اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر موسسه دارالمعارف شیعی:

پشتوانه‌های نهضت ترجمه متون شیعی فراهم شود

خبرگزاری فارس: مدیر موسسه دارالمعارف شیعی گفت: جهان امروز نیازمند معارف اهل بیت(ع) و فرهنگ شیعی است و مسئولان نظام باید پشتوانه‌های نهضت ترجمه متون شیعی را فراهم کنند.

پشتوانه‌های نهضت ترجمه متون شیعی فراهم شود
آیت پیمان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: همان‌طور که مسئولین برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در بیان اهداف فعالیت‌های خود مطرح می‌کنند، خاستگاه فرهنگی قم ایجاب می‌کند که نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی کتاب و نیز نمایشگاه دائمی مورد تاکید مسئولین کشوری و استانی، یکی از امور ضروری تلقی شود.
وی قم را مرکز علمی کشور در زمینه پژوهش و تحقیق دانست و افزود: این شهر وظیفه اطلاع‌رسانی علمی کشور و جهان تشیع را دارد بنابراین برگزاری نمایشگاه‌های کتاب تاثیر فراوانی بر افزایش این ظرفیت خواهند داشت.
مدیر موسسه دارالمعارف شیعی ابراز کرد: برپایی اینگونه نمایشگاه‌ها موجب ارتباط بیشتر میان مراکز و موسسات علمی و پژوهشی شده و سطح تبادل اطلاعات میان آنها را افزایش می‌دهد زیرا این مراکز می‌توانند در چنین فضاهایی با آخرین دستاوردهای علمی یکدیگر آشنا شده و از تجربیات دیگر موسسات بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه اطلاع یافتن عموم مردم از محصولات علمی و فرهنگی یکی دیگر از کارکردهای نمایشگاه‌های تخصصی کتاب است، گفت: به این ترتیب کسانی که اهل مطالعه و پژوهش هستند می‌توانند در جریان آخرین دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی قرار گرفته و نسبت به تهیه آثار مورد نیاز خود اقدام کنند.
پیمان ادامه داد: بسیاری از کتاب‌های حوزوی با وجود غنای بالای علمی دارای جنبه‌های عمومی نیز هستند که در این میان می‌توان به آثاری با موضوعات اخلاق، عرفان، معارف قرآن و روانشناسی اشاره کرد.
مدیر موسسه دارالمعارف شیعی با اشاره به تاثیر اینگونه کتاب‌ها بر نگرش اعضای خانواده تصریح کرد: با وجود توسعه فناوری‌های جدید در امر اطلاع‌رسانی و نفوذ اینترنت و ماهواره در جامعه، کتاب به عنوان رسانه‌ای پایدار جایگاه خویش را حفظ کرده است بنابراین سرمایه‌گذاری در زمینه نشر کتاب اهمیت وافر دارد.
وی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب را پاسخی به نیاز جامعه در زمینه اطلاع از تازه‌های علمی دانست و گفت: دومین نمایشگاه کتاب حوزه رشد محسوسی از نظر کیفی و کمی نسبت به سال گذشته دارد و می‌توان گفت تحولی چشمگیر در زمینه تدوین و نشر آثار پژوهشی صورت گرفته است.
پیمان افزود: تعداد ناشران و آثار عرضه شده در هر غرفه نسبت به دوره پیش افزایش یافته و کتاب‌ها با محتوای غنی‌تری در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و این امر نشان‌دهنده پیشرفت موسسان پژوهشی در زمینه تحقیق و تالیف کتاب‌های علمی است.
مدیر موسسه دارالمعارف شیعی با بیان اینکه مراکز حوزوی در سال‌های اخیر دستاوردهای بسیار عظیمی در زمینه محتوا داشته‌اند، اظهار کرد: از حیث جنبه‌های فنی مانند نوع چاپ و صحافی نیز شاهد هستیم که ناشران قمی دارای نوآوری و خلاقیت فراوانی هستند که این مسئله می‌تواند موجب رشد صنعت نشر در سراسر کشور شود.
وی افزود: باید اطلاع‌رسانی صحیح در مورد زمان و نحوه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب صورت گیرد تا حوزه‌های علمیه سراسر کشور بتوانند نسبت به تهیه آثار مورد نیاز خود اقدام کنند.
پیمان از همه دست‌اندرکاران نشر و تحقیق در استان قم خواست به مسئله ترجمه کتاب‌های شیعی به سایر زبان‌ها توجه بیشتری داشته باشند و گفت: خلأ بزرگی در زمینه ترجمه متون شیعی در جهان امروز وجود دارد و با وجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته اما نیاز جهان با این حجم از ترجمه‌ها قابل جبران نیست.
مدیر موسسه دارالمعارف شیعی با بیان اینکه در زمینه نشر معارف قرآن و اهل بیت(ع)، کمبود شدید و تاریخی در جهان امروز وجود دارد ابراز کرد: امیدوار هستیم مسئولین نظام بتوانند پشتوانه‌های این حرکت عظیم را برای ناشران و موسسات پژوهشی فراهم کنند تا در زمینه نهضت ترجمه آثار شیعی گام‌های بلندی برداشته شود.
انتهای پیام/و۱۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول