اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت زوار بلاتکلیف در مرز شلمچه گزارش می‌دهد

اشک انتظار در چشمان زوار کربلا در مرز شلمچه

خبرگزاری فارس: بیش از یک هفته است که اشک انتظار در چشمان زوار کربلای معلی در مرز شلمچه حلقه بسته و با توجه به شواهد موجود و بی‌توجهی‌های مسئولان مربوطه این رویه تا اربعین حسینی ادامه دارد.

اشک انتظار در چشمان زوار کربلا در مرز شلمچه
به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، شلمچه خاک و بویش عطر شهادت را در خود دفن کرده و این مکان تجلیگاه زوار و عاشقان بسیاری است که هر ساله با هر نوع پوشش و عقیده‌ای از هر قشر و در هر سنی دل به دریای شهادت این خاک مقدس زده و با پای برهنه همچون سبک‌بالان عاشق کربلایی، راه شهادت را از لابه‌لای ذرات طلایی آن می‌جویند.
این مکان علاوه بر زیبایی ظاهر، باطنی سرشار از جلوه و ایثار در خود نهفته که زوار عازم کربلای معلی را از چشمان نافذ و سهمگین خود عبور می‌دهد.
این مهم هر ساله با فرا رسیدن و نزدیک شدن به اربعین حسینی بیشتر رنگ و بو پیدا کرده و مردم اقصی نقاط کشور را به تکاپو برای رسیدن به الگوی شهید راه حق رهنمون می‌کند.
عشقی که در چشمان این زائران موج می‌زند و پاهایشان را بی‌اراده با سختی‌های مسیر پرقوام؛ با اینکه رسیدن به عتبات‌عالیات مشکلاتی نظیر سردرگمی و بلاتکلیفی در مرز شلمچه را با خود به همراه دارد اما هیچگاه این بهانه‌های واهی مسئولان آنها را از قصد عزیمت به سوی بیرق خونی حسین بازنمی‌دارد.
در این بین چه شب‌هایی که زوار با وجود سرمای هوا و فصل زمستان در شهر خرمشهر و مرز شلمچه را با لباس‌های اندک همراه خود به صبح نرسانده که شاید کلیدی بر این در بسته زده شده و اجازه عزیمت به کربلای معلی برای شرکت در آیین اربعین حسینی به آنها داده شود.
یادم می‌آید مادربزرگم می‌گفت "باید امام تو را بطلبد و قسمتت شود که به سوی کربلا راهی شوی" اما ظاهرا این مرزهای خاکی و بی‌توجهی برخی مسئولان امروز این سعادت‌ و نصیب‌ها را درهم شکسته و به نوعی قسمت انسان‌ها را به خواست خود ورق می‌زند.
امروز و همین الان که این جملات را می‌شنوید نیز تعداد بی‌شماری از مردم شب را در ورودی پل نوی شلمچه به صبح رسانده تا شاید البته شاید امسال نیز بتوانند به دیار مرقد مولای خود بروند.
از چند روز گذشته تاکنون لحظه به لحظه بر تعداد زوار بارگاه ملکوتی اباعبدالله الحسین(ع) افزوده شده است. 
این افراد، خرد و کلان، کوچک و بزرگ با هر نوع لهجه و گویشی ملتمسانه خواهان رفع مشکل و تردد از مرز برای رسیدن به عتبات‌عالیات هستند و امروز باید برای آنها چاره‌اندیشی شود، چرا که همین لحظه هم به اندازه کافی دیر شده و خستگی از سر و روی آنها به وضوح مشاهده می‌شود.
در این خصوص تعدادی از این کاروان‌ها قرار است با پای پیاده عازم کربلا شوند، این عده نیز در اعتراض به سرگردانی در مرز با برگزاری آیین عزاداری خواستار اجازه دادن برای خروج از مرز شده‌اند.
این زوار آنچنان جزم در عزم به سفر هستند که گویی هیچ نیروی مادی نمی‌تواند آنان را از قصدشان بازدارد.
با وجود خیل عظیم جمعیت مستقر در مرز شلمچه، تاکنون تمهیدات خاصی از سوی مسئولان خرمشهری برای اسکان و در اختیار قراردادن امکانات رفاهی به این زائران اندیشیده نشده و فقط خدمات اولیه‌ای در محل یادمان شهدای شلمچه برای این زائران در نظر گرفته شده که به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای زوار و انبوه جمعیت نیست به ‌گونه‌ای که برخی از این زائران که موفق به عبور به عراق نشده و مجبور به اقامت در مرز شلمچه هستند با کمترین تجهیزات و وسایل و در سخت‌ترین شرایط شب را به صبح‌، به امید عزیمت به کربلا در فردای آن روز گذراندند.
نبود امکانات کافی از یک سو و ناهماهنگی و سردرگمی این زائران از سوی دیگر شرایط بسیار پیچیده‌ای را در شلمچه به ‌وجود آورده است.
این شرایط در حالی‌ است که با رسیدن زائرانی که از نقاط دیگر با پای پیاده به شلمچه رسیده‌اند و پیوستن آنها به دیگر زائران، هر لحظه بر تعداد و خیل جمعیت افزوده می‌شود.


*مسئولان بی‌توجهند
یکی از شهروندان خرمشهری که از نزدیک شاهد وضعیت نابسمانان زوار کربلای معلی از مرز شلمچه است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: عمده مشکل بلاتکلیفی زوار کربلا در مرز شلمچه به بی‌توجهی مسئولان شهری و استانی برمی‌گردد.
وی افزود: اگر مکاتباتی با عراق در راستای حل مشکل تردد زوار صورت گیرد به راحتی این سردرگمی‌ها رفع می‌شود.
هانی شامیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک به 3 هزار زوار در مرز شلمچه با حداقل امکانات و سرپناه نظیر چادر، شب را به صبح می‌رسانند، اضافه کرد: تاکنون سازمان منطقه آزاد اروند نیز تاکنون اقدام قابل قبول و مؤثری انجام نداده است.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت بهداشت در این منطقه صفر است و مدیران و مسئولان نسبت به این امر کاملا بی‌توجه هستند.
این شهروند خرمشهری ادامه داد: البته نیروی انتظامی نیز در این راستا می‌تواند با تعامل و هماهنگی هر چه بیشتر با هیئت و کاروان‌های زوار به راحتی آنها را در روزهای خاص بدون تداخل با برنامه‌های دیگر کاروان‌ها تقسیم کند تا تردد آسان‌تر و بدون هجوم زوار صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه هلال احمر نیز تاکنون کمک‌های محدودی از جمله توزیع چادر برای اسکان زوار ارائه داده، اظهار کرد: ما از سازمان منطقه آزاد اروند خواستار حمایت هر چه بیشتر هستیم زیرا کمک‌های این سازمان پاسخگوی نیاز و کمبودهای زائران نیست.
شامیان با بیان اینکه 15 روز ماه صفر معمولا تردد زوار با حجم بالایی رو به ‌رو است، عنوان کرد: زوار بسیاری از نقاط مختلف کشور به این منطقه سرازیر شده و بلاتکلیف برای عزیمت به کربلای معلی هستند.
وی گفت: هم‌اکنون نزدیک به 3 هزار نفر در مرز شلمچه منتظر تردد و مجوز برای عزیمت به کربلای معلی و عتبات‌عالیات هستند.
این شهروند خرمشهری تصریح کرد: وضعیت سرویس‌های بهداشتی در این منطقه بسیار کم و غیرقابل توصیف است و این امکانات محدود را باید مسئولان از نزدیک مشاهده کنند.
وی در پایان افزود: امیدواریم با چاره‌اندیشی مسئولان مرتبط به ‌زودی شاهد رفع این مشکل و عزیمت زوار به کربلا باشیم.

 
* توزیع 300 چادر اسکان به زوار  
مدیر روابط‌عمومی سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص تدارکات ارائه شده به این زوار چنین گفت: برای زوار مرقد امام حسین(ع) در مرز شلمچه تدارکات ویژه‌ای از طرف این سازمان ارائه شده است.
روح‌الله خزائی با اشاره به بخشی از این تدارکات افزود: اسکان 300 چادر برای اسکان شب با همکاری هلال احمر، توضیع پتو به دلیل سرما و فضای باز شلمچه، توزیع 6 هزار پرس غذا برای شام زائرین انفرادی هر شب، کمک به هیئت‌های مذهبی زائر کربلا شامل اقلام و ارزاق، بخشی از این تدارکات به زوار است.
وی تصریح کرد: همچنین تأمین روزانه آب شرب و آب سرویس‌های بهداشتی به میزان 50 هزار لیتر، ایجاد سرویس‌های بهداشتی با توجه به اینکه 32 چشمه از قبل ایجاد شده و 24 چشمه سرویس بهداشتی جدیدا احداث شده که در مجموع 56 چشمه می‌شود از دیگر خدمات ارائه شده به زوار در مرز شلمچه است.
مدیر روابط‌عمومی سازمان منطقه آزاد اروند اضافه کرد: استقرار چند خودروی سواری و مینی‌بوس برای انتقال زوار، ساماندهی برای خروج زوار از مرز شلمچه، استقرار دو تانکر آب خودرویی 500 لیتری، استقرار اورژانس 115 شامل ایجاد اتوبوس سالنی ( اتاق عمل) و دو دستگاه آمبولانس همچنین استقرار سه دستگاه خودرو هلال احمر و تعداد 30 کانتینر برای استراحت زوار امام حسین (ع) از دیگر خدمات ارائه شده توسط این سازمان به زوار است.
مدیر روابط‌عمومی سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه عنوان کرد: استقرار اکیپ پزشکی هلال احمر و تدارک امور رفاهی ـ خدمات‌دهی در طول شب نیز از برنامه‌هایی است که در دستور کار این سازمان برای رفاه حال زوار بلاتکلیف قرار گرفته است.
وی در پایان گفت: امیدواریم به‌ زودی چاره‌ای برای زوار عزیمت به کربلای معلی توسط مسئولان مرتبط اندیشیده شود.
 

*مشکل تردد زوار مربوط به سازمان حج و زیارت است

مدیر یادمان شلمچه نیز لحظاتی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: براساس تدابیر امنیتی که در این ایام اندیشیده شده، متأسفانه مشکلاتی در تردد زوار از مرز شلمچه برای عزیمت به کربلای معلی پیش آمده است.
وی افزود: در این راستا سازمان حج و زیارت نیز بحث امنیتی را مطرح کرده و درصدد رفع چاره‌اندیشی برای این مشکل است.
علی کشوری تصریح کرد: البته تردد از مرز به صورت پراکنده صورت می‌گیرد و تاکنون تعدادی از مرز گذشته‌اند مثلا در روزهای شنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته تعداد 3 تا 4 هزار نفر از مرز شلمچه عبور کردند.
وی همچنین عنوان کرد: هم‌اکنون نیز منتظر اجازه سازمان حج و زیارت هستیم که امیدواریم با تعامل و هم‌اندیشی مسئولان به زودی در این زمینه چاره‌اندیشی شود.
با اینکه مسئولان پایه‌ای در این خصوص حاضر به گفت‌وگو نشدند اما ما نیز خواهان رفع مشکل زوار بلاتکلیف در مرز شلمچه هستیم؛ این مشکل مانند دیگر مشکلات موجود در شهر، بی‌توجهی و پاس‌کاری مسئولان را نمی‌طلبد زیرا اشک انتظار در چشمان زوار پیر و جوان حلقه بسته و باید از ریختن این قطرات سهمگین و پر آه ترسید.
=============
گزارش از مریم خبازی
=============
انتهای پیام/ج10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول