وی با اشاره به بحثهای سرمایه انسانی، اقتصاد دانش بنیان، خلاقیت مغز انسانی، سرمایههای اجتماعی و معنوی آموزش و پرورش را موثرترین دستگاه برای تولید سرمایههای اجتماعی و معنوی دانست و افزود: دستگاه تعلیم و تربیت دستگاه اول نظام جمهوری اسلامی ایران است و هیچ دستگاهی نمیتواند جایگزین این نظام باشد.
سحرخیز با اشاره به طیف گسترده شوراهای آموزش و پرورش (استاندار، نماینده ولی فقیه، دیگر اعضای شورا در استان) ظرفیتی دانستند که میتواند مجموعه تاثیرگذار آموزش و پرورش را هدایت کند و در اجرای اهداف سند تحول بنیادین یاری کند.
وی اشاره کرد: شوراهای آموزش و پرورش امروز پس از سالها تلاش و کوشش بعد از انقلاب میتوانند مشارکت همگان را در اثر بخشی و اطلاعرسانی در تحول معطوف دارند و برنامههایی برای تحقق اهداف آموزش و پرورش اتفاق بیافتد تا ما بتوانیم با در نظر گرفتن نقشه جامع علمی کشور، سند ملی تعلیم و تربیت، سند توسعه ملی که حاکی از رهنمودهای امام راحل هستند و در لبیک به سخنان مقام معظم رهبری حرفهای خوبی برای گفتن داشته باشیم.
سحرخیز در ادامه با اشاره به اینکه در سال تحصیلی آینده وزارت آموزش و پرورش مصمم است بخشی از برنامههای سند تحول بنیادین از جمله استقرار نظام جدید با ساختار، محتوا و برنامه جدید اجرا کند و در مدارس شاهد وجود شش سال ابتدایی و دو دوره سه ساله متوسطه اول و دوم باشیم.
وی با اشاره به نتیجه مطالعات در 122 کشور جهان گفت: در بحث آموزش ابتدایی باید سرمایهگذاری گستردهای انجام گیرد و برنامههای درسی این مقطع و مقاطع دیگر متناسبسازی شود ولی اکنون در کشور ما به بحث آموزش عالی بیشتر توجه میشود و در ادامه اشارهای به تفاوت استانها کرد و گفت: در کنار ساعات درسی یک ساله ابتدایی 50 تا 100 ساعت نیز به استانها اختصاص دارد و شوراهای آموزش و پرورش میتوانند در این مورد تصمیم بگیرند، همچنین در ساعات درسی کلاس ششم یک ساعت در هفته به بحث کار و خلاقیت اختصاص دارد.
سحرخیز به دغدغه مدیران در خصوص مصرف حاملهای انرژی پرداخت و گفت: با توجه به مصوبه هیئت دولت و نظر ریاست جمهور باید استاندار و فرماندار به این مصوبهها احترام بگذارند و با اجرای مصوبه 50 درصد انرژی مدیران به جای اضطراب و دلهره قطع شدن آب و برق و گاز به امور آموزشی و کیفیت آموزش بیاندیشند.
فیروز رضایی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی اعضای شورای آموزش و پرورش را شخصیتهایی آشنا به مسائل آموزش و پرورش دانستند که مسائل آموزش و پرورش را به صورت عمیق موردکنکاش قرار میدهند و آموزش و پرورش نیازمند کمکهای همه آحاد جامعه و مسئولان کشوری و محلی است.
انتهای پیام/ش10