اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز:

طرح دکترای پژوهش‌محور در کشور اجرا می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز از اجرای طرح دکترای پژوهش‌محور در سطح کشور براساس نیازهای صنعت و ظرفیت علمی دانشگاه‌ها خبر داد.

طرح دکترای پژوهش‌محور در کشور اجرا می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حسن مروتی ظهر امروز در نشست با اساتید فعال در حوزه طرح‌های پژوهشی این دانشگاه اظهار کرد: در طرح دکترای پژوهش‌محور، فرد از صنعت به دانشگاه معرفی می‌شود و زیر نظر اساتید کار انجام شده و منجر به دکترای پژوهش‌محور برای صنعت خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای اجرای این راهکار جدید به منظور رفع نیازهای تحقیقاتی صنایع و ارتقای سطح پژوهش دانشگاه‌ها، دانشگاه شهید چمران آمادگی خود را اعلام کرده است و در حال حاضر 12 متقاضی این دوره وجود دارد که فرد و موضوع پروژه‌ها مشخص شده است
مروتی در ادامه به وضعیت این دانشگاه در برخی شاخص‌های پژوهشی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته حدود هزار مقاله ISI و ISC به نام دانشگاه شهید چمران توسط اعضای هیئت علمی ثبت شده که این تعداد مقاله توسط 250 نفر از اساتید نگارش شده است و همین نشان می‌دهد نیمی از اعضای هیئت علمی فعالیت موثری در حوزه پژوهش انجام نمی‌دهند.
وی از جمله دلایل اصلی حضور کم‌رنگ اعضای هیئت علمی در فعالیت‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی را کمبود عضو هیئت علمی دانست و گفت: هم اکنون بار آموزش در دانشگاه‌های استان اعم از آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و... عمدتا بر دوش اساتید دانشگاه شهید چمران است و آموزش و تدریس در کلاس، دغدغه و مشغله اصلی اساتید است.
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز از تغییر رویکرد دانشگاه در محور پژوهش از سال آینده خبر داد و گفت: پایه‌های اعضای هیئت علمی هم اکنون با دید ارفاقی و مطابق درخواست آنها و با تطبیق مدارک و اسناد و مستندات اعطا می‌شود، این درحالی است که از سال آینده یکی از شرایط اصلی گرفتن پایه سالانه، نگارش حداقل یک مقاله علمی در مجلات داخلی یا خارجی است.
مروتی با اشاره به تاکید وزیر علوم بر نگارش مقالات اساتید در مجلات داخلی، تصریح کرد: اجباری به مقاله ISI وجود ندارد بلکه تلاش ما تقویت مقالات مجلات داخلی خصوصا در ژورنال‌های داخل دانشگاه است.
وی افزود: در حال حاضر 24 مجله علمی در داخل دانشگاه مربوط به گروه‌های مختلف آموزشی منتشر می‌شود که لازم است اساتید در این مجلات حضور پررنگ‌تری داشته باشند.
رئیس دانشگاه شهید چمران در ادامه افزایش اعتبار پژوهشی دانشگاه در سال‌های اخیر از 4 درصد به 16 درصد را یادآور شد و گفت: یکی از دلایل افزایش این رقم، توسعه ارتباط با صنعت است.
 مروتی با اشاره به تسهیلاتی که برای عقد قرارداد با صنایع پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: دانشگاه از قانون مناقصات خارج شده و بدون تشریفات قرارداد میان صنایع و دانشگاه‌ برای طرح‌های تحقیقاتی منعقد می‌شود.
وی با اشاره به قانون بودجه دولت مبنی بر اختصاص نیم تا سه درصد بودجه دستگاه‌ها برای پژوهش و تحقیقات، تصریح کرد: دستگاه‌ها می‌توانند 30 درصد از نیم درصد بودجه پژوهشی خود را بدون قرارداد برای دانشگاه تجهیزات بخرند که از همین مسیر، سازمان آب و برق خوزستان تجهیزات مناسبی را برای دانشکده مهندسی خریداری کرده است.
مروتی بار دیگر اهمیت پژوهش را در ارتقای رتبه دانشگاه یادآور شد و گفت: هر چند رتبه‌بندی کلی دانشگاه‌ها انجام نشده اما هر از چند گاهی در برخی شاخص‌ها رتبه‌بندی صورت می‌گیرد و طبق آخرین اخبار منتشر شده، دانشگاه شهید چمران از نظر چاپ مقالات رتبه 26 را در میان دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور دارد که جایگاه شایسته و در شان این دانشگاه نیست و نیاز به تلاش بیشتر اعضای هیئت علمی و ورود آنها به این حوزه دارد.
انتهای پیام/ج20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول