اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

عفونت ادراری بیماری شایع کودکی است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: عفونت ادراری از بیماری‌های شایع باکتریال دوران کودکی است.

عفونت ادراری بیماری شایع کودکی است
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، بهرام حاجی کریم عصر امروز در همایش سراسری مقاومت به داروهای ضد میکروبی و تجویز منطقی آنها به بررسی الگوی مقاومت باکتری‌های مولد عفونت ادراری در بیماران بستری شده در بیمارستان کودکان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: عفونت ادراری از بیماری‌های شایع باکتریال دوران کودکی است.
وی با بیان اینکه عفونت ادراری در صورت عدم درمان به‌موقع می‌تواند موجب نارسایی حاد کلیوی شود، افزود: اطلاع از الگوی مقاومت آنتی‌بیوتیکی برای انتخاب روش درمانی مطلوب ضرورت دارد.
حاجی کریم، مطالعه الگوی مقاومت آنتی‌بیوتیکی را به صورت توصیفی و مقطعی بر روی 900 بیمار بستری شده در بیمارستان کودکان با عفونت ادراری عنوان کرد و گفت: در این مطالعه مقاومت نسبت به 11 آنتی‌بیوتیک مورد بررسی قرار گرفت.
متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه یافته‌ها توسط نرم‌افزار SPSS آنالیز شدند، تصریح کرد: 76 درصد نمونه‌ها دختر و 24 درصد پسر بودند.
وی شایع‌ترین عوامل را ایشرشیاکلی با 72 درصد و انتروباکتر با 12 درصد ذکر کرد و بیان داشت: ایشرشیاکلی به عنوان شایع‌ترین عامل عفونت بیشترین مقاومت را نسبت به آمپی‌سیلین با 97.7 درصد و کمترین مقاومت را نسبت به آمیکاسین با 6.7 درصد نشان داد.
حاجی کریم رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده در آنتی‌بیوگرام را جنتامایسین و سفالکسین نامید و خاطرنشان کرد: این آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین مقاومت را نسبت به ایشرشیاکلی و انتروباکتر دارند ضمن اینکه کمترین مقاومت را نسبت به سودوموناس و کلبسیلا دارند.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در بررسی هر دو جنس بیشترین مقاومت مربوط به آمپی‌سیلین و کمترین مقاومت مربوط به توبرامایسین بود.
وی ابتلا در جنس دختر را 3.16 برابر بیشتر از پسر دانست و اذعان داشت: مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌های رایج بیش از دیگران بوده و این امر می‌تواند ناشی از مصرف بی‌رویه آنها باشد یا اینکه توبرامایسین جزو داروهای رایج در درمان عفونت ادراری نبوده اما موثرتر عمل کرده است.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول