اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان:

برنامه‎ریزی بودجه‎محور موجب توسعه نمی‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان گفت: برنامه‎ریزی بودجه‎محور موجب توسعه نمی‌شود.

برنامه‎ریزی بودجه‎محور موجب توسعه نمی‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، رفع نیازهای واقعی و هویت بخشی، از مهم‌ترین نیازهای فرهنگی جامعه امروز است که اگر برنامه‎ریزی جامعی در این زمینه انجام بگیرد، افقی روشن، برای رسیدن به اهداف موردنظر ترسیم خواهد شد. 
نیاز به برنامه‎ریزی و توجه به آن، مسئله‎ای بود که در گفت‌وگو با مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان مورد بحث گذاشته شد تا به برخی از دلایل ناکام ماندن خلأهای موجود در ضعف عملکرد فعالیت‎های فرهنگی استان پرداخته شود، آنچه می‎خوانید گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با سید حسین علوی مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان است. 

* فارس: به عنوان یک مدیر فرهنگی لطفا برنامه‎تان را برای رسیدن به افق 1404 بیان کنید؟
علوی: با برنامه‎ریزی بودجه‎محور، نمی‎توان فرمایشات معظم‎له را جامه ‎عمل پوشاند.
مگر می‎شود به چشم‎انداز معظم‎له با برنامه‎ریزی بودجه‎محور رسید، دست یافتن به چنین امری با این رویکرد، امکان‎پذیر نخواهد بود.
زمانی که با چنین پاسخی از سوی مدیر کل کتابخانه‎های عمومی استان روبه‌رو شدم به ایشان اعلام داشتم، خیلی از مدیران ما نگاه‎شان به این مسئله بودجه‎محوری است و تا بودجه نباشد متاسفانه مدیران ما وارد میدان، نمی‎شوند و با این عقیده که دشمن با بودجه‎های هنگفت سرمایه‎گذاری می‎کند، شانه از بار مسئولیت، خالی می‎کنند که سید مقام معظم رهبری چشم انداز 1404 را مشخص کرده، لذا باید ما بودجه‎ریزی برنامه‎محور داشته باشیم، مقام عالی استان باید بر اجرای این امر تاکید داشته باشد و دستگاه‎ها نیز ملزم به انجام آن باشند اینکه بودجه از کجا تامین شود و چگونه، چیزی است که یک فرمان و دستور از سوی رهبری است دیگر اینجا به قوا، ابلاغ شده است، چراکه آقا پیشنهاد نداده و خواهش نکرده است اینکه اعتبار به‎صورت استانی، وزارتخانه‎ای و یا حوزه خیرین باشد، اینها باید برنامه‎ریزی شود، دست یافتن به این مهم شدنی است کمبودها را مردم جبران می‎کنند ولی ما باید به حد نصاب برسیم و حرکت کنیم.

* فارس: شما نقش چه کسانی را در تحقق فرمایشات معظم‎له برای رسیدن به جایگاه واقعی فرهنگی مهم می‎دانید؟ آیا با برنامه‎ریزی موجود می‎توان دستور حضرت آقا را جامه عمل پوشاند؟
علوی: با برنامه‎ریزی بودجه‎محور نمی‎توان به افق 1404 دست یافت،  مدیران ‎ولایتمدار باید نسبت به مسائل فرهنگی توجه داشته باشند، برای رفع مشکلات این بخش باید همتی همه‎جانبه داشت.
استاندار ولایت‌مدار گلستان به‎ عنوان مدیر نهاد فرهنگی می‌خواهیم تا کارگروه یا قرارگاه عملیاتی برای تحقق چشم‌انداز 20 ساله حضرت‎ آقا را هر چه زودتر در استانداری گلستان شکل دهند.
در استان قرارگاه مقطعی تشکیل شده، حتی در استانداری نیز تعداد زیادی کارگروه وجود دارد که همه این کارگروه‎ها، نوعی قرارگاه محسوب می‎شوند که باید از آنها به طور شایسته استفاده کرد و در این راستا اگر نتیجه لازم گرفته نمی‎شود باید آسیب‎شناسی کنیم تا قرارگاه فرهنگی منسجم‎تر و با فرماندهی واحدتر، ایجاد شود.
در حوزه کتابخانه‎ها با تزریق اعتباری خوبی که از استانداری گلستان طی یک‎سال گذشته تاکنون انجام شده است، 40 میلیون تومان تملک نهاد کتابخانه‎ها در سال 1388، اکنون به حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان، رشد پیدا کرده است که باید در این زمینه از استانداری گلستان تقدیر کرد اما با این روند، آیا می‎توان به چشم‎انداز 20 ساله حضرت ‎آقا رسید که پاسخ این سوال منفی است چرا که باید در تامین بودجه استان تدبیر جدیدی اتخاذ کرد و بسته فرهنگی سفر دولت‎ احمدی‎نژاد نیز بر همین اساس ترسیم شد.

*فارس: بسته‌های فرهنگی سفر سوم دولت دهم آیا توانسته ما را برای رسیدن به افق چشم‎انداز نزدیک کند نظرتان در این باره چیست؟ 
علوی: بسته فرهنگی سفر، آن‎ چنان که باید، نتوانسته مطابق چشم‎انداز 20 ساله حرکت کند، البته موافقم که این بسته فرهنگی توانسته تا حدی موفق عمل کند ولی باید دقت بیشتری می‎شد چرا که دستگاه‎های فرهنگی هنوز نمی‎دانند چشم‎اندازشان کجاست، لذا پیشنهادم به معاون برنامه‎ریزی استاندار این است تا دستگاه‎ها را ملزم به ارائه و تنظیم سند چشم‎انداز کنند که اگر نتوانیم به صددرصد فرمایشات معظم‎له برسیم لااقل به 90 درصد آن دست یابیم تا پیش حضرت‎ آقا شرمنده نشویم.

* فارس: لطفا بیان کنید در حال حاضر جایگاه نهادهای فرهنگی گلستان کجاست؟
علوی: اگر صرفا به آمارهای خودمان توجه نکنیم، باید گفت وضعیت خوبی در این زمینه نداریم هر چند که ما در نهاد کتابخانه‌ها از ابتدای سال 1389 تاکنون به رشد بیش از دو برابری رسیده‎ایم ولی باز هم باید گفت این وضعیت خوب نیست چرا که همه استان‎ها رشد می‎کنند و یک وضعیت رقابتی ایجاد شده و دنیا نیز بی‎حرکت نمانده است تا فقط ما پیشرفت داشته باشیم، ما 40 کتابخانه در سطح استان طی یک‎سال گذشته راه‎اندازی کردیم اما به نظر من نباید خوشحال شویم چون هنوز با جایگاه مطلوب، فاصله زیادی داریم.
در داخل هر روستا و یا هر شهر ما هنوز، کتابخانه شایسته نداریم، کتابخانه 400 متری برای یک شهرستان، اصلا ایده‎آل نیست ما باید این فضا را به 2 هزار و 200 متر برسانیم و در روستاها این فضا حداقل 300 متر باشد که اگر این امر را محقق کنیم، تازه می‎توان گفت به چشم‎انداز حضرت آقا رسیده‌ایم یا اگر حداقل نصف این میزان را تامین کنیم می‎‎توان گفت که در مسیر تحقق چشم‎انداز قرار گرفته‎ایم.

*فارس: در مقوله فرهنگی باید تراز شایستگی مردم مورد توجه مدیران واقع شود آیا نتایج عملکرد مدیران استانی، رضایت بخش بوده است؟
مدیران دستگاه‎های فرهنگی به بازنگری عملکردشان در ترسیم چشم‎انداز 20 ساله دعوت می‌شوند که متاسفانه هنوز با جایگاه مطلوب فاصله داریم، مدیران ما باید برگردند و دوباره عملکردشان را بازبینی کرده و با سرعت عمل بالاتری در این مسیر حرکت کنند.
مرور آنچه گفته شد برای همه افرادی که دغدغه فرهنگی دارند باید در اولویت قرار گیرد مگر هنوز ندای "هل من ناصر ینصرنی" به گوش نمی‎رسد، در جامعه‎ای که آرمان‎های والایی از ارزش است و مردمانی آرمان‎خواه به‎دنبال آن هستند، رسیدن به این موضوع مشکل نیست چرا که این آرمان‎ها در واژه‎هایی چون استقلال، آزادی، عدالت، توسط همین مردم بصیر، بارها و بارها با "لبیک یا امام خامنه‎ای" متجلی شده است.
انتهای پیام/م10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول