اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان:

زنجان مستعد کاشت صنوبر است

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: این استان مستعد کاشت درختان صنوبر است و شهرستان ابهر و خرم‌دره با داشتن خاک مستعد شرایط مطلوبی برای صنوبر کاری دارند.

زنجان مستعد کاشت صنوبر است
قدرت سعادتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: ورود بی‌رویه چوب وارداتی از روسیه، بازار داخل را با مشکل مواجه ساخته و بر مشکلات صنوبرکاران استان دامن زده است. 
وی با بیان اینکه واردات چوب از کشورهایی همچون روسیه، بازار خرید و فروش داخل را با رکود مواجه ساخته است، تصریح کرد: باید در کنترل واردات چوب توجه بیشتری شود. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه باید به تناسب نیاز داخل حجم واردات کنترل شود، افزود: نتیجه این اقدام توسعه و گرایش بیشتر به سمت صنوبر کاری در بین درختکاران استان است. 
وی با اشاره به اینکه خرید سالانه صنوبر به تناسب رشد آن می‌تواند در این زمینه موثر باشد، خاطرنشان کرد: اگر تسهیلات پرداختی به صنوبرکاران در مدت زمان رشد هر ساله پرداخت شود، موجب ایجاد انگیزه برای صنوبرکاران می‌شود. 
سعادتی در مورد تسهیلات اختصاص یافته به پرورش و کاشت این گونه از درختان در سطح استان، افزود: برای پرورش این نوع از درختان، به ازای هر هکتار رقمی بالغ بر 48 میلیون ریال تسهیلات مورد نیاز است که در این زمینه مدیریت بانک کشاورزی استان پیشگام است.  
وی یادآور شد: حمایت‌های دولت در قالب تسهیلات بانکی برای زراعت چوب، وجود شرایط اقلیمی بسیار مناسب، معرفی گونه‌های صنوبر مرغوب با طول دوره بهره‌برداری کمتر از 10 سال و ارائه مشوق‌ها از سوی منابع طبیعی استان در جذب علاقه‌مندان به کاشت این گونه از درختان موثر است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بیان داشت: سودآوری بالای این گونه درختان موجب شده، قاچاقچیان به قلع و قمع این نوع درخت روی آورده و اقدامات نامطلوبی در این زمینه انجام دهند. 
وی مصرف متوسط سالانه چوب در صنایع و سایر بخش‌ها را 12 میلیون مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: تامین این میزان چوب در کشور نیازمند استفاده بهینه و اصولی از عرصه‌های موجود و اراضی مستعد کشت این گونه از درختان است. 
وی یادآور شد: شهرستان ابهر و خرم‌دره با داشتن خاک مستعد شرایط مطلوبی برای صنوبر کاری دارند. 
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول