اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

19 بهمن در رشت

3 عنوان کتاب خاطره دفاع مقدس رونمایی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر ادبیات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان از برگزاری دومین جشنواره استانی خاطره‌نگاری دفاع مقدس گیلان در 19 بهمن جاری در رشت خبر داد و گفت: سه عنوان کتاب خاطره دفاع مقدس نیز در این روز رونمایی می‌شود.

3 عنوان کتاب خاطره دفاع مقدس رونمایی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت اسماعیل محمدپور بعد از ظهر امروز در جلسه اداره کل حفظ آثار استان اظهار داشت: فراخوان جشنواره مذکور از آبان ماه انجام شده بود و در فاصله دو ماه، بیش از 350 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون آثار رسیده به دبیرخانه در مرحله داوری قرار دارند افزود:‌ نفرات برگزیده در روز جشنواره در دو گروه رتبه‌های نخست تا سوم و رتبه‌های تقدیری معرفی می‌شوند.

به گفته این مسئول ‌سه برگزیده نخستین جشنواره خاطره نگاری که دی ماه سال گذشته در رشت برگزار شده بود، با کسب رتبه‌های نخست و دوم به مرحله کشوری راه یافتند و در شمار برگزیدگان نخستین کنگره ملی خاطره‌نگاری دفاع مقدس قرار گرفتند.

وی ادامه داد: مصطفی مصیب‌زاده و اسماعیل یکتایی دو نفر برگزیده‌هایی هستند که روز چهارشنبه 12 بهمن جاری در آیین اختتامیه کنگره ملی خاطره‌نگاری دفاع مقدس که به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود، از آنان تجلیل می‌شود.

مدیر ادبیات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: ‌برگزیده شدن این دو نویسنده گیلانی در سطح کشور موجب مباهات هم‌سنگران عرصه فرهنگی دفاع مقدس است و امیدواریم برگزیدگان امسال نیز به دومین کنگره ملی خاطره‌نگاری راه یابند.

وی برگزاری مراسم افتتاحیه دومین جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس گیلان را در روز 19 بهمن با آیین رونمایی سه عنوان کتاب خاطره ذکر کرد و اذعان داشت: این کتاب‌ها منتخب آثار رسیده به نخستین جشنواره خاطره‌نگاری هستند که به قلم چهار تن از نویسندگان گیلانی به سامان نگارش رسیده‌اند.

 محمدپور اضافه کرد: کتاب‌های مذکور شامل «‌در باران بخوان» ‌نوشته رحمت حقی‌پور، «‌زبان مادری صبر»‌ نوشته حنانه سفر گر، «نامه‌های پست نشده» نوشته احمد امین‌فرد و شیوا آب آذر است که امیدواریم جای خود را در بین مخاطبان آثار دفاع مقدس باز کنند.

وی درباره به تعویق افتادن چاپ کتاب خاطرات سردار محمد (‌بهروز)‌ جلایی که پیش از این وعده چاپ آن را داده بود، یادآور شد: چاپ این کتاب به دلیل بدقولی‌های مکرر مصاحبه‌گر و نویسنده اثر با یک تأخیر دو ساله مواجه شد و در حالی که قرار بود در بهمن سال گذشته علیرضا شعبانی‌نژاد کار تدوین و نگارش را به پایان ببرد، اما این کار عملی نشد و با توجه به فرصت‌های متوالی که به ایشان داده شد، نتوانست کار را نهایی کند و در نتیجه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان ناگزیر به فسخ و لغو قرارداد و سلب اختیار نگارش کتاب خاطرات سردار محمد جلایی از ایشان شد.

مدیر ادبیات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان افزود: درباره نگارش کتاب خاطرات سردار جلایی، با نویسندگان معروف در حال رایزنی هستیم و به‌زودی کار به یک نویسنده خبره سپرده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خاطرات جنگ گنج‌های تمام‌نشدنی و جزو ثروت‌های ملی ملت ایران هستند، تصریح کرد: باید در حفظ این ثروت و هزینه کردن آن در راه اعتلای فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ خودباوری، فرهنگ جهاد و مقاومت تلاش گسترده کرد.

محمدپور به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر راه‌اندازی نهضت خاطره‌نگاری دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مسئولان، نویسندگان و ایثارگران دفاع مقدس نباید افق اهداف و آرمان‌های این نهضت را محدود فرض کرده و به اهداف و نتایج کوتاه مدت برنامه‌ها بسنده کنند بلکه باید یک افق دور و گسترده، اما واقعی و قابل دسترس را ترسیم کرد تا همه جوانب این اهداف و آرمان‌ها در آن قابل کشف و رؤیت باشند.

وی افزود:‌ دغدغه‌های حضرت آقا در این حوزه باید دغدغه تمام مسئولان فرهنگی نظام باشد نه اینکه صرفاً‌ بنیاد حفظ آثار و حوزه هنری و سپاه و ارتش میدان‌داری کنند و دیگران انجام این تکلیف بزرگ را به غیر حواله دهند.

این کارشناس ادبیات مقاومت ادامه داد: ‌این درد بزرگی است که عده‌ای به عمد می‌خواهند جنگ فراموش شود و این گنج بزرگ در لایه‌های سخت تاریخ معاصر مدفون شود و عده‌ای دیگر نیز با دست روی دست گذاشتن و چشم بستن بر رفتارهای موذیانه دشمن، بازی را به آنان واگذار می‌کنند.

وی متذکر شد: بازی به گونه‌ای عوض شده که در وضعیت موجود این حرف‌ها، برای برخی‌ها بوی شعار می‌دهد در حالی که اینها واقعیت‌هایی هستند که تا دو دهه پیش عینیت ملموس داشته‌اند.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول