آیتالله عبدالله محمدی اصفهانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در آبادان با تبریک به مناسبت آغاز هفته وحدت اظهار کرد: علت اینکه هفته وحدت به این نام، رسمیت پیدا کرده این بوده که اختلاف بین علما و فرهیختگان شیعه و اهل سنت در روز میلاد حضرت رسول(ص) است.
وی افزود: بر این مبنا اهل سنت 12 ربیعالاول را غالباً میلاد پیامبر(ص) دانسته و اهل تشیع 17 ربیعالاول را میلاد حضرت رسول اکرم میدانند.
امام جمعه آبادان تصریح کرد: برای اینکه امت اسلام اعم از شیعه و سنی ایامی را در فرج و شادی باشند دو میلاد را در دل یک هفته گنجانده و هفته وحدت نامگذاری شده است.
وی با اشاره به اینکه آیات قرآنی چند نوع وحدت را توصیه کرده، گفت: یکی وحدت ادیان آسمانی که شامل ادیان سابعین، زرتشت، مسیحیت، اسلام و یهودیان بوده و دوم ادیان ابراهیمی که شامل ادیان نصاریٰ، مسیحیت، یهودیت و اسلام هستند.
محمدیاصفهانی همچنین بیان کرد: قرآن کریم باقی ماندن بناهای توحید امثال کلیسای یهود و مسیحیت، مساجد اسلام و صومعهها را ناشی از همسویی و پاسداری پیروان ادیان آسمانی میداند و آنها را دعوت میکند به اینکه نگهبان مراکزی باشند که از آن ندای توحید و شعار الله برمیخیزد.
وی با بیان اینکه یک سری از وحدتها که توصیه شده در اسلام، وحدت درونگروهی اسلام است که شامل شیعه و اهل سنت با مظاهر چهارگانهاش حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی میشود و یا مثل درونگروهی اسلامی چون اسماعیلیه، زیدیه، واقفیه هم گروههایی هستند که توصیه اکید شده که با یکدیگر همراه و همدل و منسجم باشند.
امام جمعه آبادان خاطرنشان کرد: در آیات قرآنی خطاب به ادیان آمده که به ریسمان الهی چنگ بزنند و راز وحدت و هفته وحدت یعنی توصیه قرآنی بوده که همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی، واقفی و اسماعیلی در گرو قرآن و پیامبر عظیمالشأن است.
وی با بیان اینکه محور وحدت، قرآن و پیامبر عظیمالشأن است، افزود: پیامبر اکرم(ص) خاتم انبیاء بوده و این خاتم به دو معنی عام و خاص تعبیر میشود.
محمدیاصفهانی خاطرنشان کرد: خاتم انبیاء در جایی به معنای کسی است که آخرین نفر در بین انبیای الهی بوده و پس از آن پیامبری مبعوث نشده و این جاودانهای که او آورده تا روز قیامت استمرار و تداوم دارد.
وی ادامه داد: معنای دوم آن تعبیه بالاترین مرتبه و جایگاه و مقام را در بین همه انبیای الهی دارد یعنی رتبه نبوت پیامبر(ص) بالاتر از رتبه دیگر پیامبران چون نوح، عیسی و سایر انبیای الهی است.
امام جمعه آبادان با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) به عنوان الگوی اخلاق به همه انسانهای تاریخ معرفی شده، گفت: زندگی پیامبر اکرم(ص) به دو بخش تقسیم میشود، 13 سال زندگی در مکه که توأم بوده به فرادهی مبانی اسلام امثال توحید، نبوت، معاد، عدالت، امامت و تحمل بیشمار شکنجهها، آزارها، سختیها، تبعید و محاصره، نفی امکانات و حقوق انسانی و اجتماعی که توسط مشرکان صورت گرفت.
وی ادامه داد: بخش دوم زندگی پیامبر(ص) که 10 سال در مدینه بوده توأم با تشکیل حکومت اسلامی و برپایی پایگاههایی مثل نماز جمعه، تأسیس مسجد، ایجاد اخوت و برادری بین مسلمانان به ویژه بین انصار و مهاجرین و شرکت در جنگهای متفاوت برای تثبیت حکومت و تقویت نهال اجرایی اسلام در مدینه بوده است.
محمدیاصفهانی خاطرنشان کرد: همچنین تقابل پیامبر اکرم با مشرکان و کفار (زمانی که در در دوره حکومتشان در مدینه بوده است)، کفار، یهودیان، منافقان یا ستون پنجم بودهاند.
وی بیان کرد: منافقان در دل صومعه زندگی میکردند، یهودیت در بافت جغرافیایی خود مدینه بودند، مشرکان و کفار نوعاً از بیرون مدینه هجوم آورده و به مدینه میآمدند.
امام جمعه آبادان با اشاره به اینکه در این میان و در تقابل پیامبر با مشرکان جنگهای بزرگی نظیر احد، بدر، احزاب یا خندق رخ داده، افزود: افراد زیادی از گروهها، قبائی و مردم بادیهنشین و سیاهچادرنشین رفته رفته به پیامبر و دعوت وی گرویدند به گونهای که اسلام در زمان حضرت رسول سراسر عربستان یا شبهجزیره حجاز را در برگرفت.
وی همچنین عنوان کرد: پیامبر اکرم مکه را فتح کرد و از این لحاظ عدهای از یمن و مناطق پیرامونی به سوی او دعوت شدند و او را لبیک گفتند.
محمدیاصفهانی بیان کرد: در این زمان دعوتهایی از سوی پیامبر به پادشاهان ایران، روم، حبشه و یا اتیوپی فرستاده و پیام اسلام به آنها رسانده شد.
وی در ادامه اظهار کرد: بعضیها نیز که دعوتش را نپذیرفتند آوازه اسلام به گوششان رسید.
امام جمعه آبادان با اشاره به اینکه بدین وسیله پیامبر امت بزرگی از اسلام را شکل و شخصیت داد و تا زمانی که زنده بود ارکان حکومتش محکم و استوار بود، تصریح کرد: تا زمانی که پیامبر عظیمالشأن اسلام در قید حیات بود همه نسبت به او و جلال و عظمت حکومت و مکتبش انقیاد داشتند ولو آنکه در باطن با او دشمنی میکردند.
وی اضافه کرد: همین امر تخم نفاق را کاشت زیرا آنهایی که در ظاهر جرأت به مقابله با او را نداشتند در باطن برنمیتافتند و اهداف رسول را نقض میکردند.
محمدیاصفهانی اشاره کرد: میلاد پیامبر اکرم(ص) یعنی میلاد نور، اخلاق، زندگی، انسجام و حاکمیت همراه با عدالت که همواره در این ایام باید به امنیت و اصول شهری نیز از جمله مهمترین ویژگیهای میلاد رسول است.
وی خاطرنشان کرد: یافتن مدینت و اصول شهری نیز از جمله مهمترین ویژگیهای میلاد رسول است.
امام جمعه آبادان عنوان کرد: علت اینکه تثرب در آن زمان تبدیل به شهر شده و مدنیت پیدا کرد، عدل، قسط، اخلاق، فضیلت، توجه و معنویتی بوده که پیامبر در آن دوره تقدیم به یثرب کرده است.
وی در پایان گفت: پیامبر اکرم(ص) معنویت را به جهان آن روز عرضه و آن میلاد امروز در سراسر گیتی پرتو افکنده است.
انتهای پیام/غ10/ط4000