اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

آمار عفونت‌های بیمارستانی در کشور غیر واقعی است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به غیر واقعی بودن آمار عفونت‌های بیمارستانی در کشور گفت: این دون شان جامعه پزشکی است، که برنامه‌ای برای کنترل عفونت‌های بیمارستانی نداشته باشد.

آمار عفونت‌های بیمارستانی در کشور غیر واقعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رحیم سروری ظهر امروز در سمینار نظام مراقبت‌ و کنترل عفونت‌های بیمارستانی که در بیمارستان ولی‌عصر زنجان برگزار شد، اظهار داشت: در قرن گذشته همه همت صرف ارتقای امید به زندگی شد که موفق هم بود چنانکه در حال حاضر تعداد افراد کهنسال به اندازه کودکان زیر پنج سال است.

وی شعار دهه‌های اخیر قرن جدید را ارتقای خدمات قابل ارائه به مردم به ویژه بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به ارتقای سطح دانش پزشکی در ایران تصریح کرد: در حال حاضر هیچ نیازی در اعزام بیماران به خارج از کشور برای امور درمانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ایران سریع‌ترین رشد را در علوم مختلف داشته است، تصریح کرد: دستاوردهای علوم در ایران در دنیا کم نظیر و قابل ارائه در سطح دنیا است.

سروری با اشاره به وجود برخی مشکلات در کشور اضافه کرد: این مشکلات به مانند کوه یخی در زیر آب محسوب می‌شود.

وی بر مواجه کشور با انبوهی از بیماران متابولیک اشاره و تصریح کرد: تغییرات به وجود آمده در معیشت طبیعی و استفاده بی حد و حساب از فست فود‌ها از جمله دلایل تهدید بروز بیماری‌های متابولیک در کشور محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اضافه کرد: یک سوم بیماری‌های موجود در کشور را بیماران قلبی عروقی تشکیل می‌دهند، که بخش عمده آنها مربوط به مصرف دخانیات و قلیان است.

وی وجه تفاخر برخی از اقدامات از جمله انجام عمل‌های سزارین و جراحی پلاستیک را از جمله تغییرات فرهنگی به وجود آمده در جامعه عنوان کرد و گفت: آمار انجام این عمل ها در کشور قابل مقایسه با دنیا نیست.

سروری گزارشی از تاریخچه کنترل عفونت‌های بیمارستانی در جهان و ایران ارائه داد و اضافه کرد: عفونت‌های بیمارستانی موجب افزایش حضور بیمار در بیمارستان و در نتیجه افزایش سرسام آور هزینه‌ها می‌شود.

وی با اذعان به نادرست بودن آمارهای ارائه شده در کشور درباره عفونت‌های بیمارستانی تاکید کرد: انتظار ابتلای شش تا هفت درصد بیماران به عفونت‌های بیمارستانی وجود دارد که آمارهای ارائه شده خیلی کمتر از این ارقام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از وجود 850 بیمارستان در کشور خبر داد و افزود: سالانه میلیون‌ها بیمار در 110 هزار تخت بیمارستانی موجود در کشور بستری و از امکانات استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تخت‌های ویژه کمتر از 10 درصد تخت‌های بیمارستانی را در کشور شامل می‌شود، ادامه داد: سالانه در حدود 20 درصد از تخت‌های ویژه در اشغال بیماران ناشی از عفونت‌های بیمارستانی قرار می‌گیرد.

سروری عفونت‌های ادرای را شایع‌ترین عفونت و عفونت های پوستی را کمترین نوع عفونت در بین بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها اعلام کرد.

وی ضعف سیستم ایمنی، افزایش سن، سوء تغذیه و اعمال جراحی را از مهم‌ترین دلایل بروز عفونت‌های بیمارستانی عنوان کرد و گفت: بیماران بستری در تخت‌های ویژه از افراد مستعد در بروز عفونت‌های بیمارستانی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان کاربرد سوند و دستگاه تنفس مصنوعی را از مهم ترین دلایل بروز عفونت در بیماران بستری در بیمارستان‌ها برشمرد.

وی با اشاره به اینکه عفونت‌های بیمارستانی در اکثر کشورها شایع است تاکید کرد: آمار دقیقی از ابتلای بیماران به عفونت‌های بیمارستانی وجود ندارد.

سروری با اشاره به واقعی نبودن دستور نسخه‌های نوشته شدن توسط برخی پزشکان خبر داد و افزود: 20 درصد داروها در کشور بدون استفاده می‌مانند.

وی دیگر ضعف موجود در بیمارستان‌ها را عدم آشنایی برخی از کادر درمانی با فرق ضد عفونی با استریل کردن برشمرد و گفت: آنها همه وسایل را با ضد عفونی کردن به حساب استریل کردن می‌گذارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان آموزش را مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از بروز عفونت‌های بیمارستانی اعلام کرد و اضافه کرد: نباید از افرادی که دوره‌های آموزشی لازم را طی نکرده‌اند انتظار رعایت موارد را داشت.

وی با یادآوری غیر واقعی بودن آمارهای ارائه شده درباره عفونت‌های بیمارستانی در کشور، دلیل آن را ترس از تنبیه و عدم صداقت کادر درمانی عنوان کرد.

سروری اضافه کرد: افراد صادق که واقعیت‌ها را گزارش می‌دهند باید تشویق و مورد تقدیر واقع شوند.

وی بر لزوم رعایت استانداردهای بیمارستانی تاکید کرد و گفت: رعایت این استانداردها موجب جلوگیری از بروز مشکلات حاد در جامعه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان مهم‌ترین وظیفه کنترلی عفونت‌های بیمارستانی را آموزش کادر درمانی اعلام و خاطرنشان کرد: سرانه پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزایش یافته است.

وی بر برنامه‌ریزی برای کنترل عفونت‌های بیمارستانی تاکید کرد و گفت: مسئولان بهداشت باید برای مشکلات موجود برنامه‌ریزی و راه حل ارائه کنند.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول