اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول ثبت مرکز تحقیقات جنوب کرمان خبر داد

آغاز شناسه‌دار کردن بیش از 162 هزار نهال جنوب کرمان

خبرگزاری فارس: مسئول بخش ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب کرمان گفت: شناسه‌دار کردن بیش از 162 هزار اصله نهال مرغوب و استاندارد توسط کارشناسان این بخش آغاز شده است.

آغاز شناسه‌دار کردن بیش از 162 هزار نهال جنوب کرمان

علی خوشنام امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: ایجاد باغ‌های سالم و اصلاح شده، عامل اصلی برای تولید میوه و تنوع آن در هر منطقه و کشور است.

وی افزود: با توجه به اهمیت نهال سالم، مرغوب و استاندارد برای ایجاد باغ‌های میوه با هدف استفاده بهینه از منابع آب و خاک کشور و اطمینان به ایجادکنندگان باغ‌های میوه تجاری محصولات مهم و استراتژیک، مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از سال 1385 اقدام به اجرای طرح شناسه‌دار کردن نهالستان‌ها به کمک تولیدکنندگان و بخش‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی کرده است.

خوشنام با اشاره به اینکه تاکنون برای بیش از 500 نهالستان در سراسر کشور مجوز تولید نهال صادر شده است، تصریح کرد: این نهالستان‌ها توسط کارشناسان ستادی و استانی این مؤسسه در مراحل مختلف مورد بازدید، نظارت و ارزیابی قرار گرفته و در نهایت بیش از 20 میلیون اصله نهال مورد تأیید قرار گرفته و شناسه دریافت کرده است.

وی در مورد نهالستان‌های ثبت شده در جنوب کرمان عنوان کرد: در جنوب کرمان نیز تعداد هشت نهالستان توسط کارشناسان بخش ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی جیرفت و کهنوج با همکاری بخش‌های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی مورد تأیید قرار گرفته و مجوز تولید نهال دریافت کرده و در سال جاری شناسایی بیش از 162 هزار اصله نهال مرغوب و استاندارد آغاز شده است.

خوشنام با توجه به اهمیت نصب شناسه‌ها بیان داشت: نصب شناسه‌ها روی هر نهال استاندارد این اطمینان را به خریدار نهال می‌دهد که نهال ارائه شده، دارای ویژگی‌های خاصی از جمله اصالت رقم، مرغوبیت و سلامت است.

وی ابراز داشت: شناسه به عنوان یک کارت ضمانت برای خریدار محسوب شده و وی در صورت بروز هرگونه مشکل در مورد کیفیت نهال فروخته شده از لحاظ اصالت و یا عدم استاندارد آن، می‌تواند با ارائه مدارک و مستندات کافی به همراه شناسه نصب شده روی نهال برای پیگیری و جبران خسارت وارده اقدام کند.

خوشنام گفت: با توجه به اهمیت ایجاد باغ سالم و تجاری و همچنین راکد بودن سرمایه‌گذاری در این زمینه تا زمان میوه‌دهی محصول، لازم است، کشاورزان پس از انتخاب زمین مناسب استفاده از نهال سالم و استاندارد را مورد نظر قرار دهند.

وی اذعان داشت: این امر موجب می‌شود، کشاورزان در آینده شاهد ضرر و زیان ناشی از استفاده نهال آلوده و نامرغوب که سبب از بین رفتن سرمایه اولیه و همچنین آلوده شدن زمین کشاورزی می‌شود، نباشند.

خوشنام خاطرنشان کرد: به همه کشاورزان و باغداران توصیه می‌شود از نهال‌های شناسه‌دار و بااصالت استفاده کنند و در هنگام خرید نهال از اصالت و سلامت آن آگاهی کامل پیدا کنند.

وی اظهار داشت: همچنین در هنگام خرید نهال شناسه‌دار حتما از فروشنده نهال فاکتور فروش بر اساس شماره شناسه‌های روی نهال فروخته شده و گواهی سلامت را که مورد تأیید حفظ نباتات است، دریافت و تا زمان میوه‌دهی محصول نزد خود نگهداری کنند.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول