اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری استان مرکزی:

آلایندگی آلومینیوم اراک‌ سبب بروز امراض صعب‌العلاج شده است / در صورت شکایت برخورد می‌کنیم

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: آلایندگی آلومینیوم‌سازی امروز موجب بروز امراض صعب‌العلاج در شهر اراک شده است و آینده این شهر آینده خوبی نیست.

آلایندگی آلومینیوم اراک‌ سبب بروز امراض صعب‌العلاج شده است / در صورت شکایت برخورد می‌کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمت‌علی مظفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه سلامت مردم بیش از هر چیز دیگری ارزش دارد، اظهار کرد: مدیران این مجموعه به چه قیمتی حاضر می‌شوند با وجود آلودگی فازهای قدیم، این مجموعه را در مدار تولید قرار دهند.

وی تصریح کرد: در مسئله آلاینده بودن آلومینیوم مردم اراک بیشتر از همه مظلوم واقع شده و سختی‌های آن را تحمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر فردی در موضوع آلومینیوم چه عمدا و چه سهوا کوتاهی کند، خیانت بزرگی در حق مردم این شهر مرتکب شده است، بیان کرد: آلومینیوم یکی از مهم‌ترین تولیدات کشور بوده و بخش عمده‌ای از صنایع کشور وابسته به آلومینیوم است اما چرا زمانی که تمامی شرایط و بسترهای لازم برای تولید پاک این محصول وجود دارد از این شرایط استفاده نمی‌کنند و با تولید همراه با آلایندگی در حق مردم ظلم می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه قوه قضاییه به دنبال حمایت از صنعت است و با جدیت از صنعت و تولید کشور حمایت می‌کند، گفت: امروز هم مسئولان، هم متخصصان و هم پزشکان آلاینده بودن آلومینیوم را فریاد می‌زنند و موضوعی است که نمی‌توان آن را انکار کرد به همین دلیل مسئولان شرکت آلومینیوم به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده آلومینیوم باید با رفع مشکلات موجود در فازهای جدید مشغول به کار شده و فازهای قبلی را تعطیل کنند و در این راستا اگر با مشکلاتی هم مواجه هستند با مسئولان ارشد استان در میان گذاشته تا در برطرف شدن مشکلات یاریگر آنها باشند.

مظفری افزود: آلایندگی آلومینیوم‌سازی امروز موجب بروز امراض صعب‌العلاج در شهر اراک شده است و آینده این شهر آینده خوبی نیست.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: بیش از 20 سال است که مسئولان آلاینده بودن فازهای قدیمی آلومینیوم را مطرح می‌کنند، اما مدیر عامل مجموعه در صدا و سیما و یا مصاحبه‌های مطبوعاتی طور دیگری وانمود می‌کند، آنها باید بدانند دادگستری ضد صنعت نیست، بلکه ضد آلودگی است، بیش از 20 سال است که دادگستری درگیر این موضوع است و من به شدت سخنان شخص مدیرعامل را تکذیب می‌کنم و معتقدم دادگستری باید از حق مردم دفاع کند، اما دور از شان دادگستری دیدم که با این شخص به دلیل نشر اکاذیب برخورد کنم.

* یکی از کارشناسان اذعان داشته که اشتباه کرده و از مردم اراک عذر‌خواهی کرده است

مظفری تاکید کرد: طولانی شدن زمان رسیدگی به موضوع آلاینده بودن آلومینیوم به دلیل ضعف دادگستری نبوده است، چرا که دادگستری به دنبال این نبوده که صنعت را زمین بزند و کارخانه را به تعطیلی بکشاند، بلکه اعتقادش بر این بوده که خود مسئولان این شرکت متقاعد شوند و خودشان گامی برای رفع این آلایندگی بردارند.

وی با بیان اینکه دادگستری نمی‌تواند از بخش آلایندگی بگذرد، گفت: در بحث آلاینده بودن آلومینیوم به دلیل اینکه دادگستری بر اساس قانون نمی‌تواند خود اقدامی کند، منتظر شکایت محیط زیست است و به محض اعلام شکایت از محیط زیست وارد عمل خواهد شد.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی با تاکید بر اینکه دادگستری در مورد این مسئله هرگز کوتاه نخواهد آمد، افزود: از نظر حقوقی معتقدیم نظر رای دیوان عدالت اداری در جای خودش محترم بوده و همه باید از آن تبعیت کنند، ولی در مورد کارشناسی دقت خوبی انجام نشده و یکی از خود کارشناسان در روز هوای پاک در اراک اذعان داشته که اشتباه کرده و از مردم اراک عذر‌خواهی کرده است در عین حال که این موضوع، مانع از ورود دستگاه قضایی برای جلوگیری از آلایندگی نیست.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: حکم دیوان عدالت اداری در مورد آلایندگی آلومینیوم اراک مانع از ورود دادگستری به بحث آلایندگی این کارخانه نیست.

مظفری اظهار کرد: اگر مسئولان مربوطه شکایت کنند ما قطعا ورود پیدا خواهیم کرد، چرا که در این مورد سلامتی مردم اراک مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مدیران آلومینیوم باید هر چه سریع‌تر با رفع مشکلات دیگ‌های قدیمی را به علت آلاینده بودن از مدار تولید خارج کنند و پخت آن را به خارج از اراک ببرند چرا که دیگر برای مردم قابل تحمل نیست.

* مگر می‌شود مسئولان 22 سال اشتباه کنند

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر آلاینده نبودن فعالیت‌های آلومینیوم‌سازی اراک ادامه داد: این حکم هم‌اکنون در مرحله اعمال ماده 18 است و به هیچ عنوان مانع از ورود دستگاه قضایی نخواهد بود.

مظفری با اشاره به اینکه قانونگذار در زمینه برخورد با جرایم آلایندگی تشخیص را به عهده محیط ‌‌زیست گذاشته است، گفت: جرم آلاینده بودن این واحد تولیدی مشهود و جرم مستمر است، به محض اینکه محیط زیست به‌عنوان متولی نظر کارشناسی داده و شکایت کند قطعا دستور دادستان همان دستور سابق خواهد بود.

وی اضافه کرد: البته نه مردم راضی هستند نه مسئولان که در این شرایط صنعت آلومینیوم که صنعت بسیار مهم است، زمین بخورد، اما به چه قیمتی؟ می‌طلبد در حال حاضر که تمامی بسترها و شرایط برای انتقال خطوط آلاینده و قدیمی وجود دارد مسئولان تولید پاک را در دستور کار قرار دهند.

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی پیرامون نصب تابلوهای تبلیغاتی آلومینیوم مبنی بر آلاینده نبودن فعالیت‌ها بیان داشت: این حرکت کار اخلاقی نیست، مگر می‌شود مسئولان 22 سال اشتباه کنند و یک کارشناسی که در زمان کارشناسی نهایت دقت را نکرده و نظر اشتباهی را داده است و بعد که پی به اشتباه خود برده از مردم عذرخواهی کند، درست گفته باشد، صرف عذرخواهی از مردم کافی نیست.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول