اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پژوهش‌سرای قیروکارزین صورت گرفت

برگزاری جشنواره آزمایش‌های علوم پایه دانش‌آموزی

خبرگزاری فارس: نخستین جشنواره آزمایش‌های علوم پایه دانش‌آموزی مقطع دبیرستان در پژوهش‌سرای حاج حمزه فتحی قیروکارزین برگزار شد.

برگزاری جشنواره آزمایش‌های علوم پایه دانش‌آموزی

به گزارش خبرگزاری فارس از قیروکارزین، بعد ازظهر امروز نخستین جشنواره آزمایش‌های علوم پایه دانش‌آموزی در مقطع دبیرستان با همکاری پژوهش‌سرای حاج حمزه فتحی قیروکارزین، بسیج علمی فناوری، بسیج دانش‌آموزی و گروه‌های آموزشی با هدف ایجاد جو علمی و پژوهشی و آشنایی بیشتر با کاربردهای شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی در صنایع و زندگی بشر در سالن اجتماعات پژوهش‌سرای قیروکارزین برگزار شد.

عبدالله زائر مسئول پژوهش‌سرای حاج حمزه فتحی در مراسم این جشنواره اظهار داشت: امروز به برکت نظام مقدس اسلامی که امسال 33 ساله می‌شود به همت جوانان کشور در عرصه علم و فناوری حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و قدرت علمی ما به جهانیان ثابت شده است.

زائر تصریح کرد: این جشنواره غنی‌سازی درسی دانش‌آموزان و ورود آنان به عرصه‌های عملی علوم و انجام پژوهش و کارهای تحقیقاتی را توسط آنها دنبال می‌کند.

وی بیان داشت: تحقیق و پژوهش کلید دستیابی به بخش‌های پنهان و پیچیده علوم مختلف و زمینه‌ساز تولید خلاقیت و نوآوری است و باید انجام این‌گونه فعالیت‌ها در دانش‌آموزان و محیط‌های آموزشی نهادینه شود.

در این جشنواره شش گروه برتر شامل گروه تولید منیزیم هیدروکسید، مشاهده اثر کاتالیزگر و اثر میدان الکتریکی بر گازها توسط گروه سیده سمانه حسین‌نژاد و طاهره رستمی از دبیرستان تربیت، گروه آزمایش تولید ید و محلول هزار چهره توسط سیده فرزانه عباسی و زهرا علیزاده از دبیرستان تربیت در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

همچنین گروه تولید نیترو سلولز و تولید بمب دودزا توسط سید ابراهیم هاشمی از دبیرستان ایثارگران امام حسین (ع)، گروه پمپ آب با ایجاد خلا و سوختن دستمال کاغذی بدون از بین رفتن کاغذ توسط فرید حیدری و حسین عباسی از دبیرستان خیام در این جشنواره در معرض نمایش قرار داده شده است.

گروه برق کافت و تولید و جمع‌آوری هیدروژن و فرآیند جداسازی یون‌ها به روش الکتریسیته توسط سعید و سجاد رئیسی به طور مشترک از دبیرستان خیام و هنرستان بعثت و گروه تحقیق عملی تاثیر صوت قرآن بر رشد و قلمه زدن کاکتوس نیز آزمایش‌ها و تحقیقات خود را به صورت عملی در سالن پژوهش‌سرا به نمایش گذاشتند.

حسین عبدالهی یکی از دانش‌آموزان نخبه این شهرستان و از مجریان این جشنواره اظهار داشت:حضور دانش‌آموزان در فعالیت‌های پژوهشی و علمی و انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی برای درک بهتر مفاهیم علمی در راستای نوآوری از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی با اشاره به ارائه چهار طرح به جشنواره خوارزمی در زمینه شیمی بیان داشت: این طرح‌ها شامل طرح معرف باز، طرح معرف اسید و باز، طرح معرف ناخالصی‌های یونی آب و طرح معرف کاتد و آند بوده که در آزمایشگاه شخصی بر روی آنها کار شده است.

منصور نعمتی یکی از دبیران راهنما و از داوران این جشنواره از برگزاری همایش شیمی و فیزیک در اسفند ماه خبر داد و اظهار داشت: این همایش با ارائه مقاله دانش‌آموزان دبیرستانی در زمینه شیمی و فیزیک و کاربرد آن در زمینه اکتشافات نفت و انرژی هسته‌ای همراه است.

وی افزود: دبیران باید با ایجاد تحرک و انگیزه در دانش‌آموزان آنان را برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی ترغیب و تشویق کنند.

نعمتی اضافه کرد: در حال حاضر دبیرستان‌های این شهرستان از داشتن آزمایشگاه‌های مجهز محرومند و با وجود دارا بودن قیروکارزین از یک آزمایشگاه مرکزی برای توسعه این گونه فعالیت‌ها نیاز به آزمایشگاه‌های بیشتری است.

انتهای پیام/و۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول