل کردن این روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها برای مصارف تغذیه مصنوعی و غنی کردن سفره‌های آب زیر زمینی امری منطقی و اصولی است.

وی اجرای طرح مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری با مشارکت مردم با هدف افزایش پوشش گیاهی و حفظ آب و خاک را امری مهم در راستای بهره‌برداری بهینه و اصولی از منابع پایه برشمرد.

انتهای پیام/غ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول