اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت مدیره مؤسسه شمیم کوثر رضا(ع) خبر داد

خراسان‌جنوبی راه انتقال آب را هموار کرد/ برخورداری 15 استان کم‌آب از نعمت آب

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره شمیم کوثر رضا(ع) خراسان جنوبی را مقدمه‌ای برای انتقال آب به تمامی استان‌های خشک‌سال کشور دانست، گفت: این استان مسیری برای انتقال آب به 14 استان بحرانی و کم‌آب دیگر نیز است.

خراسان‌جنوبی راه انتقال آب را هموار کرد/ برخورداری 15 استان کم‌آب از نعمت آب

رسول منفرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند در ارتباط با دلیل سفر خود به خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: با توجه به مصوبه سفر استانی هیئت دولت به خراسان‌جنوبی و پیرو دعوت استانداری خراسان‌جنوبی برای تأمین آب، به این استان سفر کرده‌ام.

 *مؤسسه شمیم کوثر رضا(ع) یک مؤسسه عام‌المنفعه است

وی نام مؤسسه‌ای که وظیفه آب‌رسانی به نقاط کم‌آب و بحرانی کشور را برعهده گرفته است، شمیم کوثر رضا(ع) دانست و ادامه داد: این مؤسسه یک مؤسسه عام‌المنفعه بوده و مربوط به بخش خصوصی است و هیچ‌گونه اعتبارات دولتی ندارد.

 رئیس هیئت مدیره شمیم کوثر رضا(ع) یادآور شد: تمام تلاش خود را برای انتقال آب به 9 استان بحرانی کشور به ویژه خراسان‌جنوبی و شش استان کم آب کشور آغاز کرده است.

منفرد افزود: خراسان‌جنوبی از این لحاظ به‌ عنوان مبدأ انجام این طرح بزرگ انتخاب شده است که علاوه بر بحرانی بودن شرایط آبی آن مسیری برای انتقال آب به 14 استان بحرانی و کم‌آب دیگر نیز است.

وی اضافه کرد: هم‌چنین مسئولان بلند پایه استانی و کشوری تأکید زیادی بر انجام هر چه سریع‌تر این طرح دارند.

 *6 حوزه آبریز داخلی و خارجی، تأمین کننده آب مناطق خشک‌سال

رئیس هیئت مدیره مؤسسه شمیم کوثر رضا(ع) در پاسخ به این سؤال که آیا کارشناسی در ارتباط با این انتقال صورت گرفته است، ابراز داشت: حوزه‌های آبریز و استان‌های بحرانی توسط مسئولان آب استانی و مشاوران کارشناس ارشد داخلی و بین‌المللی کارشناسی شده‌اند که گزارش آن به استانداری خراسان‌جنوبی ارسال شده است.

منفرد در پاسخ به این سؤال که آیا حوزه‌های آبریز تأمین کننده مشخص شده‌اند، تصریح کرد: کارهای کارشناسی آن انجام شده و شش مسیر انتقال آب داخلی و خارجی تعیین شده‌اند که با توجه به صرفه اقتصادی و زمانی، یک مسیر انتقال آب نهایی خواهد شد.

*مسئولان بلند پایه کشوری پیگیر انجام این طرح هستند

وی در ارتباط با برآورد اعتبار انجام طرح گفت: هدف مؤسسه تأمین آب تمامی نقاط کم آب کشور است و کارشناسان ما نیز به طور جداگانه برای هر یک از این استان‌های خشک‌سال و کم‌آب به صورت حدودی برآورد اعتبار کرده‌اند و برآوردهای تکمیلی و نهایی آن با توجه به انتخاب مسیر اجرایی و زمان انجام آن اعلام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه شمیم کوثر رضا(ع) افزود: یک تلاش همگانی در سطح کشور برای انجام این طرح صورت گرفته است که مسئولان استانی، نمایندگان مجلس، 120 عضو کمیسیون آب مجلس شورای اسلامی و وزرای نفت و نیرو تلاش زیادی را برای برطرف شدن این مشکل انجام می‌دهند.

منفرد، در ارتباط با توانایی مالی این مؤسسه خصوصی در تأمین و انتقال آب به استان‌های کم‌آب و محروم، اظهار داشت: مؤسسه گام‌هایی در این راستا برداشته و تأمین اعتبار اولیه را پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این مؤسسه، یک مؤسسه عام‌المنفعه و خیریه است، تعداد بسیار زیادی از مردم خیر ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور، آمادگی خود را برای مشارکت در این طرح عظیم که موجبات عمران و آبادانی مناطق خشک‌سال را فراهم خواهد کرد، اعلام کرده‌اند.

 *بخش‌های شرب، صنعتی و کشاورزی اولویت‌های نیاز آبی استان

رئیس هیئت مدیره مؤسسه شمیم کوثر رضا(ع) در پاسخ به این سؤال که چه مقدار آب مورد نیاز استان خراسان‌جنوبی است، ابراز داشت: آب موردنیاز توسط کارشناسان استانی اعلام شده است.

منفرد افزود: مقدار آب موردنیاز استان به ترتیب اولویت شامل آب شرب، آب برای بخش صنعتی و آب برای بخش کشاورزی است که تلاش در راستای تأمین همه آنها به ترتیب اولویت و اهمیت صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: اهمیت آب صنعتی از آن جهت است که اگر آب صنعتی استان تأمین شود، طرح‌های خوابیده و انجام نشده پتروشیمی و فولاد نیز انجام خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه شمیم کوثر رضا(ع) با بیان اینکه این مؤسسه در شهرهای تهران، مشهد و بیرجند دفتر دارد ،گفت: سایر استان‌ها نیز برای احداث دفتر این مؤسسه در استان خویش اعلام آمادگی کرده‌اند.

منفرد افزود: سایر استان‌ها اعلام کرده‌اند که برای رفع مشکل کم‌آبی حاضر هستند که همت خود را گذاشته و این مشکل را در هر یک از استان‌های تعیین شده توسط این مؤسسه رفع کنند.

وی افزود: به همین منظور جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی در تاریخ 15 بهمن‌ماه در محل استانداری خراسان‌جنوبی برگزار شد که توافقات اولیه صورت پذیرفت و همه مسئولان حمایت خود را از انجام این طرح توسط مؤسسه شمیم کوثر رضا(ع) اعلام کردند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه شمیم کوثر رضا(ع) در پایان از مسئولان و نمایندگان استان که پیگیر انجام این طرح هستند تشکر کرد و افزود: از مردم مؤمن و متدین ایران اسلامی نیز انتظار می‌رود که همت خود را برای به سرانجام رسیدن این طرح که زمینه رشد پایدار مناطق خشک‌سال کشور را فراهم می‌کند، به کار گیرند.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول