اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با هفته هوای پاک

مرکز پایش و کنترل زیست محیطی اردبیل به بهره‌برداری رسید

خبرگزاری فارس: همزمان با آخرین روز از هفته هوای پاک اولین مرکز پایش و کنترل زیست محیطی اردبیل در مجموعه موزه تاریخ طبیعی اردبیل به بهره‌برداری رسید.

مرکز پایش و کنترل زیست محیطی اردبیل به بهره‌برداری رسید
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در مراسم افتتاح و راه‌اندازی این مرکز که پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد اظهار داشت: سایت افتتاح شده به عنوان ایستگاه سنجش کیفی هوای محیط نام گرفته که طبق مصوبه هیئت دولت در سفر دوم به استان اردبیل هزینه خرید و راه‌اندازی آن مورد نظر قرار گرفته بود.
علی حمیدی با اعلام اینکه علیرغم خرید تجهیزات چند سالی بود که این مرکز به معنای واقعی راه‌اندازی واقعی نشده بود، خاطرنشان کرد: ما از طریق اعتبارات استانی و ملی اقدام به راه‌اندازی تجهیزات و امکانات این ایستگاه کردیم به طوری که از اوایل امسال موضوع به جد در دستور کار قرا ر گرفت و شاهد بهره‌برداری از این مجموعه هستیم.
وی با اعلام اینکه تجهیزات این ایستگاه اغلب وارداتی هستند، اظهار داشت: شرکت‌های پشتیبانی کننده این مجموعه‌ها طبق قرارداد مکلف هستند کنترل و بررسی‌های خود را نیز به صورت دوره‌ای انجام دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی چند ایستگاه دیگر در شهر اردبیل و دیگر شهرهای بزرگ استان اردبیل خبر داد و یادآور شد: این ایستگاه قادر است 9 پارامتر آلایندگی هوا و چهار پارامتر هواشناسی را به صورت دقیق سنجش کند.
حمیدی این پارامتر‌ها را شامل گاز co2 ، اینوکس، ازن 2.5،10،BM 1 در حوزه آلایندگی هوا و سرعت، جهت وزش باد، دما و صوت در حوزه هواشناسی اعلام کرد.
این مسئول ادامه داد: با مجهز شدن شهر اردبیل به این سیستم و گستردگی مراکز دیگر در نقاط حساس شهر مثل چهارراه امام شاهد رصد دقیق داده‌های این سیستم به مردم خواهیم بود و آنها به وضوح می‌توانند آلودگی هوا را مورد توجه قرار دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: با تامین 600 میلیون تومان می‌توانیم نظیر این ایستگاه را در داخل شهر واقع در چهارراه امام خمینی و دروازه‌آستارا و همچنین دو شهر پارس‌آباد و خلخال راه‌اندازی کنیم تا به دقت بتوانیم آلودگی هوا را مورد سنجش و ارزیابی کیفی قرار دهیم.
حمیدی با اعلام اینکه وضعیت آلایندگی هوا در اردبیل را در حد پایین است، یادآور شد: ما بر اساس ارزیابی مرکز سنجش و کنترل هوا در 9 ماهه اول امسال تنها یک روز وضعیت خطرناک را از لحاظ هوا در اردبیل شاهد بودیم در حالی که بین 51 تا 102 روز هوا در رنج متوسط 77 روز غیر‌بهداشتی، 11 روز خیلی غیر‌بهداشتی بوده است.
وی هزینه نگهداری و پشتیبانی این ایستگاه‌ها را در طول سال 15 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: ما به ازای راه‌اندازی هر ایستگاه 200 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم و سالانه نیز 15 میلیون تومان برای کنترل و بازرسی فیلتر‌ها و به روز رسانی داده‌ها اعتبار هزینه خواهیم کرد.
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل با اعلام اینکه این سیستم در اکثر مراکز استان‌ها راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: راه‌اندازی اولین ایستگاه کنترل و پالایش هوا از ضروریت‌هایی بود که ما احساس کردیم و در جهت برقراری آن اقدامات لازم را صورت دادیم.
عضو شورای هماهنگی مدیریت استان در پایان سخنان خود اظهار داشت: بر اساس اصل 50 قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و همه ما در قبال این امر مسئولیت داریم و باید به آن عمل کنیم.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول