اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل‌ ارشاد‌ قم خبر داد

افتتاح نمایشگاه کتاب قم با حضور آیت‌الله سبحانی

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب استانی قم با حضور آیت‌الله سبحانی، استاندار قم و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

افتتاح نمایشگاه کتاب قم با حضور آیت‌الله سبحانی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مرتضی اسماعیلی‌طبا در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات اداره‌کل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: نمایشگاه استانی کتاب قم بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی استان است که از هشتم تا 14 بهمن در فضایی به مساحت هزار متر در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار می‌شود.
وی با اعلام اینکه 180 ناشر در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد، افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه تامین نیازهای علمی، ‌آموزشی، کمک‌آموزشی و دینی اقشار مختلف جامعه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به 450 میلیون تومان یارانه در نظر گرفته شده در این نمایشگاه گفت: بازدیدکنندگان می‌توانند با بهره‌گیری از بن‌کارت‌های کتاب در مجموع از 40 درصد تخفیف برای خرید کتاب‌های مورد نیاز خود استفاده کنند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک تحول فرهنگی عظیم در کشور ایران به وجود آورد، افزود: میزان مطالعه اقشار مختلف مردم در حد این تحول بزرگ نیست بنابراین برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در این زمینه تاثیر مثبتی داشته باشد.
اسماعیلی‌طبا ادامه داد: با احتساب میزان مطالعه درسی دانشجویان و طلاب،‌ شاخص و سرانه مطالعه در کشور افزایش می‌یابد اما باید برای بالابردن آن اقدامات اساسی از جمله برگزاری نمایشگاه‌های کتاب صورت گیرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به برگزاری جشنواره ناشران استان قم به منظور ایجاد رقابت و ارتقای سطح کیفی آنها اشاره کرد و گفت: بیش از هزار و 100 ناشر در استان قم مشغول به فعالیت هستند و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در نظر دارد با برگزاری چنین رقابتی موجب افزایش کیفی و کمی چاپ کتاب شود.
وی گفت: جشنواره طلیعه ظهور در 19 بهمن در قم برگزار می‌شود ضمن اینکه نمایشگاه کتاب تخصصی کودک و نوجوان نیز به صورت ملی از 18 تا 24 بهمن در استان قم برگزار می‌شود.
اسماعیلی‌طبا با بیان اینکه جشنواره ملی انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان در 23 بهمن در قم برگزار می‌شود، افزود: جشنواره منطقه‌ای شعر فجر با حضور استان‌های تهران، مرکزی و سمنان به میزبانی استان قم در 23 بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب یادیار مهربان از 29 بهمن تا سوم اسفند در قم خاطرنشان کرد: این نمایشگاه موجب افزایش تعداد و محتوای کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس سطح استان می‌شود.
وی بودجه در نظر گرفته شده برای خرید کتاب توسط مدارس را 600 میلیون تومان دانست و گفت: مدیران مدارس سطوح مختلف می‌توانند با حضور در این نمایشگاه به تهیه کتاب‌های مورد نیاز خود اقدام کرده و موجب افزایش غنای کتابخانه‌های خود شوند.
اسماعیلی‌‌طبا با اعلام اینکه ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی در قم شکل‌ گرفته است، افزود: این کار برای عدم موازی کاری در این زمینه و نیز هماهنگی برنامه‌های در نظر گرفته انجام شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم  با اشاره به اعتراض برخی ناشران از زمان برگزاری نمایشگاه کتاب حوزه بیان کرد: این زمان با ملاحظه چند‌ متغیر مختلف از جمله حضور ناشران خارجی و محدودیت زمانی آنها در نظر گرفته شده و قابل تغییر نبود و با وجود مصادف شدن با ایام تبلیغی و تعطیلی حوزه‌های علمیه، استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفت به طوری که زمان آن به 9 روز افزایش یافت.
وی گفت: قم مرکز نشر علوم دینی کشور و جهان اسلام بوده و بیش از 10 هزار عنوان کتاب با موضوعات مختلف در طول سال در قم به چاپ می‌رسد بنابراین ضروری است که فضای مناسبی برای تشکیل نمایشگاه‌های فرهنگی در نظر گرفته شود.
اسماعیلی‌طبا خاطرنشان کرد: در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم، پیوست فرهنگی طرح حرم تا جمکران پیشنهاد شده و مقرر شد که یک مکان دائمی برای نمایشگاه‌های دائمی ویژه محصولات فرهنگی در نظر گرفته شود و  این مسئله حمایت مسئولین استانی را نیز به دنبال دارد ضمن اینکه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب حوزه، آیت‌الله مقتدایی،‌ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این مطلب را مورد تاکید قرار دادند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب استانی با حضور آیت‌الله سبحانی، حجت‌الاسلام موسی‌پور،‌ استاندار قم و نیز معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
وی از همه مردم خواست در روزهای نخست نمایشگاه برای خرید کتاب‌های مورد نیاز خود اقدام کنند و افزود: موکول کردن این کار به روزهای آخر موجب شلوغی بیش‌ از حد و افزایش مشکلات ناشی از این امر می‌شود.
اسماعیلی‌طبا با اشاره به برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب استانی قم گفت: این کار در سایر نمایشگاه‌های کتاب استان قم از جمله نمایشگاه کتاب تخصصی حوزه نیز صورت گرفته و با استقبال خوب بازدیدکنندگان روبه‌رو شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم میزان سرانه مطالعه در کشور را حدود 17 دقیقه بر اساس آخرین سرشماری انجام شده دانست و اظهار کرد: میانگین سرانه مطالعه در استان قم حدود دو دقیقه بیشتر از شاخص کشوری است.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول