اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی:

طبق استانداردها برای هر 25 هزار نفر یک باب کتابخانه باید احداث شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس استانداردها برای هر 25 هزار نفر یک باب کتابخانه نیازمندیم که در دور سوم سفرهای استانی احداث 11 باب کتابخانه عمومی مصوب شد که گامی در حصول به افق چشم‌انداز به شمار می‌رود.

طبق استانداردها برای هر 25 هزار نفر یک باب کتابخانه باید احداث شود
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی، حسن خدایی در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی میانه که به صورت مشترک با انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی بخش‌های تابعه و تمام بخشداران و سایر اعضای حقوقی و حقیقی انجمن‌ها در فرمانداری میانه تشکیل شد،با اشاره به توفیق دیدار کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی کشور با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: کتاب هیچ‌وقت ارزش خود را از دست نخواهد داد و هیچ‌چیز جای کتاب را نخواهد گرفت.
وی گفت: بحث وسیع مطالعه کتاب و کتابخوانی تنها از عهده یک ارگان خارج است و انتظار داریم تمام ارگان‌ها به خصوص صدا و سیما در امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی همکاری کنند.
خدایی افزود: رئیس‌جمهور در شورایعالی فرهنگ عمومی سند ملی نهضت مطالعه مفید را تصویب و ابلاغ کردند که در این خصوص این کمیته در استان‌ها نیز با حضور 17 دستگاه به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل می‌شود تا با بهره‌مندی از همکاری و امکانات تمام ارگان‌ها، منویات مقام معظم رهبری اجرایی شود.
وی با تاکید بر وضعیت کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی، گفت: در شش ماهه اول امسال از تمام کتابخانه‌های عمومی سطح استان با تیمی از کارشناسان ستادی اداره کل، بازدیدی انجام یافته و راهکارهای لازم در خصوص بهبود وضعیت کتابخانه‌ها ارائه شده و این نظارت به صورت مستمر ادامه دارد.
خدایی، در رابطه با بحث توسعه و ایجاد کتابخانه‌ها با اشاره به برنامه افق 1404 و سفر ریاست جمهوری به استان تصریح کرد: بر اساس استاندارد نهاد، برای هر 25 هزار نفر یک باب کتابخانه استاندارد مدنظر است که در دور سوم سفرهای استانی رئیس جمهور احداث 11 باب کتابخانه عمومی استاندارد و نیز کتابخانه در روستاهای پرجمعیت مصوب شد که گامی در زمینه حصول به افق چشم‌انداز به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرایی شدن مصوبات سفر سوم، اغلب شهرستان‌ها زمین‌های مربوطه را به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تحویل داده‌اند اما تاکنون شهرستان میانه زمین را تحویل نداده است که امیدواریم با تأکیدات ویژه فرماندار و همکاری مسئولان ذی‌ربط، در اسرع‌وقت اقدامات صورت پذیرد تا مدارک آن به معاونت برنامه‌ریزی استانداری، ارشاد اسلامی استان و نهاد تحویل شود تا پیگیری‌های لازم از سوی این اداره کل انجام گیرد.
خدایی در ادامه با بیان اینکه در رابطه با منابع کتاب و کتابخوانی در سطح کشور، استان آذربایجان‌شرقی با رتبه سوم به جایگاه خوبی دست یافته است،گفت: در رابطه با امانت کتاب رتبه دوم و از نظر تعداد مراجعان رتبه اول را دارا هستیم و در زیربنای کتابخانه‌ها با اخذ رتبه چهارم از میانگین کشوری بالاتر بوده‌ایم اما باید تلاش کنیم به جایگاه واقعی خود برسیم.
تقی خلفاپور فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان میانه نیز خواسته‌‌های مرکز شهرستان را در دو زمینه بهسازی وضعیت موجود کتابخانه و ایجاد امکانات بیشتر مطرح کرد و افزود: بعضی شهرستان‌ها نسبت به ایجاد کتابخانه مرکزی، زمینی را در این رابطه تحویل و در اختیار استان قرار داده‌اند که شهرستان میانه نیز در این خصوص اقداماتی انجام داده و قطعه زمینی در شهرک اندیشه میانه در نظر گرفته شده که امید است با همکاری شهرداری میانه در اسرع‌وقت نسبت به پیگیری مجدد این مسئله و یا در نظر گرفتن زمینی دیگر این مشکل رفع شود و سهم شهرستان محفوظ بماند.
وی، در ادامه خواستار تقویت کتابخانه‌های عمومی میانه و هم‌وزن شدن با شهرستان‌های بزرگ استان و تبریز شد.
فرماندار میانه با اشاره به کمبود فضای سالن مطالعه برای جمعیت 100 هزار نفری شهرستان و ازدحام مراجعه‌کنندگان در سالن و همچنین تکمیل ظرفیت مخزن کتاب، تصریح کرد: با وجود سالن‌های مدرن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه و سایر سالن‌های دیگر، باید با کمک اداره کل کتابحانه‌ها و امکانات شهرستان نسبت به توسعه و گسترش مخزن و قرائتخانه همچنین تبدیل وضعیت و کاربری آمفی‌تئاتر کتابخانه به کاربری کتابخانه‌ای اقدام لازم صورت پذیرد.
علی رنجبران از اعضای منتخب انجمن میانه نیز گفت: کتابخانه‌های میانه با افزایش 40 درصدی منابع در عرض 40سال و با توجه به سند چشم‌انداز و جایگاهی که برای ما در نظر گرفته‌اند تا در زمره 16 کشور جهان قرار بگیریم، کار سختی را در پیش داریم.
وی افزود: برای شهرستان میانه در عرض 10 سال آینده  طبق سند چشم‌انداز 4 هزار و 758 مترمربع فضا نیاز است و رسیدن به این جایگاه منوط به توجه بیشتر به برنامه‌ریزی خواهد بود.
رنجبران با اشاره به مشکل فضا در کتابخانه‌های شماره یک و دو میانه افزود: امید است بتوانیم همسو با سند چشم‌انداز گام‌های مثبتی در حل مسائل کتابخانه برداریم.
محسن عبداللهی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: از آنجا که در قانون نهاد کتابخانه‌ها، اعتبارات در نظر گرفته شده عمدتاً نیم درصد درآمد شهرداری‌ها است و این امر در سطح کشور به شکل کامل محقق نمی‌شود از این رو هر کجا که بحث اعتبارات و هزینه باشد، برنامه‌ها به صورت کج‌مدار پیش می‌رود و بحث نیروی انسانی و بحث تعمیرات با مشکل مواجه می‌شود.
وی تصریح کرد: به ویژه در کتابخانه مرکزی میانه عمری بالای 30 ساله دارد و عملا کلنگی است، مشکل مضاف خواهد بود.
عبداللهی گفت: با واقف بودن به تنگناهای نهاد در بحث اعتبارات، در نگاه به کتابخانه‌های هم‌شان میانه به نظر می‌رسد شهرستان‌های نزدیک به مرکز از توزیع امکانات خوبی برخوردارند و در این میان شهرستان میانه به لحاظ زیربنا، تعداد کتابخانه، تعمیرات و تجهیزات مشکل دارد.
وی افزود: گرچه انتظار نیست یک شبه این مشکلات حل شود اما، حداقل در بحث اعتبارات انتظار این است به شهرستان میانه توجه بیشتری شود.
در این جلسه مقرر شد شهرداری میانه طی یک هفته نسبت به تغییر کاربری زمین واقع در شهرک اندیشه  پیگیری لازم را انجام و یا زمینی دیگر برای تحویل به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برای احداث کتابخانه استاندارد قرار دهد.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول