اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور:

رشد تحصیلی افغانی‌ها در ایران 67 درصد است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: میزان رشد تحصیلات اتباع افغانی در سال 89 به 67 درصد رسیده و میزان رشد تحصیل زنان افغانی ساکن در ایران بیش از زنان است که در افغانستان زندگی می‌کنند.

رشد تحصیلی افغانی‌ها در ایران 67 درصد است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید محمد تهوری بعد از ظهر امروز در دیدار با هیئت از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در اصفهان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: هم‌زمان با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و درگیری‌های داخلی جنگ تحمیلی نیز از سوی رژیم صدام بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد و این در حالی بود که با وقوع جنگ در کشورهای حاشیه خلیج فارس جمع زیادی از پناهندگان وارد ایران شدند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بیشترین آمار پناهندگان را در خود جای داده است به گونه‌ای که در مقطعی میزان پناهندگان در کشور ایران به 5 میلیون نفر رسید.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به وجود تعداد زیادی از پناهندگان افغان در ایران گفت: از تشکیل کشور افغانستان 10 سال می‌گذرد و در این مدت بخشی از پناهندگان افغان به دنبال وعده کشورهایی که در افغانستان حضور داشتند مبنی بر بهبود وضعیت افغانستان به کشور خود بازگشته‌اند اما چنین وعده‌ای عملیاتی نشد لذا عده‌ای از آنها مجدد به صورت غیرقانونی وارد ایران شدند.
وی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از باب احساس مسئولیت و اعتقادات دینی خود برنامه‌ای را برای ساماندهی اتباع افغانی ساکن در کشور پیش‌بینی کرد و با یک برنامه‌ریزی مدیریت فنی از طریق اینترنت فراخوانی را برای ثبت‌نام افغان‌ها در این سامانه داد.
تهوری اضافه کرد: این اقدامات دولت ایران برای مسئولان افغانستان غیر قابل پیش‌بینی و باورنکردنی بود چرا که 1.5 میلیون افغان در این سامانه ثبت‌نام کردند و دولت ایران ساماندهی و نوبت‌دهی آنها را از طریق اینترنت آغاز کرد.
وی ادامه داد: در مدت 90 روز از پایان ثبت‌نام دولت این افراد را تقسیم‌بندی و برگه‌های تعیین تکلیف به اتباع افغانی داده و مقرر شد در طی یک سال این افراد به کشور خود بازگردند و برای اقامت و اشتغال خود به صورت قانونی مجوز دریافت کنند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: برای جلوگیری از ازدحام در کشور افغانستان نیز پنج مرکز در آن کشور ایجاد و افراد را بر اساس استان و محل زندگی تقسیم‌بندی کردیم.
وی یادآور شد: همچنین برای فرزندان و خانواده‌های افغانی که به صورت غیرمجاز وارد ایران شده بودند، روادید صادر کرده و فرزندان آنها را پیش از سن مدرسه تعیین تکلیف کردیم تا بتوانند از سیستم آموزشی استفاده کنند.
تهوری با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی خدمات قابل توجهی را به پناهندگان ارائه می‌دهد، اظهار داشت: این خدمات شامل مباحث آموزشی، بهداشتی و درمانی، ازدواج، تابعیت است.
وی افزود: در سال 60 میزان رشد تحصیلات اتباع افغانی در ایران شش درصد بود که این آمار در سال 89 به 67 درصد رسیده و این در حالی بوده که میزان رشد تحصیل زنان افغانی ساکن در ایران بیش از زنانی است که در افغانستان زندگی می‌کنند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به اینکه دانش‌آموزان افغانی در مقاطع مختلف حدود 800 مدرسه را در کشور به خود اختصاص داده‌اند، اضافه کرد: در اصفهان نیز دانش‌آموزان افغانی در 80 مدرسه به یادگیری علوم مختلف مشغول هستند.
وی تاکید کرد: در سایر موضوعات خدماتی نیز وضع به همین صورت است و شما نمایندگان می‌توانید مقایسه با برخورد کشورهای دیگر با پناهندگان خود داشته باشید.
تهوری در سال 89، میزان موالید اتباع خارجه در کشور ایران 42 هزار نفر بوده است که اضافه شدن این افراد نیز انتظارات قابل توجهی را ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در ایران تحصیل هر دانش‌آموز در سال دو تا سه میلیون تومان برای دولت ایران هزینه در بر دارد، تصریح کرد: این در حالی است که در مقطع دبستان 70 هزار نفر، راهنمایی 80 هزار و دبیرستان 90 هزار نفر از پناهندگانی که در ایران هستند، به امر تحصیل مشغول هستند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تاکید کرد: به طور کلی در حال حاضر 300 هزار نفر از پناهندگان خارجی در ایران تحصیل می‌کنند که هزینه زیادی را بر دوش جمهوری اسلامی ایران دارد و کمک‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان پاسخگوی هزینه‌های پناهندگان در ایران نیست و طبق کنوانسیون ژنو مسئولیت بر عهده همه کشورها است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد طرحی پیشنهادی از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای اتباع خارجه در ایران ارائه شود و به صورت مشارکتی با دولت ایران انجام پذیرد.
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول