اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی خبر داد

بازدید رایگان از موزه‌ها و بناهای تاریخی آذربایجان غربی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بازدید از تمام موزه‌ها و بناهای تاریخی استان رایگان است.

بازدید رایگان از موزه‌ها و بناهای تاریخی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، کاظم غنی‌زاده شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساعات بازدید همه‌روزه از 9 صبح الی 17 بعد از ظهر به استثنای روزهای دوشنبه خواهد بود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های استان آذربایجان غربی زیرساخت‌ها برای جذب گردشگر توسعه می‌یابد.

این مسئول اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایجاد سایت طبیعت‌گردی در ارومیه است.

غنی‌زاده خاطرنشان کرد: این سایت با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های اولیه آب، برق، گاز و تلفن در محل دره شهدای ارومیه در زمینی به وسعت 209 هکتار قابل اجراست.

این مسئول اضافه کرد: گردشگران این منطقه به صورت عمده گردشگر داخلی هستند که بر اساس مطالعات انجام شده با راه‌اندازی این منطقه سالانه بیش از 120 هزار گردشگر به این منطقه سفر می‌کنند.

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود این طرح به مدت دوسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد که با راه‌اندازی این منطقه برای 70 نفر به طور مستقیم و 280 نفر به طور غیرمستقیم زمینه کار ایجاد می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به مناره شمس تبریزی اشاره و خاطرنشان کرد: بنیاد شمس تبریزی در آستانه شکل‌گیری است.

به گفته غنی‌زاده مناره شمس تبریزی برجی ساخته‌شده از شاخ بز کوهی است که از جاذبه‌های تاریخی استان محسوب می‌شود و باشکوه‌ترین آرامگاه در شهرستان خوی است.

وی تصریح کرد: وجود این مناره با معماری شگفت‌انگیز و فضای مفرح اطراف آن سبب می‌شود که هر سال‌ مسافران نوروزی بسیاری از این منطقه دیدن کنند.

غنی‌زاده افزود: شهریور هر سال کارشناسانی از کشور ترکیه، آذربایجان و کشورهای آسیای میانه در روز بزرگداشت شمس تبریزی برای بازدید از این بنای تاریخی به ایران سفر می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در ادامه به پروژه‌های مطالعاتی اشاره و تصریح کرد: پروژه مطالعاتی برای تهیه طرح مرمت و ایجاد یک پوشش سبک برای سقف شبستان مسجد مطلب‌‌خان در اواسط بهمن ماه امسال اجرا می‌شود.

غنی‌زاده تصریح کرد: برای اجرای این پروژه 500 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده طرح ساخت سقف مسجد‌ تا اردیبهشت 91 آماده بهره‌برداری می‌شود.

این مسئول ادامه داد: احداث کانال دفع رطوبت، سنگ‌فرش حیاط، محوطه‌سازی و مرمت دیواره‌‌های مسجد از جمله اقدامات حفاظتی انجام شده در این بنای تاریخی است.

غنی‌زاده افزود: مسجد مطلب‌خان ‌واقع در مرکز شهر خوی‌ در دوره ‌ایلخانی احداث و پس از ویرانی در اوایل دوره قاجار تجدید بنا شده، این مسجد شبستان بزرگ روباز مربع شکل داشته که دور تا دور آن را حجره‌های دو طبقه و شاه‌‌نشین‌های رفیع و ایوانی عظیم احاطه کرده است‌.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول