اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر راه و شهرسازی:

10 درصد بافت فرسوده کشور احیا و نوسازی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سالانه 10 درصد بافت فرسوده کشور احیا و بازسازی می‌شود.

10 درصد بافت فرسوده کشور احیا و نوسازی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، مجید کیان‌پور بعد از ظهر امروز در نشست بررسی مشکلات بافت فرسوده نهاوند اظهار کرد: طبق قانون تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 50 درصد از بافت فرسوده در کشور احیا و بازسازی شود.
وی از اهدای بسته‌های تشویقی به متقاضیان احداث ساختمان در بافت‌های فرسوده خبر داد و افزود: در صورت وجود بنای 120 متری، دولت حاضر است تسهیلات و ودیعه مسکن به مدت دو سال با کارمزد چهار درصد در شهر تهران به ازای هر واحد 12 میلیون و در کلانشهرها 8 میلیون و شهرهای بزرگ و استان‌ها 6 میلیون تا 7.5 میلیون ودیعه مسکن به متقاضیان احداث بنا در بافت‌های فرسوده پرداخت کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کشور تاکنون 70 هزار هکتار بافت فرسوده در 457 شهر کشور شناسایی شده که حدود 6 هزار هکتار از این مقدار احیا و بازسازی شده که طبق قانون باید سالانه 7 هزار هکتار از این مقدار احیا و بازسازی شود.
وی پرداخت تسهیلات ویژه مسکن به ازای هر واحد در کشور را مبلغ 20 میلیون تومان برای واحدهای سنتی ساز و 25 میلیون تومان برای واحدهای صنعتی‌ساز دانست و ادامه داد: در این زمین‌ها 200 هزار واحد مسکونی در حال ساخت است.
کیان‌پور از تخفیف صدور عوارض توسط شهرداری برای متقاضیان احداث ساختمان در این بافت‌ها خبر داد و ابراز کرد: صد در صد صدور پروانه‌ها به صورت رایگان است که مرم باید نهایت استفاده از این تسهیلات را ببرند.
وی از تخصیص 1.5 میلیارد تومان در این سفر توسط وزارت راه و شهرسازی، استانداری و شهرداری نهاوند خبر داد و افزود: به ازای صدور پروانه ساخت توسط شهرداری، این معاونت آمادگی دارد تا به همان تعداد تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید تا 20 اسفندماه سال جاری محور دوخواهران که در محل بافت فرسوده قرار دارد با مبلغ 1.5 میلیارد تومان بازگشایی شود در غیر این صورت وزارت مسکن از شهرداری سئوال خواهد کرد.
خسرو سامری؛ معاون عمرانی استاندار همدان نیز شهرستان همدان و فامنین را جزو شهرستان‌هایی دانست که بیشترین بافت فرسوده در آنها وجود دارد و گفت: توجه به احیای این بافت‌ها از خواسته‌های بحق مردم این مناطق است زیرا شهرستان‌هایی که در جنوب استان همدان قرار دارند روی گسل زلزله‌اند و بزرگ‌ترین تهدید در هنگام حوادث غیر مترقبه به شمار می‌آیند.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز از عدم توجه برخی مسئولان مربوطه به احیای بافت فرسوده با وجود سفرهای مکرر وزیر مسکن و معاونان مربوطه در نهاوند انتقاد کرد و ابراز کرد: همکاری مردم، شهرداری و میراث فرهنگی برای احیای بازسازی این بافت‌ها ضروری است.
مهدی سنایی افزود: قرار است 150 واحد مسکونی در این بافت‌ها توسط متقاضیان احداث شود که نیازمند همکاری شهرداری در صدور پروانه رایگان و تشویق ساکنان این بافت‌ها است زیرا عمدتاً ساکنان این بافت‌ها از تمکن مالی پایینی برخوردارند.
وی تأکید کرد: هم‌پوشانی بافت فرسوده و تاریخی در نهاوند یکی از مهمترین مشکلات بر سر راه احیا و بازسازی این بافت‌هاست بنابراین میراث فرهنگی و شهرداری باید به سرعت نسبت به تعیین حریم قانونی خود اقدام کنند.
فرماندار نهاوند نیز اظهار کرد: 30 درصد جمعیت شهر نهاوند در بافت فرسوده این شهر ساکن هستند که نیازمند عزم جدی مسئولان و مردم برای احیا و بازسازی این بافت‌هاست.
اسماعیل زارعی‌کوشا با اشاره به اینکه 11 درصد وسعت شهر نهاوند را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد از وجود 171 هکتار بافت فرسوده در شهر نهاوند خبر داد و افزود: اطلاع‌رسانی به مردم با هدف معرفی خدمات دولت برای احیای این بافت‌ها مهمترین گام برای مشارکت مردم در راستای احیای این مناطق است.
وی گفت: شهرداری باید با برگزاری نشست‌ها و جلسات مکرر با ساکنان این بافت‌ها آنها را در راستای همکاری بیشتر تشویق کند.
فرماندار بهار از احداث 3 هزار و 554 واحد مسکونی توسط مسکن مهر در نهاوند خبر داد و ابراز کرد: خدمات دولت نهم و دهم به ویژه در بخش مسکن بر کسی پوشیده نیست.
وی نهاوند را ویترین خدمات دولت در طول همه سال‌های بعد از انقلاب خواند و افزود: توجه به رفع مشکلات مردم و تغییر سیمای شهر نهاوند می‌تواند مردم را هر چه بیشتر با خدمات و زحمات نظام و دولتمردان آشنا سازد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول