اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

مجموعه پیام‌های کوتاه و زیرنویس‌ها ویژه مناسبت‌های قمری منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب مجموعه پیام‌های کوتاه و زیرنویس‌ها ویژه مناسبت‌های قمری از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

مجموعه پیام‌های کوتاه و زیرنویس‌ها ویژه مناسبت‌های قمری منتشر شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب مجموعه پیام‌های کوتاه و زیرنویس‌ها ویژه مناسبت‌های قمری به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

این کتاب جملات قصار و کوتاه درباره مناسبت‌های مختلف را بیان کرده و از منظر روایات به مناسبت‌های مختلف می‌پردازد.

مناسبت‌های ماه‌های محرم، صفر، رمضان، شعبان، ذی‌القعده، ذی‌الحجه، رمضان، جمادی‌الاول و جمادی‌الثانی در این کتاب مورد توجه قرار می‌گیرد.

ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا، هفته امر به معروف و نهی از منکر، شهادت حضرت رقیه، ورود حضرت معصومه(س) به قم، ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن و تاسوعای حسینی از جمله مناسبت‌هایی بوده که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود.

در مقدمه این کتاب آمده است: رسانه‌ها فعالیت افراد را در اوقات فراغت شکل می‌دهند و آنها را فرا می‌خوانند تا به قلمرویی خارج از این جهان معمولی پرواز کنند.

در بخش دیگری از مقدمه تصریح شده است: اوقات فراغت زمان خاصی است که در خلال آن فرد و جامعه می‌توانند هویت فرهنگی و فردی خود را تعریف و تبیین کنند و رسانه به طور آگاهانه، شرایط و زمینه‌های کشف این هویت را فراهم می‌سازد، بنابراین باید از روایات و زبان‌های نمادینی استفاده کند که از نمونه‌های ازلی که متضمن سنت‌های اسطوره‌‌ای و فرهنگ دینی است و از آن برگرفته شده است و معنا را به ورای امور روزمره زندگی سوق می‌دهد، استفاده کنند.

نویسنده در ادامه گفته است: اغلب رسانه ‌با جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف موجود در تقویم دینی و ملی مواجه است، بنابراین با استفاده از این امکان باید مخاطب را به گونه‌ای ترغیب کند که تا تلاش برای اهداف کوتاه مدت و نیل به موقعیت خاص در سلسله مراتب قدرت اجتماعی وا نهد و درباره ارزش‌های مطلق و درک ریشه‌های اجتماعی آن ژرف‌اندیشی کند و به این ترتیب نوعی دستورالعمل برای ایجاد تحول در زندگی عادی و روزمره را اخذ کند.

در پیشگفتار این کتاب تصریح شده است: با نگاهی هر چند کوتاه و گذرا به تاریخ به این برداشت می‌رسیم که دو مقوله هنر و دین از دیرباز پابه‌پای هم حرکت کرده‌اند. حضور پنهان و بی‌بدیل هنر به ویژه ادبیات در ذات بسیاری از مقوله‌های دینی جریان داشته و سبب تعالی‌بخشی آموزه‌های دینی و انبساط روح و جان آدمی شده است. بر همین اساس، شاید بتوان نتیجه گرفت که دلیل این پیوند و پیوستگی و همراهی، همان اثرگذاری مضاعف دین و هنر به ویژه ادبیات در ژرفای احساس انسان‌هاست.

در ادامه خاطر نشان شده است: دین، یعنی پیام و کاربردی کردن پیام برآمده از بطن دین و زینت‌بخشی آن به دست کلام ادبی می‌تواند یکی از مؤلفه‌های رسالت رسانه به شمار آید. به راستی، چه رسالتی بالاتر از اینکه رسانه ملی بتواند این آموزه‌های ارزشمند را در قالب موجزترین کلام به مخاطبان خود ارائه کند.

در پیشگفتار کتاب با بیان اینکه قالب زیرنویس و پیام کوتاه، یکی از گونه‌های نوین رسانه‌ای است، آورده شده است: زیرنویس در انتقال پیام و محتوا می‌تواند نقش‌آفرینی کند و دیرزمانی از پیدایش این قالب نمی‌گذرد، ولی با توجه به درجه اهمیت و قابلیت‌های اثرگذاری آن، با اقبال عموم مردم روبه‌رو شده است.

در بخش پایانی پیشگفتار این کتاب آمده است: اهتمام به بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی یکی از مهم‌ترین اهداف رسانه ملی و توجه به حفظ شعائر اسلامی است، می‌توان انتظار داشت که با افزایش شبکه‌های رادیویی تلویزیونی در عرصه ملی، استانی، محلی و برون‌مرزی، عرضه آثار در قالب زیرنویس و پیام کوتاه به بستری مناسب برای رسیدن به اهداف و رسالت مهم صدا و سیما تبدیل شود.

کتاب مجموعه پیام‌های کوتاه و زیرنویس‌ها ویژه مناسبت‌های قمری با شمارگان هزار عدد و قیمت 11 هزار تومان چاپ شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

انتهای پیام/و۲۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول