اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

عفونت‌های بیمارستانی مشکل جهانی شده است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: عفونت‌های بیمارستانی امروزه به عنوان یک مشکل اساسی در سراسر جهان مطرح است.

عفونت‌های بیمارستانی مشکل جهانی شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، عبدالناصر رفیع بعد از ظهر امروز در همایش سراسری مقاومت به داروهای ضد میکروبی و تجویز منطقی آنها به بررسی آلودگی باکتری‌های بیماری‌زا در قسمت‌های مختلف بیمارستان سینا در تبریز اشاره کرد و اظهار داشت: عفونت‌های بیمارستانی امروزه به عنوان یک مشکل اساسی در سراسر جهان مطرح است.
وی الگو و مخازن عفونت‌های بیمارستانی در نقاط مختلف را متفاوت عنوان کرد و افزود: سال‌های اخیر برنامه‌هایی برای کنترل و پیشگیری از آن صورت گرفته است.
رفیع تعیین الگوی آلودگی باکتری‌های بیماری‌زا و بررسی کیفیت اقدام‌های انجام شده به منظور پیشگیری و کنترل در بیمارستان را ضروری خواند و ابراز داشت: 400 نمونه از قسمت‌های مختلف کارکنان درمانی، بیماران، تجهیزات درمانی و تجهیزات غیردرمانی در بیمارستان سینای تبریز مورد مطالعه قرار گرفت.
استاد میکروب‌شناسی دانشکده پیراپزشکی تبریز با بیان اینکه 212 مورد از نمونه‌ها دارای آلودگی با باکتری‌ها بودند، تصریح کرد: 84 مورد از این تعداد باکتری‌های غیر بیماری‌زا بودند.
وی بیشترین باکتری عامل آلودگی را استافیلوکوک‌های کوآگولاز منفی و کلبسیلا معرفی کرد و گفت: بیشترین حساسیت را آنتی‌بیوتیک‌های آمیکاسین، نیتروفورانتوئین، افلوکساسین داشتند ضمن اینکه بیشترین مقاومت آنتی‌بیوتیکی را پنی‌سیلین، آمپی‌سیلین و نکومایسین نشان دادند.
به گفته رفیع، تعداد 18 نمونه دارای آلودگی قارچی بودند و بیشترین قارچ نیز آسپرژیلوس نایجر بود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه 170 نمونه منفی بود، یادآور شد: درصد باکتری‌های بیماری‌زا در قسمت‌های مختلف از سال 86 با سیر نزولی 6.7 درصد تا سال 88 کاهش داشته است.
وی مهم‌ترین منبع آلودگی در بیمارستان مذکور را به ترتیب بیماران، تجهیزات غیردرمانی، کارکنان درمانی و تجهیزات درمانی اعلام کرد و افزود: بیشترین مطالعات و اقدام‌ها برای کنترل باید روی افراد و تجهیزات غیردرمانی صورت گیرد.
رفیع با تاکید براینکه آلودگی و شاخص‌های پراکندگی در قسمت‌ها و بخش‌های مختلف بیمارستان متفاوت است، اذعان داشت: اقدام‌های پیشگیرانه کافی نیست و باید سیاست‌گذاری‌های جدی برای کاهش عفونت‌های بیمارستانی صورت گیرد.
 
*استافیلوکوک اورئوس شایع‌ترین عفونت کسب شده از جامعه است
استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این همایش با اشاره به مقایسه سویه‌های استافیلوکوک اوروئوس مقاوم به متی‌سیلین در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی تبریز گفت: استافیلوکوک اورئوس به عنوان شایع‌ترین عفونت کسب شده از جامعه است.
بهروز نقیلی، استافیلوکوک اورئوس را دومین عامل شایع عفونت‌های بیمارستانی دانست که موجب تحمیل هزینه‌های بسیار به سیستم بیمارستانی شده و موجب مرگ و میر بین مبتلایان می‌شود.
وی ادامه داد: برای تعیین مقاومت استافیلوکوک اورئوس‌های جدا شده از بیماران بستری در بخش‌های عفونی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های اگزاسیلین، ونکومایسین، ریفامپین و فوزیدیک اسید انجام شد.
نقیلی با بیان اینکه نتایج این بررسی نشان دهنده افزایش 20 درصدی شیوع سویه‌های مقاوم به اگزاسیلین در یک مقطع پنج ساله بود، افزود: در این مدت مقاومت بینابینی به وانکومایسین از صفر به 3.3 درصد افزایش پیدا کرده بود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز به مصرف روزافزون وانکومایسین در درمان عفونت‌های شدید و گاهی استفاده نابه‌جا از آن اشاره کرد و اذعان داشت: به نظر می‌رسد که حداکثر منطق و احتیاط را در مورد کاربرد این داروی راهبردی باید به‌کار برد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول