اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مدیریت پژوهشی در خراسان‌جنوبی دارای چالش است

خبرگزاری فارس: پس از گذشت یک ماه از هفته پژوهش و اتمام جلسات متعددی که در این فرصت برای طرح مسائل پژوهشی استان برگزار شد فرصت مناسبی است تا مشکلات اصلی این حوزه و نیازهای استان در این بخش مورد بررسی قرار گیرد به گونه‌ای که مدیریت پژوهشی یکی از مهم‌ترین چالش‌های این بخش عنوان شده است.

مدیریت پژوهشی در خراسان‌جنوبی دارای چالش است
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، موضوع پژوهش یکی از اصل‌های غیر قابل انکار در پیشرفت جامعه است که بر همین اساس باید مسئولان اهتمام ویژه‌ای برای توسعه مسائل پژوهشی داشته باشند تا بتوان با کاربردی کردن نتایج این پژوهش‌ها شاهد تحقق اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور و تبدیل شدن ایران به یکی از قطب‌های علمی منطقه باشیم.
 
*پژوهش‌های صورت گرفته باید گره‌ای از مشکلات استان را باز کند
هفته پژوهش گذشت و در خراسان‌جنوبی نیز مانند سایر نقاط کشور مراسمات مختلفی در راستای تجلیل از پژوهشگران برتر استان برگزار شد و در این مراسم‌ها اکثر مسئولان در باب اهمیت بحث پژوهش و تاثیر آن در پیشرفت استان و لزوم عملیاتی شدن پژوهش‌های انجام شده بحث و تبادل نظر کردند.
اما نکته قابل توجه در این بین توجه به کیفیت پژوهش‌های انجام شده بوده و لازم است پژوهشگران در مورد کاربردی بودن پژوهش در این منطقه نیز توجه بیشتری داشته باشند تا پژوهش‌های صورت گرفته بتواند گره‌ای از مشکلات منطقه محروم خراسان‌جنوبی باز کند.
خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های دانشگاهی کشور است که وجود عالمان بزرگ و مدارس قدیمی در این منطقه جزو افتخارات مردم این دیار دانشمندپرور است در حال حاضر نیز این استان از مراکز علمی و تحقیقاتی خوبی برخوردار است که دانشگاه بیرجند با قدمتی دیرینه یکی از این مراکز است که تعداد اعضای هیئت علمی زیادی در این دانشگاه مشغول تدریس و پژوهش هستند.
 
*چند درصد پژوهش‌های صورت گرفته کاربردی است؟
از طرف دیگر دولت به دستگاه‌های اجرایی نیز بودجه‌ای به عنوان بودجه پژوهشی اختصاص می‌دهد تا دستگاه‌های اجرایی نیز در حوزه فعالیت خود کار پژوهشی انجام دهند همچنین ما شاهد ارائه آمارهای زیادی از انجام پژوهش‌های مختلف در استان هستیم اما باید در مورد این واقعیت نیز سخن گفت که چند درصد پژوهش‌های انجام شده کاربردی است و تنها از سرانجام تکلیف یا جلوگیری از برگشت بودجه به مرکز نبوده است.
  
*خراسان جنوبی از وضعیت پژوهشی مناسبی برخوردار است
یکی از پژوهشگران برتر خراسان جنوبی در مورد وضعیت پژوهشی استان گفت: استان ما از وضعیت پژوهشی خوبی برخوردار است.
محمد بهنام‌فر افزود: البته در این مسیر نواقصی نیز وجود دارد که باید شناسایی شود و نیاز است که در این ارتباط آسیب‌شناسی صورت گیرد تا مسیر پژوهش رو به کمال برود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا از حمایت مسئولان رضایت دارد، گفت: در چند سال اخیر دولت توجه ویژه‌ای به امر پژوهش داشته است و در چند سال اخیر حمایت‌های خوبی نیز از پژوهشگران انجام شده است.
این پژوهشگر برتر به گوشه‌ای از فعالیت‌های پژوهشی خود اشاره کرد و ادامه داد: تألیف پنج کتاب، انتشار بیش از 20 مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی، انجام دو طرح پژوهشی گوشه‌ای از این فعالیت‌ها است همچنین دو طرح پژوهشی نیز در حال حاضر در دست اجرا است.
 
*باید پژوهش جایگاه بهتری را در جامعه داشته باشد
یکی از فناوران برتر خراسان‌جنوبی نیز در مورد پژوهش اظهار داشت: در خراسان‌جنوبی قشر فرهیخته و فرهنگی اکثریت جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهد.
حمید لطفی ادامه داد: البته هنوز پژوهش جایگاه اصلی خود را به دست نیاورده است و باید جایگاه بهتری را در جامعه داشته باشد و باید مسئولان در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ پژوهش در جامعه تلاش کنند.
یکی دیگر از پژوهشگران برتر خراسان‌جنوبی یکی از نیازهای اصلی استان را پژوهش عنوان کرد و گفت: مناطق در حال توسعه‌ای مانند خراسان‌جنوبی برای پیشرفت و توسعه خود نیاز به توسعه فرهنگ پژوهش و کاربردی کردن این پژوهش‌ها دارند.
ایرج مهدی‌زاده ادامه داد: خراسان‌جنوبی نیازمند انجام تحقیقات بنیادی و زیربنایی است و باید این نوع تحقیقات بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی از مسئولان استان خواست تا زیرساخت‌های لازم برای توسعه پژوهش در منطقه را فراهم کنند تا این بخش در استان فعال‌تر از گذشته باشد.
 
*پژوهش یک سرمایه‌گذاری استراتژیک در کشورهای پیشرفته است
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان‌جنوبی در راستای اهمیت بحث پژوهش گفت:‌ امروزه در کشورهای توسعه یافته پژوهش یک سرمایه‌گذاری استراتژیک محسوب می‌شود و در دانشگاه‌ها بالاترین اولویت به پرورش استعدادها و تربیت دانشجویان در امر پژوهش اختصاص داده می‌شود.
محمدرضا گلرو ادامه داد: همچنین توسعه همه‌جانبه میهن اسلامی در چشم‌انداز 20 ساله که در افق 1404 ترسیم شده است نیز در سایه توسعه علمی و فناوری تحقق پیدا می‌کند و این نیز جز از طریق توسعه فرهنگ پژوهشگری در جامعه میسر نمی‌شود.
 
*علم و تحقیق کلید اصلی پیشرفت کشور است
وی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد اهمیت پرداختن به مسائل پژوهش تصریح کرد: معظم‌له کلید اصلی پیشرفت کشور را علم و تحقیق می‌دانند.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: بسیاری از مشکلات کشور ما با تکیه بر علم و تحقیق و تجاری‌سازی علم و تولید ثروت از یافته‌های علمی قابل حل است و رفع نیاز جامعه از ارتباط دانشگاه با صنعت از تکالیف مهم پژوهشگران و دستگاه‌های پژوهشی و فناوری محسوب می‌شود.
گلرو در مورد وضعیت پژوهش‌های صورت گرفته در خراسان جنوبی نیز گفت: در خراسان جنوبی نیز باید تلاش زیادی در راستای سامان‌دهی و حمایت شایسته همه مسئولان استان از فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام شود.
وی ادامه داد: باید در خراسان جنوبی با حمایت از پژوهش و پژوهشگران شاهد تعالی و بهبود شرایط اقتصادی و پژوهشی استان براساس تحقیق و پژوهش باشیم چرا که می‌توان با رفع مشکلات موجود در این زمینه کمک شایانی به استقلال علمی اقتصادی و صنعتی کشور کرد.
 
*مدیریت پژوهشی در خراسان‌جنوبی دارای چالش است
معاون پژوهشی دانشگاه بیرجند نیز با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه پژوهش در خراسان‌جنوبی گفت:در چند سال اخیر ما شاهد رشد پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در استان بودیم اما هنوز هم در زمینه مدیریت پژوهشی در استان با چالش‌هایی مواجه هستیم.
محمدعلی بهدانی با بیان اینکه هنوز فرهنگ پژوهش در جامعه رواج پیدا نکرده است، تصریح کرد:‌ یکی دیگر از مشکلات موجود در بخش پژوهش عدم وجود الزام از طرف تصمیم‌گیران در پاسخ‌گویی در عدم استفاده از نتایج پژوهش‌ها در حوزه کاری خود است.
----------------------------
گزارش از مژگان حمیدی
----------------------------
انتهای پیام/م10/و4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول