اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رایزن سفارت افغانستان عنوان کرد

فارغ‌التحصیلان مهاجر افغانستان در پست‌های کلیدی

خبرگزاری فارس: رایزن فرهنگی سفارت افغانستان گفت: امروز پست کلیدی افغانستان در دست مهاجران فارغ‌التحصیل توانمند شده این کشور قرار دارد.

فارغ‌التحصیلان مهاجر افغانستان در پست‌های کلیدی
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، اسدالله امیری شنبه شب در نخستین همایش افغانستان شاهراه تمدن در این شهرستان اظهار داشت: بسیاری از مؤسسان مراکز علمی در افغانستان اساتید فرهیخته و توانمند پرورش یافته در ایران هستند.
وی افزود: این افراد نه تنها در دانشگاه‌های دولتی به خدمتگزاری مشغول هستند بلکه مؤسس بیش از ده‌ها دانشگاه جدید در افغانستان هستند.
رایزن فرهنگی سفارت افغانستان خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های بزرگی چون دانشگاه ابن سینا، کاتب، ناصر خسرو، خواجه عبدالله انصاری که با یک نگرش بلند، همسو و همگرا تأسیس شده‌اند ملجأ و مرکز علمی و فرهنگی برای علاقمندان به علم و فرهنگ و تحصیل هستند.
به گفته وی بسیاری از مهاجران افغانی که با هزاران مشکل به کسب علم، آگاهی و معرفت پرداخته‌اند با دغدغه خدمت به انسانیت، به افغانستان بازگشتند و در بسیاری از بیمارستان‌ها، شفاخانه‌ها، ملجأ درمانی مردم هستند.
امیری تصریح کرد: این افراد در هر نقطه‌ای از کشور افغانستان، دانشگاه‌هایی را ایجاد کردند و در این دانشگاه‌ها بستر آموزش و تعلیم و تربیت هم‌میهنان خود را فراهم کردند.
وی با اشاره به نقش فارغ‌التحصیلان مهاجر افغانستان در فعالیت سیاسی این کشور عنوان کرد: دو تا از فرزانگان پارلمانی کشور افغانستان، صادقی نیلی‌زاده و ناصری نمادی از این افراد فرهیخته در پارلمان هستند.
این مسئول یادآور شد: بیش از 40 نفر که از فضا و بستر فرهنگی و علمی ایران استفاده کردند و با خط صحیح برگشتند در حال حاضر در کنار د‌هها نفر از افرادی که از دنیای مهاجرت با توانمندی برگشتند در نهاد پارلمان تصمیمات ملی و بین‌المللی کشور ما را می‌گیرند و سیاست‌های کلان جامعه ما را تبیین می‌کنند.
به گفته وی بیش از 20 درصد از تصمیم‌گیرندگان ما در پارلمان افغانستان افراد مهاجری هستند که با تحصیلات و توانمند شدن به کشور برگشتند.
امیری در ادامه یادآور شد: در وزارتخانه نیز تعداد زیادی از وزیران و نایب وزیران، مدیران کل و سیاست‌گذاران بخش‌های مختلف قوه مجریه از افرادی هستند که با توانمندی و فرهیختگی از ایران برگشتند و اکنون به عنوان ملجأ و منشاء خدمات در جامعه هستند.
رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ادامه فعالیت‌های اقتصادی مهاجران تحصیل‌کرده و توانمند شده‌ای که به افغانستان برگشتند را در رونق اقتصادی این کشور حائز اهمیت خواند و اضافه کرد: بسیاری از مهاجران افغانستان در بازگشت به کشور خود شرکت‌های بزرگی را تأسیس کردند که بیش از 4 هزار مهندس در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند و بیش از صدها میلیون یورو طرح‌های صنعتی آنان در رونق اقتصادی این کشور نقش دارد.
امیری بیان داشت: این دانشجویان هفت سال قبل در دنیایی از ابهام، اما با اراده و عزمی جدی و راسخ و با اتحاد و توانمندی خود تصمیم گرفتند و حرکت کردند و امروز به قدرت‌های بزرگ اقتصادی که در راستای اقتصاد و بازسازی کشور است گام برمی‌دارند.
وی با تقدیر از میهمان‌نوازی مقامات و ملت جمهوری اسلامی، نقش ایران را در توانمندسازی مهاجران افغانستان در مراکز علمی و فرهنگی ایران بسیار مؤثر دانست و ابراز داشت: مهاجران افغانستان با هوش و استعداد بی نظیری که داشتند از فضا و بستر فرهنگی جمهوری اسلامی استفاده بهینه کردند و امروز به ملجأهای علمی، فرهنگی؛ خدماتی و هنری تبدیل شدند.
به گفته وی مهاجران توانمند دانشجویی که سانتریفیوژ چند محوری را اختراع کردند و اکنون نیز اعلام کردند دو اختراع دیگر در دست دارند نشانگر هوش و استعداد مهاجرانی است که ابوریحان‌ها و گوهرشادهای آینده این کشور هستند.
امیری تأکید کرد: مهاجران توانمند افغانی که خالق بزرگ‌ترین عظمت‌ها در افغانستان جدید هستند و آینده این کشور محصول تلاش‌ها و زحمات تک تک آنان است، محصول تلاش  نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی به ویژه دانشگاه‌های ایران است که این فرصت را فراهم می‌کنند تا آنان در این فضا آموزش ببینند و توانمند شوند و در افغانستان منشاء خدمات و مظهر دوستی دو کشور شده و در راستای اعتلای کشور افغانستان و دوستی با کشور همسایه خود تلاش کنند.
نخستین همایش دانشجویان، طلاب و فرهنگیان افغانستان ساکن کاشان و شهرهای مجاور با عنوان افغانستان شاهراه تمدن با حضور 600 نفر از مهاجران افغانستان و مقامات سفارت این کشور در جمهوری اسلامی در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.
در شهرستان کاشان حدود 100 نفر از مهاجران کشور افغانستان در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و دیگر رشته‌های دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.
انتهای پیام/ن۱۰/م2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول