اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه آبادان:

محور وحدت قرآن و پیامبر اکرم است

خبرگزاری فارس: امام جمعه آبادان گفت: محور وحدت، قرآن و پیامبر اکرم(ص) است.

محور وحدت قرآن و پیامبر اکرم است

آیت‌الله عبدالله محمدی اصفهانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان با تبریک به‌ مناسبت آغاز هفته وحدت اظهار کرد: علت اینکه هفته وحدت به این نام، رسمیت پیدا کرده  این بوده که اختلاف بین علما و فرهیختگان شیعه و اهل سنت در روز میلاد حضرت رسول(ص) است.

وی افزود: بر این مبنا اهل سنت 12 ربیع‌الاول را غالباً میلاد پیامبر(ص) دانسته و اهل تشیع 17 ربیع‌الاول را میلاد حضرت رسول اکرم می‌دانند.

امام جمعه آبادان تصریح کرد: برای اینکه امت اسلام اعم از شیعه و سنی ایامی را در فرج و شادی باشند دو میلاد را در دل یک هفته گنجانده و هفته وحدت نام‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه آیات قرآنی چند نوع وحدت را توصیه کرده، گفت: یکی وحدت ادیان آسمانی که شامل ادیان سابعین، زرتشت، مسیحیت، اسلام و یهودیان بوده و دوم ادیان ابراهیمی که شامل ادیان نصاریٰ، مسیحیت، یهودیت و اسلام هستند.

محمدی‌اصفهانی هم‌چنین بیان کرد: قرآن کریم باقی ماندن بناهای توحید امثال کلیسای یهود و مسیحیت، مساجد اسلام و صومعه‌ها را ناشی از هم‌سویی و پاسداری پیروان ادیان آسمانی می‌داند و آنها را دعوت می‌کند به اینکه نگهبان مراکزی باشند که از آن ندای توحید و شعار الله برمی‌خیزد.

وی با بیان اینکه یک سری از وحدت‌ها که توصیه شده در اسلام، وحدت درون‌گروهی اسلام است که شامل شیعه و اهل سنت با مظاهر چهارگانه‌اش حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی می‌شود و یا مثل درون‌گروهی اسلامی چون اسماعیلیه، زیدیه، واقفیه هم گروه‌هایی هستند که توصیه اکید شده که با یکدیگر همراه و هم‌دل و منسجم باشند.

امام جمعه آبادان خاطرنشان کرد: در آیات قرآنی خطاب به ادیان آمده که به ریسمان الهی چنگ بزنند و راز وحدت و هفته وحدت یعنی توصیه قرآنی بوده که همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی، واقفی و اسماعیلی در گرو قرآن و پیامبر عظیم‌الشأن است.

وی با بیان اینکه محور وحدت، قرآن و پیامبر عظیم‌الشأن است، افزود: پیامبر اکرم(ص) خاتم انبیاء بوده و این خاتم به دو معنی عام و خاص تعبیر می‌شود.

محمدی‌اصفهانی خاطرنشان کرد: خاتم انبیاء در جایی به معنای کسی است که آخرین نفر در بین انبیای الهی بوده و پس از آن پیامبری مبعوث نشده و این جاودانه‌ای که او آورده تا روز قیامت استمرار و تداوم دارد.

وی ادامه داد: معنای دوم آن تعبیه بالاترین مرتبه و جایگاه و مقام را در بین همه انبیای الهی دارد یعنی رتبه نبوت پیامبر(ص) بالاتر از رتبه دیگر پیامبران چون نوح، عیسی و سایر انبیای الهی است.

امام جمعه آبادان با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) به‌ عنوان الگوی اخلاق به همه انسان‌های تاریخ معرفی شده، گفت: زندگی پیامبر اکرم(ص) به دو بخش تقسیم می‌شود، 13 سال زندگی در مکه که توأم بوده به فرادهی مبانی اسلام امثال توحید، نبوت، معاد، عدالت، امامت و تحمل بی‌شمار شکنجه‌ها، آزارها، سختی‌ها، تبعید و محاصره، نفی امکانات و حقوق انسانی و اجتماعی که توسط مشرکان صورت گرفت.

وی ادامه داد: بخش دوم زندگی پیامبر(ص) که 10 سال در مدینه بوده توأم با تشکیل حکومت اسلامی و برپایی پایگاه‌هایی مثل نماز جمعه، تأسیس مسجد، ایجاد اخوت و برادری بین مسلمانان به‌ ویژه بین انصار و مهاجرین و شرکت در جنگ‌های متفاوت برای تثبیت حکومت و تقویت نهال اجرایی اسلام در مدینه بوده است.

محمدی‌اصفهانی خاطرنشان کرد: هم‌چنین تقابل پیامبر اکرم با مشرکان و کفار (زمانی که در در دوره حکومتشان در مدینه بوده است)، کفار، یهودیان، منافقان یا ستون پنجم بوده‌اند.

وی بیان کرد: منافقان در دل صومعه زندگی می‌کردند، یهودیت در بافت جغرافیایی خود مدینه بودند، مشرکان و کفار نوعاً از بیرون مدینه هجوم آورده و به مدینه می‌آمدند.

امام جمعه آبادان با اشاره به اینکه در این میان و در تقابل پیامبر با مشرکان جنگ‌های بزرگی نظیر احد، بدر، احزاب یا خندق رخ داده، افزود: افراد زیادی از گروه‌ها، قبائی و مردم بادیه‌نشین و سیاه‌چادرنشین رفته رفته به پیامبر و دعوت وی گرویدند به گونه‌ای که اسلام در زمان حضرت رسول سراسر عربستان یا شبه‌جزیره حجاز را در برگرفت.

وی هم‌چنین عنوان کرد: پیامبر اکرم مکه را فتح کرد و از این لحاظ عده‌ای از یمن و مناطق پیرامونی به سوی او دعوت شدند و او را لبیک گفتند.

محمدی‌اصفهانی بیان کرد: در این زمان دعوت‌هایی از سوی پیامبر به پادشاهان ایران، روم، حبشه و یا اتیوپی فرستاده و پیام اسلام به آنها رسانده شد.

وی در ادامه اظهار کرد: بعضی‌ها نیز که دعوتش را نپذیرفتند آوازه اسلام به گوششان رسید.

امام جمعه آبادان با اشاره به اینکه بدین‌ وسیله پیامبر امت بزرگی از اسلام را شکل و شخصیت داد و تا زمانی که زنده بود ارکان حکومتش محکم و استوار بود، تصریح کرد: تا زمانی که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در قید حیات بود همه نسبت به او و جلال و عظمت حکومت و مکتبش انقیاد داشتند ولو آنکه در باطن با او دشمنی می‌کردند.

وی اضافه کرد: همین امر تخم نفاق را کاشت زیرا آنهایی که در ظاهر جرأت به مقابله با او را نداشتند در باطن برنمی‌تافتند و اهداف رسول را نقض می‌کردند.

محمدی‌اصفهانی اشاره کرد: میلاد پیامبر اکرم(ص) یعنی میلاد نور، اخلاق، زندگی، انسجام و حاکمیت همراه با عدالت که همواره در این ایام باید به امنیت و اصول شهری نیز از جمله مهمترین ویژگی‌های میلاد رسول است.

وی خاطرنشان کرد: یافتن مدینت و اصول شهری نیز از جمله مهمترین ویژگی‌های میلاد رسول است.

امام جمعه آبادان عنوان کرد: علت اینکه تثرب در آن زمان تبدیل به شهر شده و مدنیت پیدا کرد، عدل، قسط، اخلاق، فضیلت، توجه و معنویتی بوده که پیامبر در آن دوره تقدیم به یثرب کرده است.

وی در پایان گفت: پیامبر اکرم(ص) معنویت را به جهان آن روز عرضه و آن میلاد امروز در سراسر گیتی پرتو افکنده است.

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول