اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تحلیل حشمت‌الله قنبری همدانی از وقایع عاشورا

عظمت واقعه کربلا تمام تحریف‌ها را نقش برآب کرده است

خبرگزاری فارس: یک مفسر دینی گفت: ‌‌دشمنان اسلام همواره سعی در تحریف واقعه کربلا از طریق جعل و خرافه‌پردازی دارند‌‌، اما عظمت این واقعه تمام این تلاش­ها را نقش بر آب کرده است.

عظمت واقعه کربلا تمام تحریف‌ها را نقش برآب کرده است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حشمت‌الله قنبری همدانی، صبح امروز در مسجد نورالمهدی مشهد، اظهار داشت: نهضت امام حسین(ع)، آخرین فرصت پاکبازی در راه خدا بود و ایشان با علم به این موضوع درصدد مستحکم کردن ستون توحید بود.
مفسر دینی افزود: نهضت عاشورا نهضت عجیبی است؛ معمولا هر پدیده­ای هر قدر که از عمر آن می­گذرد، دچار فرسایش و رکود می‌شود اما قیام امام حسین(ع) از هیچ قاعده­ای پیروی نمی­کند؛ هر قدر که عمر این حادثه بیشتر می‌شود، شدت حرارت و وسعت آن نیز افزایش می­یابد. 
قنبری ادامه داد: دشمنان اسلام همواره سعی در تحریف واقعه کربلا از طریق جعل و خرافه­پردازی دارند، از سوی دیگر نیز برخی بر اساس حدیث دل خودشان در مورد قیام عاشورا داستان­پردازی کرده­اند، اما عظمت این واقعه تمام این تلاش­ها را نقش بر آب کرده است.
وی افزود: در حوادث مختلف اجتماعی، انسان‌ها نقش­های متمایزی دارند اما در واقعه کربلا، به جز حضرت سیدالشهدا، سایر افراد تراز به تراز یکدیگر پیش رفتند. بنابراین نمی­توان گفت نقش حبیب‌بن‌مظاهر کمتر از عبدالله‌بن‌وهب بود و حتی حربن‌یزیدریاحی نیز هم‌طراز با آنان بود.
قنبری در ادامه به حضور اهل‌بیت امام حسین(ع) در واقعه کربلا اشاره و ادامه داد: عده­ای روشنفکرمآب نسبت به حضور اهل‌بیت امام حسین(ع) در واقعه کربلا ایراد گرفته­اند اما مگر کربلا را بدون علی‌اصغر می‌توان فرض کرد؟ آیا کربلا را بدون حضرت زینب می­توان تصور کرد؟
وی افزود: اگر کربلا میدان تبدیل جان به مقام قرب الهی است، چه کسی از زینب شایسته­تر برای حضور بود؟کربلا بدون زینب قابل فهم نیست. زینب یعنی کربلا و کربلا یعنی زینب و تاریخ نیز نقش پررنگ حضرت زینب را به‌ویژه بعد از واقعه کربلا تایید می­کند.
 قنبری عنوان کرد: همراهی خاندان سیدالشهدا با ایشان، هلاکت نبود؛ بلکه عین سعادت و حیات بود. بی­غیرتی نبود؛ بلکه عین غیرت بود. مگر پیامبر گرامی اسلام در روز مباهله، خاندانش همراهش نبودند؟ پس چرا آن موقع سکوت کردند و ایراد نگرفتند؟ امام حسین(ع) نیز ادامه­دهنده راه جد بزرگوارش بود.
وی مبدا حرکت اباعبدالله را مکه دانست و اضافه کرد: بر خلاف محققان دیگر که آغاز حرکت امام حسین(ع) را مدینه می­دانند، اما قیام کربلا از مکه آغاز شد؛ زیرا جریان شهادت باید از مکه قوام می‌گرفت.
وی تصریح کرد: برای فهم دلیل آغاز نهضت از مکه، باید ابتدا خانه کعبه را شناخت. کعبه، نماد تاسیس و توحید است مقام خاتم­الانبیا در کعبه تحقق یافت از سوی دیگر، بر اساس محکم­ترین روایات، امام عصر(عج)، در هنگام ظهور در خانه خدا خطبه می خواند بنابراین کعبه نماد انتظار نیز هست.
‌قنبری افزود: به لحاظ علمی نیز اثبات شده تا شعاع 275 کیلومتری خانه خدا هیچ گسلی وجود ندارد از سوی دیگر از 24 نصف­النهار موجود بر روی زمین، تنها نصف­النهار مکه با شمال مغناطیسی مطابقت دارد ، بنابراین مکه تنها نصف­النهار مهم و اساسا نقطه صفر مغناطیسی است.
وی تصریح کرد: امام حسین(ع)، از موضع قدرت و در راستای آرمان‌های اسلام، مدینه را ترک و به مکه رفت در واقع ایشان با ماندن در مدینه، خود را محدود به رتق و فتق امور مردم این شهر می­کردند و جهان اسلام از هدایت ایشان محروم می­شد.
انتهای پیام/‌ش20/و4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول