اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت 28 صفر سالروز رحلت نبی مکرم اسلام

پیامبر صلح و رحمت

خبرگزاری فارس: 28 صفر سالروز رحلت آخرین فرستاده خدا حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) است.

پیامبر صلح و رحمت
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب تهران 28 صفر بنا بر روایتی سالروز رحلت آخرین فرستاده حضرت محمد مصطفی (ص) است. از این روز یکی از غمبارترین روزهای تاریخ اسلام است. در این روز آخرین پیام‌آور خدا که عمری را در راه اعتلای اسلام و به انجام رساندن رسالت آسمانی‌اش سپری کرده و چه بستر رنج‌ها را متحمل شده بود به سوی پروردگارش بازگشت و آن‌گونه که خود فرمودند دو امانت گران‌سنگ یعنی قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام را در میان مسلمانان به یادگار گذاشت. اما بدون تردید سیره آن حضرت نیز خود گنجینه‌ای بس گران بها برای مسلمانان است. مورخانی که در احوال پیامبر اکرم (ص) کتاب نوشتند، عنوان کتاب خود را «سیرة النبی» گذاشتند و شاید نخستین رشته تاریخی که مورد توجه و نظر مسلمانان قرار گرفت همین «علم السیره» باشد. قرآن کریم، در سوره احزاب آیه 21 پیامبر اکرم (ص) را یک اسوه حسنه معروفی می‌کند و می‌فرماید «به تحقیق رسول خدا برای شما نمونه نیکی است، برای هر کس که امید به خدا و روز جزا دارد و بسیار یاد خدا می‌کند.» از نظر اسلام پیامبر (ص) نمونه‌ای برای پیروی عملی است. نمونه‌ای که روش‌های عملی او در کلیه شئون فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و روابط بین‌الملل قابل دستیابی و پیروی برای مسلمانان است و به‌دلیل آنکه اسلام آخرین دین الهی است، لازم است نمونه تمام عیار و قابل پیروی برای همه زمان‌ها، در تمام شرایط داشته باشد. به بهانه 28 صفر، سالروز رحلت نبی مکرم اسلام گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام محمد مهدی کریمی‌نیا، محقق و پژوهشگر دینی درباره زندگی و سیره عملی پیامبر اکرم (ص) انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

رسالت جهان شمول
رسالت پیامبر اکرم (ص)، یک رسالت جهانی و برای همه مردم دنیاست. پیامبر (ص) از همان روزهای نخست بعثت اعلام کرده بودند که به‌زودی رسالت در همه جا گسترده می‌شود و گنج‌های قیصر و کسرا به زیر سلطه اسلام در خواهد آمد. هنگامی که اسلام در سرزمین حجاز به اندازه کافی نفوذ کرد، پیامبر (ص) نامه‌های متعددی برای زمامداران بزرگ آن عصر فرستاد و در قسمتی از این نامه‌ها، به وجود مشترک میان ادیان آسمانی، یعنی «توحید» دعوت کرد.
حجت‌الاسلام کریمی‌نیا در ارتباط با نامه‌هایی که حضرت پیامبر به سران کشورها نوشتند، عنوان کرد: «یکی از کسانی که حضرت محمد (ص) به آن نامه نوشتند زمامدار مصر بود. حضرت در آن نامه خطاب به وی می‌فرمایند «به نام خداوند بخشنده بخشایشگر، از محمد بن عبدالله، به مقوقس، بزرگ قیطیان. درود بر پیروان حق باد. من تو را به سوی اسلام دعوت می‌کنم، اسلام‌آور تا سالم بمانی، خداوند به تو دو بار پاداش دهد. (یکی برای ایمان آوردن خودت و پاداش دیگر برای کسانی که از تو پیروی کرده، ایمان آوردند) و اگر از قانون اسلام سرباززنی، گناه قبطیان بر تو خواهد بود. ای اهل کتاب! ما شما را به یک اصل مشترک دعوت می‌کنیم، به اینکه غیر از خداوند یگانه را نپرستیم، و کسی را شریک او قرار ندهیم، و نباید بعضی از ما، بعض دیگر را به خدایی بپذیرد، و هرگاه آنان از آیین حق سر برتابند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم.
مقوقس از طرف هرقل پادشاه روم به زمامداری مصر منصوب شده بود و «قبطی‌ها» نژادی بودند که در مصر زندگی می‌کردند. مقوقس، فرستاده پیامبر اکرم (ص) را تکریم و احترام کرد و به نویسنده خود دستور داد نامه‌ای به عربی برای پادشاه روم نوشتند و این نامه بقدری تاثیرگذار بود که قیصر، فرستاده پیامبر (ص) را خواست، او را احترام کرد. پاسخ نامه پیامبر (ص) را نوشت و هدیه‌ای نیز فرستاد و علاقه خود را نسبت به پیامبر اکرم (ص) در آن نامه منعکس کرد.

پیمان‌های صلح پیامبر اکرم (ص)
حجت‌الاسلام محمد مهدی کریمی‌نیا بیان داشت: سیره پیامبر اکرم (ص) بر انکار ملیت‌ها و عدم استقلال داخلی آنان استوار نبوده است و با وجود جهانی بودن آیین اسلام، موجودیت قبایل، ملت‌ها و ادیان دیگر، چه در قلمرو حکومت اسلامی و چه خارج از آن محفوظ بوده است.
یکی از دلایل سیره مزبور، نامه‌هایی است که پیامبر اکرم (ص) برای گروهی از سران و زمامداران نوشتند و از این طریق موجودیت آنان را به رسمیت شناختند. دلیل دیگر، پیمان‌نامه‌های بسیاری است که در دوران حکومت آن حضرت و بعد از وفات ایشان با ملت‌های مختلف امضا شده است. مسلمانان در نقض هیچ یک از این پیمان‌ها پیش قدم نبودند.

نامه به نجاشی
بخشی از نامه حضرت محمد (ص) به نجاشی حاکم حبشه: نامه‌ای است از محمد پیامبر خدا به شما نجاشی زمام‌دار حبشه.
درود خدا بر شما! من خدایی را که جز او خدایی نیست را ستایش می‌کنم. خدایی که از عیب و نقص منزه است، و بندگان فرمان بردار او از خشم او در امانند و او به حال بندگان ناظر و گواه است.
من تو را به سوی خدای یگانه که شریک ندارد دعوت می‌کنم، و از تو می‌خواهم همیشه مطیع و فرمان‌بردار او باشی و از آیین من پیروی نمایی.
ایمان به خدایی آورید که مرا به رسالت خود مبعوث فرمود.
انتهای پیام/ی20/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول