اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از شهری که طلاق در آن معنایی نداشت

طلاق؛ حلالی که قبح آن شکسته شد / از هر 11 ازدواج یکی طلاق

خبرگزاری فارس: طلاق با وجود حلال بودن یکی از پدیده‌های شوم اجتماعی است که امروزه با گسترش شهرنشینی و پیشرفت علوم بشری این پدیده شوم نیز روز به روز افزایش یافته به طوری که امروزه روند رشد این پدیده در جوامع بسیار نگران‌کننده است.

طلاق؛ حلالی که قبح آن شکسته شد / از هر 11 ازدواج یکی طلاق
‌به گزارش خبرگزاری فارس از فردوس در نیمه نخست سال‌جاری 69 هزار و 201 واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.4 درصد افزایش داشته است.

در نیمه نخست سال‌جاری همچنین 470 هزار و 331 واقعه ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود دو درصد کاهش داشته است.

در دین مقدس اسلام ازدواج پیوندی مقدس است که اثرات فردی و اجتماعی قابل توجهی به آن مرتبط بوده و فروپاشی چنین میثاقی نگران‌کننده و یکی از غم‌انگیزترین پدیده‌های اجتماعی است، مسئله افزایش طلاق امروز دغدغه بسیاری از مردم و کارشناسان است.

سری به دادگاه‌ها اگر بزنیم  متوجه این موضوع خواهیم شد.

 

*اشتغال و مسکن مهم‌ترین نیاز جوانان

مرد جوانی که برای دادخواست طلاق به دادگاه مراجعه کرده بود به خبرنگار فارس گفت: زمانی که ازدواج کردم شغل درست و حسابی نداشتم و با شاگردی در یک مغازه حقوق ناچیزی دریافت می‌کردم.

وی افزود: اکنون پس از گذشت چندماه از آغاز زندگی مشترک، قادر به تأمین هزینه‌های زندگی نیستم و همسرم نیز که در خانواده‌ای متمکن رشد یافته است حاضر به تحمل فشار اقتصادی نیست و تقاضای طلاق دارد.

این جوان فردوسی تصریح کرد: اشتغال و مسکن مهم‌ترین نیاز جوانان است و دولت باید برای جلوگیری از طلاق و تحکیم بنیان خانواده، امکانات لازم را در اختیار جوانان قرار دهد.

وی گفت: اگر قرار باشد فردی ازدواج کند و پس از مدتی به دلایل اقتصادی و مشکلات مالی طلاق بگیرد، همان بهتر که هیچ وقت ازدواج نکند تا زمانی مجبور به طلاق نباشد.

 

*قبح طلاق در جامعه شکسته شده است

یک دختر جوان نیز در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: زمانی در شهرستان فردوس طلاق معنایی نداشت و مردم آن را یک اتفاق بسیار بد می‌دانستند اما امروز قبح طلاق در جامعه شکسته شده و بسیاری از جوانان با کوچک‌ترین مشکلی طلاق می‌گیرند.

وی افزود: در سن 18 سالگی به اصرار پدر و مادرم تن به ازدواج با یکی از پسرهای فامیل دادم و پس از مدتی متوجه شدم شوهرم معتاد به مواد مخدر است.

این دختر جوان تصریح کرد: با وجود گذشت دو سال از ازدواج بنده، شوهرم همچنان معتاد است و از این رو تصمیم گرفتم طلاق بگیرم چرا که او قصد ترک مواد مخدر را ندارد و روز به روز نیز به وضعیت بدتری دچار می‌شود.

وی گفت: شاید بتوان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کرد و با صبر و قناعت زندگی مشترک را پیش برد اما اعتیاد به مواد مخدر معضلی اجتماعی و غیرقابل تحمل است.

 

*اعتیاد عامل 50 درصد طلاق‌ها است

رئیس دادگستری و دادگاه خانواده شهرستان فردوس در این راستا به خبرنگار فارس گفت: در کنار هر پرونده‌ای که تشکیل می‌شود عاملی به نام مواد مخدر و اعتیاد وجود دارد، از این‌رو اعتیاد عامل 50 درصد طلاق‌ها است.

حسین گل‌محمدی افزود: بزهکاران جوان به خانواده‌هایی که دچار تعارض خانوادگی هستند تعلق دارند و بی‌بندوباری و اعتیاد نیز در بین جوانانی که در چنین خانواده‌هایی رشد کرده‌اند بیشتر است.

وی تصریح کرد: قانون طبیعت این است که هر موجودی یک روز باید مستقل شود و روی پای خود بایستد اما برخی از خانواده‌ها دچار اشتباه شده و به نیت خیرخواهانه در زندگی فرزندان خود دخالت می‌کنند و غافل از این هستند که این یک آسیب است.

 

*ناپختگی دلیل دیگر طلاق‌های جامعه است

رئیس دادگاه خانواده فردوس ناپختگی و عدم بلوغ اجتماعی را یکی دیگر از عوامل طلاق دانست و یادآور شد: گاهی از اوقات ازدواج در سنین پایین صورت می‌گیرد که در نتیجه زوجین به درجه‌ای از رشد اجتماعی و عقلانی نرسیده و نمی‌توانند زندگی مشترک خود را اداره کنند.

وی گفت: جامعه‌شناسان بر این باور هستند که پایه‌های هر جامعه ریشه در ارزش‌ها و نظام عقیدتی آن دارد و برای تضعیف هر جامعه کافی است تا فرهنگ آن تضعیف شود.

گل‌محمدی افزود: دشمن پس از شکست در جنگ تحمیلی متوجه شد که اعتقادات، ارزش‌ها و ایثار مردم ایران مانعی بزرگ برای رسیدن به اهداف است از این‌رو وارد عرصه جنگ نرم شد.

 

*باید مراقب تضعیف باورهای دینی جوانان باشیم

رئیس دادگاه خانواده فردوس تصریح کرد: امروز خانواده‌ کانون حملات ابزارهای مدرن تهاجم فرهنگی است که با تضعیف آن بسیاری از اهداف دشمن محقق می‌شود.

وی استفاده‌های نامطلوب از اینترنت، ماهواره و تلفن همراه را سبب تضعیف اعتقادات و باورهای دینی جوانان دانست و یادآور شد: تضعیف اعتقادات، تهدید و آسیبی برای فروپاشی خانواده‌ها و ایجاد شکاف بین اعضای خانواده است.

گل‌محمدی عدم رعایت همتایی از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، تجملات و تشریفات اضافی و توقعات بیش از حد زوجین را از دیگر علل موثر در فروپاشی خانواده‌ها دانست.

رئیس دادگاه خانواده فردوس خانواده را نخستین نهاد موثر در کاهش واقعه طلاق دانست و گفت: خانواده‌ها باید تجربیات خود را انتقال دهند و این نکته را به فرزندان خود تفهیم کنند که زندگی دارای فراز و نشیب است و باید صبر و تحمل زیادی داشت.

وی با اشاره به اینکه بیشتر طلاق‌ها در سه سال اول زندگی رخ می‌دهد، افزود: تعارض آراء، افکار و سلایق در سال‌های اول زندگی مشترک زیاد است و زوجین در این مقطع به مشاور نیاز دارند.

گل‌محمدی به زوجین جوان توصیه کرد که با اندک اختلافی به دادگاه مراجعه نکنند و مشکلات خود را در محیطی آرام حل و فصل کنند و تنها زمانی به دادگاه مراجعه کنند که به بن‌بست رسیده و هیچ راهکاری ندارند.

 

*تدریس همسرداری در دانشگاه‌های کشور

یک وکیل پایه یک دادگستری در شهرستان فردوس نیز تشکیل مراکز آموزشی خانواده و تدریس همسرداری در دانشگاه‌ها و حتی دبیرستان‌ها را اقدامی موثر در پیشگیری از طلاق دانست.

مریم موقر به خبرنگار فارس گفت: آشنایی زوجین با حقوق خود قبل از ازدواج، تصویب قوانین لازم برای جلوگیری از دخالت بی‌رویه والدین در مسائل زوجین، متعهد کردن والدین به تعهداتی که در موقع خواستگاری برای خود ایجاد کرده‌اند از جمله راهکارهای پیشنهادی برای کاهش آمار طلاق است.

وی افزود: نخستین مطلبی که زوجین در روابط خانوادگی باید به آن توجه داشته باشند، ایمان به تفاوت‌ها است چرا که وجود تفاوت نقص نیست بلکه تفاوت‌ها اعجاز آفرینش هستند.

موقر عدم وجود روحیه گذشت و سعه‌صدر در زوجین، عدم آشنایی زوجین با حقوق شرعی و قانونی، دخالت‌های بی‌مورد والدین و اطرافیان، مشکلات معیشتی، تنوع‌طلبی مردان و زنان در همه خواسته‌های روحی و جسمی را از جمله علل بروز طلاق عنوان کرد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: ضعف اقتصادی و عدم توانایی مرد در تأمین هزینه‌های جاری زندگی از جمله علل موثر در بروز واقعه طلاق است و دولت باید به این مسئله که بنیان خانواده‌ها را تهدید می‌کند توجه جدی داشته باشد.

 

*برابر هر 11 ازدواج یک طلاق در فردوس

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان فردوس نیز به خبرنگار فارس گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه تعداد 506 واقعه ازدواج و 46 واقعه طلاق در شهرستان فردوس به ثبت رسیده است.

هوشنگ اکبری از افزایش 80 درصدی ثبت واقعه ازدواج نسبت به سال گذشته خبر داد.

وی ادامه داد: از این تعداد ازدواج 377 مورد مربوط به شهرستان فردوس و 129مورد مربوط به روستاهای این شهرستان است. 

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان فردوس که سال‌های زیادی از عمر خود را در ثبت احوال سپری کرده است، آمار طلاق نسبت به سال‌های گذشته را بسیار نگران‌کننده عنوان کرد و افزود: بیشترین طلاق‌های ثبت شده در سنین 25 تا 29 سال رخ داده است.

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در کاهش آمار طلاق تصریح کرد: خانواده‌ها با دادن آگاهی‌های لازم به زوجین و حمایت مالی از آنها و همچنین پرهیز از دخالت‌های بی‌مورد می‌توانند از بروز پدیده ناگوار طلاق پیشگیری کنند.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان فردوس ضعف‌های اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی، اعتیاد، مشکلات اقتصادی و دخالت‌های بی‌مورد اطرافیان را از دیگر علل بروز طلاق دانست.

اکبری نسبت ازدواج به طلاق را در شهرستان فردوس 11 عنوان کرد و یادآور شد: در برابر هر 11 ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود.

--------------------------

گزارش از: اعظم جمالی

--------------------------

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول