اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کبودراهنگ خبر داد

شهرداری، بزرگترین بدهکار اوقاف کبودراهنگ

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کبودراهنگ با بیان اینکه ادارات دولتی بیش از 2 میلیارد تومان به اوقاف کبودراهنگ بدهی دارند، گفت: بیشترین بدهی به اوقاف کبودراهنگ مربوط به شهرداری این شهرستان با رقمی بالغ بر یک میلیارد تومان است.

شهرداری، بزرگترین بدهکار اوقاف کبودراهنگ

حجت الاسلام محمد جمشیدی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه درآمد اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کبودراهنگ در سال جاری به نسبت سال گذشته 27 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در سال گذشته تعداد 56 تجدید سند اجاره در این شهرستان به انجام رسیده بود که در سال جاری این رقم به  420 رسیده که رشد چشمگیری را نشان می دهد.

 

*رشد 300 درصدی اخذ مفاصا حساب در سال جاری

 

فارس: اخذ مفاصا حساب نسبت سال گذشته چه تغییری داشته است؟

*جمشیدی :در سال گذشته در کبودراهنگ در زمینه اخذ مفاصا حساب آمار پایینی داشتیم، اما در سال جاری در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته شده که بر این اساس 2 هزار مورد مفاصا حساب اخذ شده و شاهد رشد 300 درصدی اخذ مفاصا حساب در کبودراهنگ شهرستان بوده ایم.

 

فارس: وضعیت ادارات دولتی مستأجر موقوفات در کبودراهنگ چگونه است؟

* جمشیدی: 75 درصد از ادارات دولتی شهرستان کبودراهنگ مستأجر موقوفات هستند اما اداراتی که حق و حقوق موقوفات متصرفی را پرداخت نمی‌کنند بسیار زیاد هستند چرا که در حال حاضر متأسفانه 70 درصد ادارات مستأجر موقوفات، نسبت به پرداخت اجاره بها و حقوق موقوفات کوتاهی می‌کنند و وضعیت خوبی ندارند.

 

فارس: بدهی ادارات دولتی به اوقاف کبودراهنگ چقدر است؟

*جمشیدی: جمع بدهی ادارات دولتی به اوقاف این شهرستان بیش از 2 میلیارد تومان می‌شود، اما در این شهرستان اداراتی هستند که از سال 75 که بر ملک موقوفه مستأجر شده‌اند، حتی حق پذیره خود را هم نپرداخته‌اند در حالی که حق پذیره بیش‌تر از اجاره بهای موقوفه است.

 

فارس: بیشترین بدهی مربوط به کدام اداره دولتی کبودراهنگ است؟ و آیا پیگیری‌هایی در این زمینه انجام داده‌اید؟

*جمشیدی: در حال حاضر بیشترین بدهی به اوقاف و امور خیریه در این شهرستان مربوط به شهرداری این شهرستان با رقمی بالغ بر یک میلیارد تومان است،که در این زمینه برخی از بدهی ادارات را از طریق مراجع قضایی و برخی را نیز از طریق مسئولان کشوری در حال پیگیری هستیم اگر چه برخی از ادارات نظیر آموزش و پرورش نیز خود، پیگیر پرداخت معوقات و بدهی موقوفات شده اند.

 

*در کبودراهنگ هشت بقعه قابلیت تبدیل به قطب فرهنگی دارند

 

فارس: آمار بقاع متبرکه و امامزادگان کبودراهنگ و نیز بقاعی که قابلیت تبدیل به قطب فرهنگی را دارند، بفرمایید؟

*جمشیدی: در شهرستان کبودراهنگ 33 بقعه متبرکه وجود دارد، که از این تعداد پنج بقعه جزو سادات و 18 مورد نیز امامزاده هستند، اما به واقع در حال حاضر  در این شهرستان هشت بقعه قابلیت تبدیل به قطب فرهنگی را دارند که تعداد چهار بقعه آن در سال جاری محقق شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چهار بقعه متبرکه در شهرستان کبودراهنگ در راستای تبدیل به قطب فرهنگی در حال بازسازی است، گفت: برای هر یک از این بقاع 30 میلیون تومان اعتبار از سازمان اوقاف و امور خیریه لحاظ شده است اما برای اتمام و تکمیل هنوز نیاز به کمک دارند چرا که کمک و نذورات مردمی به تنهایی کافی نیست.

 

فارس: هدف و دغدغه اصلی اوقاف کبودراهنگ در ماه‌های پایانی سال و نیز ابتدای سال جدید چیست؟

*جمشیدی: هدف اصلی ما تمرکز بر  مباحث عمرانی بقاع متبرکه است که با تمام توان در راستای تحقق این هدف گام برمی‌داریم و در سال 91 نیز این مهم را پیگیری و اجرایی می‌کنیم

 

*بودجه های دولتی جوابگوی برگزاری مراسم قرآنی نیست

 

فارس: وضعیت حمایت دستگاه‌های دولتی از برنامه‌های فرهنگی اوقاف چگونه است؟

*جمشیدی: حمایت‌ها از اوقاف در زمینه برگزاری مراسم حضرت فاطمه(س) و نیز مباحث قرآنی در شهرستان کبودراهنگ بسیار کم است، و وقف‌های موجود برای برگزاری مراسم حضرت فاطمه(س) در شهرستان جوابگو نیست و علاوه بر این در زمینه وقف در مباحث قرآنی نیز حتی برای اهدای جوایز مسابقات قرآن در مضیقه هستیم چون متأسفانه محل نیت واقف نداریم.

وی با بیان اینکه بودجه های دولتی تا کنون جوابگوی برگزاری مراسم قرآنی و نیز مراسم های حضرت فاطمه(س) نبوده است، گفت: در کبودراهنگ علاوه بر کمبود نیت واقف در این دو موضوع، در زمینه تأمین جهیزیه عروس نیز مشکل داریم چرا که تنها یک وقف با این نیت در روستای تاسران داریم که واقف آن را مختص به مکان(روستای تاسران) کرده است و جاهای دیگر قابل استفاده نیست.

 

*عدم تخصیص حتی یک ریال بودجه دولتی برای شاخص های فرهنگی اوقاف کبودراهنگ

 

فارس: تعهدات استانی در راستای تخصیص اعتبار به اوقاف محقق شده است؟

*جمشیدی: دو نوع بودجه دولتی برای اوقاف در نظر گرفته شده است که یکی از آنها در زمینه عمران اماکن متبرکه، مساجد و حسینیه‌ها است که در این راستا در سال جاری فقط 50 میلیون تومان بودجه برای کل شهرستان که دارای 264 حسینیه و مسجد است، اختصاص داده شده که رقم بسیار کم و ناچیزی است.

وی با بیان اینکه دومین بودجه دولتی در زمینه شاخص های فرهنگی است که متأسفانه در سال جاری هیچ‌گونه تخصیصی نداشته است، تصریح کرد: 219 میلیون تومان برای شاخص‌های فرهنگی شهرستان کبودراهنگ در سال 90 در نظر گرفته شده بود اما جای تأسف دارد که تاکنون حتی یک ریال از این مبلغ هم پرداخت نشده است.

 

فارس: عدم مقبولیت اوقاف در بین مردم شهرستان کبودراهنگ ناشی از چیست؟

*جمشیدی: ما در هر حال حق را به مردم این شهرستان می‌دهیم چرا که به نظر من در زمینه وقف و موقوفات در کبودراهنگ آنطور که باید کار نشده که بر این اساس ما باید حسن نیت اوقاف را در راستای اجرای نیت واقف و حفظ موقوفات به درستی به مردم اثبات کنیم، که بر این اساس من کم‌کاری را از جانب اوقاف در زمینه نشناساندن اهمیت و جایگاه وقف در بین مردم می‌دانم..

 

*لزوم بازگشت درمانگاه موقوفه امیرنظام به کاربری درمانی

 

فارس: چرا در کبودراهنگ نیت و وقف درمانی موقوفه امیرنظام  اجرایی نشده است؟

*جمشیدی: درمانگاه موقوفه امیرنظام نیت درمانی و بهداشتی دارد اما در حال حاضر به عنوان سایت اداری استفاده می‌شود در حالی که نیت واقف آن سرویس‌دهی درمانی بوده که تاکنون اجرایی نشده است و ما نیز این بحث را قبول داریم.

وی در پایان با تأکید بر لزوم بازگشت درمانگاه موقوفه امیرنظام به کاربری درمانی طبق نیت واقف، متذکر شد: تاکنون چندین بار از مسئولان بهداشت و درمان تقاضای همکاری و بازگرداندن کاربری این موقوفه را به ارائه خدمات درمانی داشته‌ایم اما متأسفانه محقق نشده است.

انتهای پیام/ی10

= = = = = = = = = = =

گفت و گو از زهرا مرادوند

= = = = = = = = = = =

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول