اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح‌یزدی‌ ـ 1

وزیر ارشاد دولت اصلاحات اسم اسلام را برای وزارت ارشاد تشریفاتی می‌دانست

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: وقتی از وزیر دولت اصلاحات پرسیدند اسم وزارتخانه شما فرهنگ و ارشاد اسلامی است، شما برای اسلام چه کاری کرده‌اید و چرا بعضی از کارهایی می‌کنید ضداسلامی است؛ وی پاسخ می‌دهد؛ این «اسلامی»‌ اسمی است که بعد از انقلاب «مد» شده است و به هر چیزی می‌چسبانند.

وزیر ارشاد دولت اصلاحات اسم اسلام را برای وزارت ارشاد تشریفاتی می‌دانست
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پنجشنبه شب در دیدار مدیران ادارات و نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی استان مازندران با بیان اینکه اصل پیروزی انقلاب اسلامی ایران و برقراری این نظام مقدس در این کشور از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که نظیرش را در طول تاریخ کم می‌توان پیدا کرد، اظهار داشت: طبعاً نعمت به این بزرگی،‌ فراگیری و عمق، شکری متناسب با خود لازم دارد.
وی با اشاره به اینکه نخستین چیزی که از برقراری این نظام انتظار می‌رفت و می‌رود تقویت پایه‌های اعتقادی و ارزشی مردم بود، تاکید کرد: باید جلوی آسیب‌هایی که ممکن است به دین مردم بخورد را بگیریم و وسایل رشد و تعالی اسلامی و فرهنگی مردم را فراهم کنیم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، نظام ایران پس از انقلاب را بی‌نظیر در بین نظام‌های سیاسی غرب دانست و گفت: نظام ایران پس از انقلاب، مبتنی بر اسلام بود و می‌خواست همه ارزش‌ها و احکام اسلام را تحقق ببخشد.
وی با بیان اینکه این هدف که از اسلامیت نظام بر می‌خواست در شکل آنچه که در دولت‌های دیگر عمل می‌شد قابل تحقق نبود، ابراز داشت: یعنی در مجموعه کابینه دولت و مسئولان کشور، اگر ما از کشورهای دیگر الگوگیری کنیم که همین کار را کردیم و آن را ادامه هم دادیم دیگر وظیفه‌ای به عنوان تعالی اسلامی در درون این کابینه نمی‌گنجد.
مصباح‌یزدی گفت: در این سیستم تکالیف وزارتخانه‌ها همان است که در همه عالم وجود دارد و نمی‌شود جایی را پیدا کرد که گفت این وظیفه فلان وزیر است که اسلام را تقویت کند.
وی در همین راستا به اظهارنظر مهاجرانی‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات در ارتباط با اسلامی بودن فعالیت‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد و یادآور شد: وقتی از وی پرسیدند اسم وزارتخانه شما فرهنگ و ارشاد اسلامی است، شما برای اسلام چه کاری کرده‌اید و چرا بعضی از کارهایی می‌کنید ضداسلامی است؛ وی پاسخ می‌دهد؛ این «اسلامی»‌ اسمی است که بعد از انقلاب «مد» شده است و به هر چیزی می‌چسبانند مثل انجمن‌های اسلامی،‌ شورای اسلامی شهر، انجمن اسلامی دانشجویان و... ، این کلمه «اسلامی» تشریفاتی است، وظیفه ما همان وظیفه وزارت فرهنگ و هنری است که زمان شاه بود و هیچ وظیفه دیگری نداریم.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تلقی آنها این است که کابینه، دولت و وزارتخانه همان چیزی است که سابقا هم بوده است و اگر شما بخواهید دین را به وسیله دولت در دستگاه‌های رسمی بگنجانید و از آن‌ها بخواهید این کار را بکند توقع بیجایی است.
وی با بیان اینکه تلقی کارگزاران دولت و مسئولان رسمی کشور از برنامه‌ها همین بود که در گذشته بوده است، خاطرنشان کرد: با این وجود برپایی نظام اسلامی در مردم این توقع را ایجاد کرده بود که حالا که این همه خون پای این نظام ریخته شده و این همه فداکاری شده باید دولتی که سرکار می‌آید اسلام را حاکم کند.
مصباح یزدی با اشاره به اینکه این عوامل باعث شد سازمان‌هایی ایجاد شود که رسما جزو وابستگان به وزارتخانه‌ها نیست،‌ اظهار داشت: سازمان‌هایی تاسیس شد تا این وظایف و مسئولیت‌های تبلیغ دین را بر‌عهده بگیرند و به نحوی هم به وزارتخانه‌ای مرتبط شوند.
وی با بیان اینکه مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای ترویج فرهنگ شیعه و سازمان تقریب مذاهب برای تقریب بین مذاهب اسلامی تاسیس شد، گفت: ‌هر کدام از این سازمان‌ها وظایفی برایشان مشخص شد که تبلیغ دین را بر عهده بگیرند ولی چون سابقه‌ای نداشتند و جدیدالتاسیس بودند مدیریت این سازمان‌ها و شرح وظایفشان مشکلاتی داشت.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تداخل در کارها، پراکندگی، نبودن شرح وظایف دقیق و... را از جمله مشکلات این سازمان‌های جدیدالتاسیس برشمرد و بیان داشت: پس از مدتی برخی از این سازمان‌ها را ادغام و دو سازمان فرهنگ و ارتباطات و سازمان تبلیغات اسلامی را تاسیس کردند.
وی با بیان اینکه وظایف تبلیغی در داخل کشور بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی و در خارج کشور بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات قرار داده شد، خاطرنشان کرد: این دو سازمان تابع، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند، یعنی ارتباطشان با دولت توسط این وزارتخانه برقرار شد.
مصباح‌یزدی ابراز داشت: هرچند سعی شد وظایف تفکیک شود، کارهای موازی انجام نشود و کاری روی زمین نماند اما این نهاد‌ها دچار یک مشکلات ساختاری بود.
وی با بیان اینکه این سازمان‌ها در طول 20 سال نوساناتی داشت تا به شکل خاصی رسید، اظهار داشت: البته غیر از مسائل ساختاری و شکلی، مسائل محتوایی مطرح است.
عضو مجلس خبرگان رهبری محتوای مطلوب را در انجام‌ فعالیت‌های تبلیغی در داخل و خارج ضروری دانست و گفت: طبیعتاً این کار دیگر از عهده مدیران برنامه‌ریز و کسانی که تشکیلات را راه می‌اندازند برنمی‌آید.
وی افزود: باید دید کسانی که متصدی کار می‌شوند چه اندازه صلاحیت، دلسوزی و انگیزه دارند که این مسائل بستگی به ویژگی شخصیتی خودشان دارد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول