اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

افزایش 42 درصدی سطح زیرکشت محصولات زراعی

خبرگزاری فارس: معاون تحقیقات سازمان تحقیقات آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی چند سال گذشته با اجرای طرح‌های تحقیقاتی سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی 42 درصد افزایش داشته است.

افزایش 42 درصدی سطح زیرکشت محصولات زراعی
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، محمد علی کمالی در مراسم رونمایی از دستاورد طرح تحقیقاتی نقشه ناهنجاری‌های تغذیه باغات زیتون استان بیان کرد: امروز عمر تکنولوژی به کمتر از چهار تا پنج سال کاهش یافته است و توسعه‌یافتگی و نگه داشتن جایگاه اقتصادی  هر کشوری وابسته به  علم و تحقیقات است.
وی ادامه داد: در سند چشم‌انداز 1404 ایران کشوری است که باید در تولید غذا و امنیت غذا و علم و فناوری حائز رتبه برتر در منطقه باشد و کشور ما از لحاظ تنوع اقلیمی و شرایط جوی و گستردگی اراضی و نیروی انسانی توانمند و دارای ظرفیت بالایی است.
معاون تحقیقات سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: طی چند سال گذشته با اجرای طرح‌های تحقیقاتی، پژوهش و بهره‌وری بالا سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی 42 درصد افزایش داشته است و تولید محصولات کشاورزی از 20 میلیون تن به 104 میلیون تن رسیده است.
در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: امروز اهداف بلند بخش کشاورزی در حوزه پژوهش و تحقیقات طراحی شده است و باید نقش پژوهش و تحقیقات در بخش کشاورزی بسیار متنوع و توسعه یافته پیگیری شود.
محمدرضا صفری افزود: جایگاه پژوهش و تحقیقات در کشور به صورت کامل روشن و واضح است که  پژوهش نقش اساسی در توسعه کشور دارد.
وی اعلام کرد: محور اصلی همه  توجهات و تأکیدات مسئولان کشور توسعه و ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی است و بهره‌وری زمانی رخ می‌دهد که علم وارد مزارع شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: همگرایی و همدلی همه بخش‌های تحقیقاتی موجب ارتقای کشاورزی می‌شود و نقطه اوج کشاورزی زمانی است که محقق و مروج در کنار مزرعه باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: اصلاح مصرف انرژی در مرغداری‌ها و خاک‌ورزی حفاظتی نمونه‌هایی از طرح‌های تحقیقاتی ملی است که در استان اجرا شده و این طرح شاخصه‌های اصلی در بخش‌های تحقیقاتی و پژوهشی است.
وی به ایجاد ارتباط مستمر با کشاورزان اشاره کرد و افزود: در معرض دید قرار گرفتن ایستگاه‌های تحقیقاتی برای کشاورزان می‌تواند در بخش کشاورزی بسیار راهگشا باشد.
در ادامه رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی  استان قزوین گفت: در حال حاضر این مرکز از شرایط بسیار خوبی در ارائه طرح و پژوهش‌های تحقیقاتی کاربردی برخوردار است.
مهرزاد محصص مستشاری افزود: هم اکنون  146 طرح تحقیقاتی در استان در حال اجرا است که فعال شدن بخش‌های تحقیقاتی مانند دامپزشکی موجب رشد و ترقی بخش کشاورزی استان شده است.
در ادامه طرح تحقیقاتی نقشه ناهنجاری‌های تغذیه باغات زیتون استان قزوین رونمایی شد که این  طرح با هدف تعیین نیاز غذایی محصولات کشاورزی مهم استان و بررسی وضعیت خاک‌های استان آغاز شده که نتایج نهایی آن در ابتدای سال 91 برای بهره‌برداران ارائه خواهد شد، سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی برنامه‌ریزی و تولید محصولات کشاورزی، طرح گسترده‌ای را در مدت پنج سال، از سال 1386 آغاز کرده که این دستاورد به عنوان بخشی از پروژه اصلی است که در مرحله بعدی پس از تهیه نرم‌افزار ویژه استفاده از این اطلاعات در اختیار مراکز خدمات جهاد کشاورزی برای خدمات‌دهی و اطلاع‌رسانی مطلوب‌تر به کشاورزان قرار خواهد گرفت و بهره‌برداران با استفاده از اطلاعات این طرح و توصیه‌های انجام شده می‌توانند ضمن بهره‌برداری صحیح از نهاده‌ها و جلوگیری از هزینه‌های اضافی، به راندمان برداشت محصول بالاتری در زیتون دست پیدا کنند.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول