اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار نکا خبر داد

افتتاح کارخانه کمپوست شرق مازندران بزودی

خبرگزاری فارس: شهردار نکا گفت: به‌زودی با افتتاح کارخانه کمپوست شرق مازندران، مشکل زباله شهری و بازیافت آن در شهرستان نکا حل می‌شود.

افتتاح کارخانه کمپوست شرق مازندران بزودی
مرتضی حسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا بیان داشت: کلنگ‌زنی فاز اول کارخانه کمپوست شهرستان نکا، بهشهر، گلوگاه و شهرهای رستمکلا و خلیل‌شهر در سال 87 در زمینی به مساحت 10 هکتار با ظرفیت 260 تن انجام شد.
وی ابراز داشت: ساخت این کارخانه اعتباری بیش از 45 میلیارد ریال هزینه را به خود اختصاص می‌دهد.  
حسنی با بیان اینکه محل احداث این کارخانه واقع در منطقه زیست محیطی پایین دست جلگه‌ای بهشهر جاده زاغمرز روبروی شهرک صنعتی است که مورد تایید سازمان محیط زیست، منابع طبیعی، کشاورزی و سازمان نیرو قرار گرفت، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین مزیت‌های احداث کارخانه کمپوست در شرق مازندران، دور بودن آن از منطقه زندگی شهری و روستایی است.
شهردار نکا درباره فرآیندهای تولید کمپوست بیان داشت: رشد سریع جمعیت شهرها همراه با توسعه صنایع موجب افزایش مصرف و در نتیجه تولید مواد زاید جامد شده و این موضوع موجب پدیدآمدن معضلات بهداشتی و زیست محیطی شدیدی به‌ویژه در شهرهای بزرگ شده که در صورت عدم مدیریت صحیح، می‌تواند بحران‌هایی را در جوامع بشری به وجود آورد. 
 
* دفع‌نشدن صحیح زباله و 32 مشکل زیست محیطی
وی ادامه داد: یکی از روش‌های بسیار موثر در مدیریت و خنثی کردن آثار نامطلوب پسماندها تبدیل آنها به کمپوست و بهره‌گیری بهینه از آنها به عنوان کود آلی در کشاورزی است.
حسنی گفت: در بیشتر کشورهای در حال توسعه، توجه مناسب و علمی به مقوله مواد زائد نشده است که این امر موجب آلودگی‌های شدید محیط زیست به ویژه در شهرهای بزرگ شده است.  
این مسئول یادآور شد: بر اساس یک مطالعه جامع توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO)، عدم توجه به جمع‌آوری و دفع صحیح زباله می‌تواند 32 مشکل زیست محیطی را فراهم کند.
شهردار نکا تصریح کرد: امروزه همگام با رخدادهای بزرگ فرایندهای علمی صنعتی، در زمینه مدیریت مواد زائد نیز تحولات چشمگیری ایجاد شده و طرح‌ها و روش‌های بسیار موثر در مبارزه و خنثی‌سازی اثرات نامطلوب زباله‌ها در حال انجام است که مهم‌ترین آن، روش بازیافت و تبدیل زباله و مواد قابل تجزیه بیولوژیکی آن به کمپوست و کود آلی است. 
 
* جمع‌آوری زباله به صورت روزانه
حسنی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که روش‌های تلنبار و دفن به دلایل ایجاد مخاطره متعدد زیست محیطی در منابع آب، هوا و خاک غیرقابل استفاده کردن سطح وسیعی از زمین‌ها، کاربرد خود را در جهان امروزی از دست داده است.
شهردار نکا با اشاره به جمع‌آوری زباله از سطح شهر نکا اضافه کرد: امروزه جمع‌آوری زباله در سطح شهر نکا به صورت روزانه انجام می‌پذیرد و به‌وسیله خودروهای حمل زباله جمع‌آوری و به معدن زباله که در منطقه جنگلی روستای بالا زرندین قرار دارد، انتقال و دفن می‌شود.
وی ادامه داد: کارشناسان شهری معتقدند که احداث کارخانه کمپوست به‌جای دفن زباله، کمترین مزیت آن، جلوگیری از تولید هزاران متر مکعب شیرابه، میلیون‌ها تن گاز متان و آلوده شدن بخش زیادی از محیط زیست است.
این مسئول اضافه کرد: استفاده از کمپوست ساختار خاک را ارتقا می‌دهد، محتوای خاک را تقویت می‌کند و سبب می‌شود خاک مدت زمان بیشتری آب را در خود نگه دارد و به نوعی کمپوست قدرت باروری خاک را افزایش می‌دهد. 
 
* سرمایه‌گذاری در بازیافت از هزینه‌های دفن زباله کمتر است
شهردار نکا گفت: تحقیقات به‌عمل آمده نشان می‌دهد که بازیافت نه تنها باعث جلوگیری آلودگی محیط زیست می‌شود بلکه باعث دست نخوردن منابع طبیعی و همچنین تولید انرژی بازیافت را به همراه خواهد داشت.
حسنی تصریح کرد: پاک‌سازی، رفع مشکل زباله‌های شهری و جلوگیری از دفن غیربهداشتی زباله و بازیافت آن از مزایای احداث کارخانه کمپوست است که زباله‌ها پس از بازیافت، آسیاب و تخمیر تبدیل به کود می‌شود.
وی اذعان داشت: ایجاد اشتغال و پایین آوردن هزینه تولید در بخش اقتصاد به‌واسطه استفاده از تکنولوژی بازیافت از درجه اهمیت مناسبی برخوردار است به نحوی که بسیاری از اقتصاددان‌ها معتقدند که سرمایه‌گذاری در بازیافت از هزینه‌های دفن زباله کمتر است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول