اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خبر داد

اجرای پروژه‌های آبخیزداری در زنجان با 4 میلیارد تومان اعتبار

خبرگزاری فارس: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: پروژه‌های آبخیزداری استان با نزدیک به 4 میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا است‌.

اجرای پروژه‌های آبخیزداری در زنجان با 4 میلیارد تومان اعتبار
قدرت سعادتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: نظارت بر پارک‌های استان در اولویت قرار گرفته و بر حفظ و صیانت از پارک‌ها به عنوان شش‌های حیاتی شهر تاکید می‌شود.
وی از استعدادیابی و تخصیص زمین در شهرستان ماهنشان برای توسعه فعالیت در بخش کشاورزی، صنایع، معادن و خدمات خبر داد و گفت: این میزان زمین به مساحت 3 هزار و 650 هکتار بوده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به 15 هزار هکتار ارتقا می‌یابد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  زنجان یادآور شد: در پنج سال اخیر این میزان زمین برای توسعه باغات و کشاورزی این شهرستان پنج برابر رشد داشته است.
وی از امضای تفاهمنامه با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در خصوص حل اختلاف پلاک‌های اوقافی خبر داد و گفت: در این زمینه 50 درصد از پلاک‌های اوقافی به مساحت 53 هزار و 740 هکتار صادر شده که 30 مورد در زنجان، چهار مورد در خدابنده و 11 مورد در ماهنشان پلاک ‌گذاری شده است.
سعادتی با بیان اینکه در طول 9 ماهه گذشته سند اراضی بیش از 10 هزار هکتار در استان اخذ شده است، افزود: سنددار کردن اراضی، توسعه باغات و زمین‌های کشاورزی از اولویت‌های منابع طبیعی استان است.
وی از خلع ید و رفع تصرف 90 هکتار از اراضی ملی در استان خبر داد و افزود: در زمینه قلع و قمع بنا و ساختمان در اراضی ملی 12  مورد پرونده به مساحت 60 هکتار در سال جاری بررسی شده است. 
مدیر کل منابع طبیعی استان با اشاره به کمبود بودجه برای اجرای طرح کمربند حفاظتی یادآور شد: با اجرای این طرح حد و مرز بین مردم و اراضی ملی مشخص می‌شود.
وی در خصوص کاشت درخت در بزرگراه زنجان ـ قزوین افزود: این پروژه در 10 کیلومتر اجرا می‌شود که با توافق صورت گرفته راه و ترابری استان متولی این امر است. 
سعادتی با بیان اینکه وضعیت مراتع سطح استان بستگی به میزان بارندگی دارد، یادآور شد: بارش کم موجب تخریب سفره‌های زیرزمینی شده که با بارندگی‌های‌های اخیر وضعیت امیدوار کننده شده است.
وی با اعلام اینکه پروژه‌های آبخیزداری استان با نزدیک به 4 میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا است‌، افزود: با ذخیره‌سازی آب‌های زیر زمینی تلاش می‌شود از افت آب‌های زیر زمینی جلوگیری شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان سابقه آبخیزداری در استان را طولانی ارزیابی کرد و گفت: این مقوله در کنترل آب و خاک نقش اساسی دارد و حدود 20 درصد از اراضی ملی را زیر پوشش قرار داده است.
وی کمبود نیروی یگان حفاظت این اداره کل را یکی از مشکلات منابع طبیعی استان عنوان و اضافه کرد: طبق استاندارد باید این اداره کل 120 نفر نیرو داشته باشد که در حال حاضر تنها 25 نفر نیروی حفاظتی در این اداره کل فعالیت می‌کنند.
سعادتی با اشاره به اینکه برای تجهیز امکانات این یگان نزدیک به 100 میلیون تومان از محل اعتبارات مدیریت بحران استانداری تخصیص یافته است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از منابع طبیعی در استان وجود دارد.
وی بر ضرورت توسعه فضای سبز از سوی شهرداری‌ها و کاشت درخت در کنار راه‌ها و جاده‌ها تاکید کرد و افزود: تشویق مردم به کاشت درخت می‌تواند در ارتقای سطح منابع طبیعی استان کارساز باشد.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به ظرفیت و اقلیم استان برای کاشت صنوبر در­ استان اعلام کرد: میزان کاشت صنوبر در استان بیش از 17 هزار هکتار بوده که شهرستان‌های خرم‌دره، ابهر و ماهنشان بیشترین سهم را در این زمینه دارند.
وی از فراهم شدن فرصت شغلی 8 هزار نفری از محل کاشت درختان صنوبر در استان خبر داد و گفت: ماحصل این میزان اشتغال تولید بیش از 25 هزار متر مربع چوب است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول