اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌ دامپزشکی کرمان:

بیماری‌های واگیر دامی در کرمان کنترل شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: شیوع بیماری‌های واگیردار دامی به ویژه تب برفکی به خوبی در استان کرمان کنترل شده است.

بیماری‌های واگیر دامی در کرمان کنترل شد
صدیقه کاظمی‌نیا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: ورود گاوهای کوهان‌دار پاکستانی به صورت غیرمجاز به کشور از طریق مرزهای جنوبی سال‌ها است که مطرح شده و از اوایل زمستان 85 این موضوع به شکل گسترده‌ای تشدید شده است.
وی به مشکلات ناشی از تردد این دام‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: شیوع بیماری‌های واگیر دام شامل تب برفکی و طاعون، بیماری‌های مشترک و افزایش جمعیت دام حساس، نامشخص بودن تاریخچه بهداشتی این دام‌ها و دشواری عملیات مبارزه و پیشگیری در مورد آنها و اختلال در برنامه‌های مبارزه شهرستان‌ها و استان‌ها به دلیل متغییر بودن جمعیت دامی از جمله این مشکلات است.
کاظمی‌نیا بیان داشت: ایجاد بحران در منطقه، اختلال در تردد دام‌های بومی و زیر پوشش و در نتیجه مشکل اقتصادی منطقه، صرف وقت و نیروی انسانی دامپزشکی در ارتباط با دام‌های ضبطی، عدم وجود قوانین مدون پیرامون این موارد و سلیقه‌ای عمل کردن قضات و
ایجاد بار مالی مضاعف برای امور قرنطینه‌ای و بهداشتی از دیگر مشکلات ناشی از تردد دام غیرمجاز است.
وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده برای کنترل تردد دام و ایجاد تعامل و همکاری‌های بین بخشی در سطح استان نقش مؤثری در کنترل بیماری‌های واگیر به ویژه بیماری تب برفکی در سطح استان داشته است.
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: کاهش کانون‌های تب برفکی استان بیانگر این موضوع است.
کاظمی‌نیا بیان داشت: از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا اعمال محدودیت شدید صدور مجوز خروج دام از استان، تعیین سهمیه شهرستانی داخل استانی برای انتقال دام به مقصد کشتارگاه و انجام کار کارشناسی در زمینه ماهیت دام‌های توقیف شده و آموزش‌ در این زمینه است.
وی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین اهداف این پروژه در استان شامل بررسی دقیق و تایید و گزارش کانون‌های بیماری، ممانعت از انتشار بیماری، کاهش میزان ویروس محیطی و کنترل موثر بیماری است.
رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: در بین استان‌های ایران، استان کرمان با توجه به هم‌مرزی با استان سیستان و بلوچستان و واقع شدن در مسیر تردد دام اهمیت ویژه‌ای دارد.
کاظمی‌نیا گفت: جمع کانون‌های بیماری تب برفکی استان کرمان طی چهار سال، 118 مورد شامل 78 کانون گاو و گوساله و 40 کانون گوسفند و بز بوده است و از سال 87 تا 89 سیر بیماری تب برفکی افزایشی بوده است و طی سال 90 نسبت به سال‌های گذشته تعداد کانون‌ها کاهش یافته است.
وی افزود: کانون‌های گزارش شده از نوع گاو و گوساله 78 مورد و تعداد کانون‌های گوسفند و بز 40 مورد بوده است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول