اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص معماری و شهرسازی ایران:

بهره‌برداری از منابع طبیعی در مازندران توسعه نامتعادل ایجاد کرد

خبرگزاری فارس: متخصص معماری و شهرسازی ایران گفت: مازندران نیز مانند سایر استان‌های کشور در بهره‌برداری از منابع طبیعی برای توسعه شهرنشینی بی‌بهره نبود و بهره‌برداری از منابع طبیعی مازندران توسعه نامتعادل در ساخت‌وساز استان مازندران ایجاد کرد.

بهره‌برداری از منابع طبیعی در مازندران توسعه نامتعادل ایجاد کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمدرضا حائری شامگاه پنجشنبه در دومین کارگاه هم‌اندیشی معماری و شهرسازی و ساخت‌وساز معاصر در مازندران اظهار داشت: وضعیت ساخت‌وساز در کشور تا سال 1340 دارای تعادل نسبی برقرار بود و از آن سال به بعد شهرنشینی به سرعت رشد کرد و از منابع طبیعی در راستای توسعه شهرسازی نیز استفاده شد.
وی تصریح کرد: مازندران نیز مانند سایر استان‌های کشور در بهره‌برداری از منابع طبیعی برای توسعه شهرنشینی بی‌بهره نبود و بهره‌برداری از منابع طبیعی مازندران توسعه نامتعادل در ساخت‌وساز استان مازندران ایجاد کرد.
پژوهشگر معماری و شهرسازی ایران خاطرنشان کرد: ساخت‌وساز در مازندران، توسعه دو شاخص، توسعه فیزیکی و توسعه اقتصادی و اجتماعی را طی این سال‌ها پیگیری می‌کرد.
وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در مازندران طی چهار ماهه امسال یادآور شد: در تحقیقات چهار ماهه در مازندران بیشتر کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند از روند ساخت و ساز فعلی در مازندران ناراضی هستند و خواستار کیفی‌سازی در ساخت و ساز هستند.
حائری تاکید کرد: اگر وضعیت عدم تعادل در جامعه ادامه پیدا کند با توسعه نامتعادل رو به رو می‌شوند و با این روند ساخت‌وساز نمی‌توانیم پاسخگو نسل آینده باشیم.
وی مسائلی را که سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در آن ورود پیدا کند را محوطه‌سازی در شهرها، زیباسازی، افزایش کیفیت در ساخت‌وسازها، نوسازی و شهرسازی عنوان کرد و گفت: مهندسی ساختمان بخشی از نظام اجتماعی است و ایجاد رفاه و افزایش کیفیت را باید پیگیری کند.
پژوهشگر معماری و شهرسازی ورود افراد غیرمتخصص به ساخت‌وساز در عدم کیفی سازی و معماری را یک معضل جدی عنوان کرد و بیان داشت: هر کس بدون اطلاعات دقیق از ساخت‌وساز با عنوان کارفرما وارد این کار می‌شود.
این پژوهشگر معماری و شهر‌سازی در ادامه خاطرنشان کرد: برای کیفی‌سازی در ساخت‌وساز 28 کد و فعالیت تعریف شد و اگر هر کدام از این کدها به صورت ناهماهنگ با یکدیگر حرکت کنند محصول نهایی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.
وی با انتقاد از روند الگوبرداری ساخت و سازهای شهرستانی از تهران تاکید کرد: معماری و شهرسازی تهران در حال حاضر در بن‌بست جدی  قرار دارد.
حائری با اشاره به رشد تعداد دانشگاه‌های معماری و شهرسازی در کشور که تعداد آن هم‌اکنون به 400 واحد دانشگاهی می‌رسد، تاکید کرد: مهندسان شهرسازی باید با مشارکت جدی از ایجاد شهری دیگر همانند تهران جلوگیری کنند و این نگرانی اکنون در مازندران نیز وجود دارد که معمارهای مازندران نیز در حال الگوبرداری از تهران است.
وی هدف از تحقیقات در مازندران را جلوگیری از نابودی منابع طبیعی در مازندران با استفاده از ساخت‌وساز نامتعادل و ایجاد الگوی بومی مازندران و جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه عنوان کرد.
حائری تاکید کرد: برای ساماندهی ساخت‌وساز در مازندران متناسب با فرهنگ بومی در استان تصمیم‌گیرندگان و مدیران دارای تخصص کافی باشند و ساخت‌وسازها در مازندران طوری هدایت شوند که ساخت‌وساز تبدیل به خرابی نشود.
وی از برگزاری مسابقه‌ای با عنوان 30 سال ساخت‌وساز مناسب با محیط زیست مازندران خبر داد و بیان داشت: در این مسابقه ساخت‌وسازهایی که همه معماری‌ها بومی و محلی مازندران را رعایت و مصالح استفاده شده در ساخت‌وساز ساختمان مناسب محیط زیست مازندران باشد به عنوان الگویی ماندگار در استان معرفی می‌شود.
 حائری گفت: همه آگاهان و مهندسان که در زمینه ساخت‌وساز فعال هستند فرصت دارند تا آخر اسفندماه 90، آثاری را که دارای سازگاری و پویایی هستند معرفی کنند تا با انتخاب و نمونه‌های معرفی شده را به عنوان الگوی برتر ساخت‌وساز در مازندران معرفی کنیم.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول