اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

تشکیل مجلس مقتدر در گرو حضور حداکثری مردم

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: تشکیل مجلس مقتدر و حافظ آرمان‌های نظام به طور قطع با حضور گسترده مردم در انتخابات محقق می‌شود.

تشکیل مجلس مقتدر در گرو حضور حداکثری مردم
حسن اختری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهریار اظهار کرد: براساس قانون در کشورهای دموکراتیک، حاکمیت موظف است زمینه‌ای را فراهم آورد تا تمام شهروندان بتوانند در یک شرایط عادلانه در انتخابات هم به عنوان نامزد و هم به عنوان رای‌دهنده حضور پیدا کنند.
وی با تشریح این تکلیف حاکمیتی گفت: یکی از ویژگی‌های بارز در نظام‌های دموکراتیک که دولتمردان آن با رای مردم انتخاب می‌شوند، وجود عنصر رقابت در انتخابات است.
این روزنامه‌نگار با اشاره به در پیش بودن انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی نیز دولت‌ها وظیفه دارند زمینه‌ای را فراهم آورند تا تمام شهروندانی که طبق قانون اجازه حضور در انتخابات را دارند، با استفاده از فرصتی عادلانه، داوطلبی خود را برای نمایندگی مجلس اعلام کنند.
اختری افزود: همچنین مردم نیز باید این فرصت را داشته باشند که با مطالعه سوابق و در نظر گرفتن توانمندی‌های هر یک از نامزدها، از بین آنها 290 نفر را برای حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان وکیل خود انتخاب کنند.
 
گفتمان رهبری معظم انقلاب مشارکت حداکثری در انتخابات است
 اختری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در شهریار مبنی بر اینکه رویکرد نظام جمهوری اسلامی در زمینه مشارکت مردم در انتخابات چگونه قابل تعریف است؟ گفت: برای تحقق مردم سالاری دینی در جامعه تاکنون گفتمان رهبری نظام مبتنی بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بوده است.
 
دولت‌ها و مجالس با گرایش‌های مختلف اتفاق مبارکی در جمهوری اسلامی است
وی تصریح کرد: اتفاق مبارکی که طی سه دهه اخیر با برگزاری بیست و نه انتخابات رخ داده، انتخاب دولت‌ها با سلایق و دیدگاه‌های متفاوت و همچنین مجالسی با اقلیت و اکثریت‌های مختلف است، گرچه تحقق این مهم هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری به کشور تحمیل کرده است.
اختری تاکید کرد: این ترکیب دولت‌ها و مجالس و همچنین اعضای شورای اسلامی شهر و روستا بهترین دلیل برای تداوم اراده‌ای است که ایران اسلامی برای تمام شهروندان داشته و خواهان حضور همه واجدین شرایط در پای صندوق‌های رای است.
 
رقابت آزاد میان نامزدها مشارکت حداکثری را در پی دارد

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در شهریار مبنی بر اینکه لازمه حضور همه واجدین شرایط در پای صندوق‌های رای که از آن به حضور حداکثری تعبیر می‌شود، چیست؟ گفت: رقابت آزاد میان نامزدهای طیف‌های فکری و سیاسی مختلف ضامن حضور حداکثری و مشارکت گسترده مردم در انتخابات است.
اختری ادامه داد:‌ لازمه تحقق این امر توزیع عادلانه فرصت‌ها بین افراد، گروه‌ها و تشکل‌های صنفی و سیاسی است و همچنین اعلام داوطلبی برای علائق و سلائق مختلف در مجلس می‌تواند زمینه حضور حداکثری را فراهم آورد.
 
انتخابات دو قطبی در کشورهایی مانند ایران طبیعی است
به گفته اختری در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران که با پیروزی انقلاب اسلامی سه دهه است که از نعمت آزادی برخوردار شده و دموکراسی را با انتخاب دولتمردان خود تمرین می‌کند، فضای کلی جامعه در جریان برگزاری انتخابات عملا دو قطبی می‌شود، حال یک روز در قالب چپ و راست و روز بعد آبادگران، اصولگرا و اصلاح‌طلب.
وی افزود: در چنین شرایطی سردمداران هر یک از دو قطب که هنر تشویق و ایجاد انگیزش بیشتری در بین عامه برای حضور در پای صندوق رای را داشته باشند، پیروزی انتخابات بوده و اکثریت را کسب می‌کنند.
دبیرکل سابق انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در ادامه به تاثیر حضور حداکثری مردم در تشکیل مجلسی مقتدر و ضامن تحقق اهداف نظام اشاره کرد و گفت: برای برگزاری انتخاباتی‌ پرشور و تشکیل چنین مجلسی نمایندگان آن برآیندی از دیدگاه‌ها و سلایق مختلف و متفاوت و به عبارت بهتر عصاره فضایل ملت باشد، حضور حداکثری تمام واجدین حق رای ضروری است.
اختری ادامه داد: احدی ‌یا جریانی تحت هر عنوانی در جمهوری اسلامی حق تعیین یا تحمیل شرایط ویژه و خاصی برای محروم کردن جمعی از حقی که قانون محترم شمرده را ندارند ‌یا اینکه کسی نمی‌تواند خود را صاحبخانه فرض کند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه ایران اسلامی و ولایت‌فقیه متعلق به تمام کسانی است که در زیر سقف نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی کرده و آرزوی تعالی و پیشرفت روزافزون انقلاب را دارند گفت: تمام مردم حق دارند براساس قانون و در چارچوب اصول هم برای نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی کرده و هم بتوانند با اختیار کامل به نامزد مورد تایید خود رای دهند.
انتهای پیام/ج10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول