اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد دانشگاهی گلستان:

سهم ایران در تجارت گیاهان دارویی کمتر از 2 درصد است

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد دانشگاهی استان گلستان گفت: سهم ایران در تجارت گیاهان دارویی کمتر از دو درصد است و این در حالی است که طبق آمار جهانی 80 درصد مردم جهان از گیاهان دارویی استفاده می‎کنند.

سهم ایران در تجارت گیاهان دارویی کمتر از 2 درصد است
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، صادق سلمان‎پور صبح امروز در جمع مدیران دستگاه‎های اجرایی استان اظهار داشت: بر اساس آمار منتشره یک‎هزار و 300 گونه منحصر به فرد گیاهی در ایران وجود دارد اما این مهم چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ درمانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی بیان داشت: ایران پیشینه پرباری در زمینه استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماری‎ها داشته و طب سنتی بیش از یک‎هزار سال در ایران قدمت دارد و کتاب قانون یکی از معروف‎ترین آثار ابوعلی‎سینا فیلسوف ایرانی نیز در این زمینه تالیف شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی گلستان یکی از ضعف‎های موجود در زمینه گیاهان دارویی را در شیوه‎های آموزش طب سنتی عنوان کرد و گفت: سهم گیاهان دارویی به دلیل آموزش صحیح در کشورهای پیشرفته بسیار گسترده‎تر از ایران است و از آنجائی که مواد اولیه گیاهی و فرآورده‌های درمانی حاصل از آن سهم مهمی از بازار دارویی را در بر می‌گیرد لذا دستیابی به راه‎های شناخته شده بین‎المللی و کیفیت آنها لازم و ضروری به نظر می‎رسد.
سلمان‎پور خاطرنشان کرد: استان گلستان به خاطر موقعیت جغرافیایی، تنوع اقلیمی، برخورداری از 210 روز آفتابی در سال و اختلاف دمای حدود 40 درجه سانتیگراد و نیاز سردترین و گرم‎ترین نقطه استان، شرایط مساعد را به لحاظ بهره‎مندی از یک شرایط اکولوژی منحصر به فرد فراهم کرده است.
وی بیان داشت: در ایران 700 گونه گیاهی وجود دارد که مهم‌ترین آنها به لحاظ صنعت جهانی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است که این گونه‎ها شامل سرخدار، شاه‎تره، شیرین‎بیان، شیرخشت، گل صدتومانی، دم اسب، زرشک و سرو کوهی است.
رئیس جهاد دانشگاهی گلستان تصریح کرد: استفاده از گیاهان دارویی به منظور درمان با تاریخ زندگی انسان همزمان بوده است و در تمام دوران تاریخ چاره‎ای جز توسل به گیاهان نداشته است ولی گر چه در نیم قرن گذشته استفاده از داروهایی شیمیایی و سنتزی به شدت رواج پیدا کرده است ولی به سرعت آثار زیان بار آن در زندگی سبب گرایش مجدد به گیاهان دارویی شده است.
انتهای پیام/صا20/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول