اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم قم در مجلس:

هویت فرهنگی و تاریخی 7 هزار ساله قم ناشناخته مانده است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم قم در مجلس ‌گفت: هویت و موقعیت فرهنگی و تاریخی شهر قم با قدمت 7 هزار سال و سابقه آن در اسلام و تشیع آنگونه که باید معرفی نشده‌ است.

هویت فرهنگی و تاریخی 7 هزار ساله قم ناشناخته مانده است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی دوشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سال 1350 پایه‌گذاری و در سال 1377 با همت این مجمع کانون نویسندگان قم تاسیس شد.
وی با بیان اینکه با تاسیس کانون نویسندگان قم اقدامات فرهنگی زیادی در زمینه نویسندگی از جمله آشنایی با فنون نویسندگی، ویراستاری، تحقیق در متون و... در حوزه علمیه قم آغاز شد، خاطر نشان کرد: یکی از کارهای اساسی که این کانون صورت داد برگزاری همایش تجلیل از نویسندگان اهل قلم قم در سال 78 بود که مورد استقبال فضلای حوزه نیز قرار گرفت.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تکریم و تجلیل از مفاخر قم را از دیگر برنامه‌های این کانون ذکر کرد و گفت: پس از چند سال تحقیق و تفحص، آثار مرحوم محدث قمی بررسی شد تا اینکه سال گذشته مجموعه آثار مرحوم محدث قمی در 33 جلد عرضه و مراسم بزرگداشت ایشان نیز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سفر با برکت سال قبل خود به قم تصریح کردند که شهر قم 150 سال محرومیت مزمن دارد، اظهار کرد:‌ یکی از نماد‌های محرومیت‌ قم را می‌توان ناشناخته ماندن این شهر از نظر فرهنگی ذکر کرد.
بنایی تاکید کرد: هویت و موقعیت تاریخی شهر قم با قدمت 7 هزار سال و سابقه آن در اسلام و تشیع، ‌رجال علمی که در این شهر وجود داشته‌اند، آینده‌ای که برای قم در تاریخ رقم خورده است و سفارشاتی که ائمه در رابطه با قم داشته‌اند آنگونه که باید معرفی نشده‌ است.
وی با اشاره به خلأ فرهنگی در زمینه معرفی پیشینه قم گفت: به منظور پر کردن این خلأ از سوی کانون نویسندگان قم بحث تاسیس و بنیانگذاری مرکز قم‌پژوهی مطرح شد و سال گذشته همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) این مرکز راه‌اندازی شد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مرکز قم‌پژوهی ضمن اینکه نگاهی به گذشته دارد،‌ حال و آینده قم را نیز مورد توجه قرار داده و در نظر دارد مطالعاتی آسیب‌شناسانه و پژوهش‌هایی پیمایشی درباره آن به انجام برساند.
وی تاکید کرد: قم دارای پیشینه‌ای طولانی و از نخستین شهرهایی در جهان اسلام است که درباره آن کتابی مستقل نوشته شده است،‌ علاوه بر اینکه اکنون قم مرکز فرهنگی ایران و تکیه گاه شیعیان از سراسر جهان است و از این رو باید در معرفی این شهر اهتمام بیشتری صورت گیرد.
بنایی با بیان اینکه طبق روایات آینده قم بسیار روشن و شفاف است و این شهر به عنوان شاخص علمی جهان تبدیل می‌شود، ادامه داد: قم در مناسبات بین‌المللی آینده نیز نقش بسیار حساسی خواهد داشت.
وی از قم به عنوان چهارمین حرم الهی یاد کرد و گفت: شناخت این حرم برای ما موضوعیت دارد و به میزانی که نسبت به این حرم شناخت پیدا کنیم وظایف ما در همه ابعاد سنگین‌تر می‌شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: لازم است دولتمردان و فرهیختگان ما با مسئولیت‌های قم در آینده آشنا شوند و همه نسبت به این امر خطیر کمک کنند.
انتهای پیام/ج20/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول