اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور رئیس جمهور

110 باب مسجد در خوزستان افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: در قالب طرح برکت بیش از 110 باب مسجد در مناطق زاگرس‌نشین استان با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

110 باب مسجد در خوزستان افتتاح می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حجت‌‌الاسلام سید‌علی میر‌محمدی، ظهر امروز در نشست تخصصی کارگروه بزرگداشت هفته وقف اظهار کرد: در بخش موقوفات مهم‌ترین اقدامی که سازمان اوقاف در سال‌جاری انجام داده راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت موقوفات و بانک اطلاعاتی موقوفات است.
وی به مکانیزه شدن ثبت اسناد در استان و حرکت از سوی مدیریت سنتی به مدیریت مکانیزه اشاره کرد و افزود: یکی از نکات مهم این سامانه این است که به هیچ‌کس اجازه ندادیم اسناد موقوفات را به صورت دستی ثبت کند و اسناد به صورت مکانیزه صادر شده است.
سرپرست اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان ادامه داد: تقویت بقاع متبرکه و موقوفات از اهداف این سازمان است و در این راستا از سال‌های قبل یک سری سیاست‌گذاری‌هایی صورت گرفته که بر پایه مدل و طراحی اجرایی و اداری است.
وی با اشاره به افتتاح 110 باب مسجد در شهرستان‌های لالی، مسجدسلیمان و اندیکا هم‌زمان با دهه فجر بیان کرد: این تعداد مسجد با اعتبار 4 میلیارد و 800 میلیون تومان از محل اعتبارات رهبری احداث شده که در فاز بعدی شهرستان‌های باغملک، اندیمشک و دزفول در دستور کار قرار می‌گیرد.
میر‌محمدی تصریح کرد: در گذشته دو درصد از موقوفات در سطح استان مورد استفاده قرار می‌گرفت که این حق انتفاع هم‌اکنون به پنج درصد رسیده است و اگر 95 درصد دیگر نیز محقق شود مدینه فاضله اتفاق خواهد افتاد.
وی ادامه داد: خوزستان در سال‌های گذشته رتبه 25 کشور را در موقوفات و امور خیریه دارا بود که امسال جایگاه خوزستان به رتبه 18 ارتقاء یافته است.
میرمحمدی، با بیان اینکه 204 بقعه در استان وجود دارد، عنوان کرد: از این تعداد 62 مورد بقعه مورد استفاده قرار گرفته و عملا از تعداد 142 بقعه هیچ‌گونه استفاده‌ای از حیث فرهنگی و اجتماعی نشده است و این یکی از مشکلات، معضلات و آسیب‌های جدی ما در خوزستان محسوب می‌شود.
سرپرست اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه هشت بقعه برای بهره‌برداری در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفته، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون در بخش بقاع 900 میلیون تومان از سوی خیرین به صورت ویژه جمع‌آوری شده است.
وی با بیان اینکه 22 هزار هکتار زمین وقفی در استان وجود دارد که در صورت احیای آنها بسیاری از معضلات استان حل خواهد شد، تصریح کرد: این مجموعه با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد عزم خود را جزم کرده تا از ظرفیت افراد نیکوکار برای رفع محرومیت‌های اجتماعی و اقتصادی استفاده کند.
سرپرست اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برای تعمیر حسینیه‌ها و مساجد استان در نظر گرفته شده است، گفت: امسال بالغ بر 120 باب مسجد و حسینیه با همکاری مردم ساخته شد.
وی افزود: وقتی در سطح استان و کشور رصد می‌کنیم، می‌بینیم که ظرفیت‌ها و استعدادهای بزرگی وجود دارد اما هنوز بالفعل نشده و به صورت بالقوه باقی‌مانده‌اند.
وی درباره تخریب آستان علی بن مهزیار اظهار کرد: هدف، توسعه این آستان بود و سازمان موافق با چنین اقدام مخربی نبود اما این اتفاق افتاد و هنر ما در حال حاضر، بهره‌وری لازم از آن است.
سرپرست اوقاف و امور خیریه خوزستان ضمن اشاره به انجام مطالعات دقیق فنی و مهندسی و تائید طرح توسعه آستان علی بن مهزیار اهوازی توسط دفتر فنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: مساحت بقعه و رواق آستان علی بن مهزیار در این فاز از مراحل اجرایی از 450 متر‌مربع به 6 هزار و 840 مترمربع افزایش می‌یافت اما به دلیل مشکلات پیش‌روی طرح، این آستان با مساحت 5 هزار و 800 متر‌مربع تا پایان مهرماه سال آینده تحویل می‌شود.
وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر 600 میلیون تومان در این آستان هزینه و 80 درصد فونداسیون اجرا شده که برای تکمیل این طرح بالغ بر 6 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی در خصوص روزشمار هفته وقف سال 90 گفت: روز شنبه که مصادف با نخستین روز هفته وقف است و روز وقف نام دارد ما با شعار وقف و کارکردهای اقتصادی به اقداماتی مانند تشکیل جلسات شورای اداری باحضور استاندار، فرماندار و روسای ادارات و تجدید بیعت با آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) می‌پردازیم.
میرمحمدی ادامه داد: روز یکشنبه دوم بهمن که مصادف با رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسین مجتبی(ع) است با شعار وقف، سنت نبوی، سیره علوی به برنامه‌هایی مانند زیارت حضرت رسول اکرم(ص) از راه دور در امام‌زادگان و بقاع متبرکه و حرکت کاروان‌های زیارتی از حرم تا حرم اقدام می‌کنیم.
سرپرست سازمان اوقاف عنوان کرد: روز دوشنبه با شعار وقف، قرآن، بیداری اسلامی به برنامه‌هایی مانند برگزاری محافل انس با قرآن و تجلیل از واقفان و خادمان قرآنی، دعوت از متسابقین قرآنی و اهدای جوایز مسابقات و تبیین نقش قرآن در بیداری اسلامی در سخنرانی محالف انس با قرآن و قرآن الهام‌بخش انقلاب اسلامی پرداخته می‌شود.
میرمحمدی بیان کرد: روز سه‌شنبه چهارم بهمن که مصادف با شهادت امام رضا(ع) است با شعار وقف، امام‌زادگان، قطب فرهنگی به برگزاری همایش هیئت امنا، خادمین و خیرین آستان مقدس امام‌زادگان و بقاع متبرکه و نواختن زنگ وقف می‌پردازیم.
وی گفت: روز چهارشنبه که مصادف با اول ربیع‌الاول است با شعار وقف، نیازها، نقش مردم به برنامه‌هایی مانند غبارروبی و عطرافشانی و بازکردن پارچه‌های مشکی از امام‌زادگان به مناسب پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع‌الاول، برگزاری همایش بزرگ وقف، احسان ماندگار با حضور اصناف، بازاریان و پزشکان و ایجاد ایستگاه‌های وقف، احسان ماندگار و ثبت‌نام برای وقف جدید اقدام می‌شود.
میرمحمدی افزود: روز پنج‌شنبه ششم بهمن‌ماه با شعار وقف، ایثار، احسان ماندگار به تجلیل از ایثارگران و اصحاب وقف در امام‌زادگان و بقاع متبرکه و غبارروبی قبور مطهر شهدا در امامزادگان انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین روز جمعه هفت بهمن که مصادف با آخرین روز هفته وقف است با شعار وقف، عدالت اجتماعی و حکومت مهدوی به برگزاری دعای ندبه و سخنرانی با موضوع وقف، عدالت اجتماعی، حکومت مهدوی و پاسخگوی مسئولان و روسای ادارات در نمایشگاه مصلی به اجرا در می‌آید.
انتهای پیام/ج10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول